نماینده آستانه اشرفیه آخرین موافق لایحه بودجه سال 96 بود که گفت: در بودجه سال 96 با همه مشکلاتی که در زمینه تحقق پیدا نکردن منابع مالی دولت متصور بود و هست باید اذعان کنیم که در شاخص‌های مهمی به بودجه توجه شده است.

به گزارش خبرآنلاین محمدحسین قربانی که پشت تریبون موافقت با کلیات لایحه بودجه قرار گرفته بود، خطاب به نمایندگان گفت:  شفاف بودن بودجه مبتنی بر عملکردی بودن بودجه، کاهش فضاهای متفرقه  و توجه به حمل و نقل ریلی، آب و فاضلاب، محیط زیست، تولید علم، بازپرداخت طلب ها صندوق های بازنشستگی، اشتغال زایی در حوزه های روستایی بالغ بر یک و نیم میلیارد دلار و توجه به حوزه های عمرانی از ویژگی های مثبت در بودجه سال 96 است. در سال 95، 57 هزار میلیارد تومان رای طرح های عمرانی در نظر گرفته شده بود اما این رقم در سال 96 به 73 میلیارد تومان رسیده است و این به معنی 27 درصد رشد است.

او ادامه داد: آیا این بد است که ما سرمایه های تجدیدناپذیر را به سرمایه های ملی تبدیل کنیم و بتوانیم در شهرها و روستاها خدمت گذاری داشته باشیم؟ افزایش اعتبارات استانی یکی از امتیازات بودجه سال 96 است. یعنی در این بودجه به محرومیت زدایی از استان ها توجه نشان داده شده است. یعنی 15 رصد رشد در زمینه منابع عمرانی فقط درحوزه استان ها در این بودجه وجود دارد.

قربانی گفت: توسعه و تکمیل شبکه حمل و نقل ریلی از دغدغه های ما بوده است. از محورهای توسعه تکمیل همین شبکه حمل و نقل ریلی است که می تواند موجب توسعه استان ها شود و به این موضوع توجه خوبی در بودجه نشان داده شده است. توجه ویژه به آب و کشاورزی و توجه به تولید و اشتغال در بودجه سال 96 باعث باعث آبادانی روستاها می شویم  که حتی می تواند منجر به خود کفایی برنج و گندم شود.

او ادامه داد: توجه ویژه به بنیه دفاعی یکی از امتیازات  بودجه سال 96 است که یکی از موارد تامین کننده امنیت پایدار کشور است. توجه به بخش های اجتماعی همچون بازنشستگان از نکات مهم بودجه است. هرچند در کمیسیون حقوق 2 میلیون تومان در نظر گرفته شد اما حقوق بازنشستگان باید به 3 میلیون تومان برسد. مالکیت در اختیار دولت بود اما امروز به بخش خصوصی اجازه داده شده است تا سرمایه گذاری کند و به تکمیل پرژه های ناتمام از جمله بخش های پژوهشی و فناوری کمک کند. همچنین به دستگاه های اجرایی اجازه داده شد که از محل فروش دارای مازاد اموال غیرمنقول به بازپرداخت و پاداش بازنشستگان کمک شود.

قربانی ادامه داد: کشاورزان ما از ترس خشکسالی محصولات خود را به امید جبران ضررها بیمه می کردند ولی حالا صندوق محصولات بیمه کشاورزی قادر به پرداخت خسارت ها نبودند اما با این هزار و 354 میلیارد تومانی که در بودجه 96 به این صندوق تخصص گرفته می‌شود به کشاورزان امید داد. هزار میلیادر تومان به صورت یارانه سود تسهیلات برای اشتغال در نظر گرفته شده تا توجه به اشتغال زایی بیشتر از گذشته باشد. از امتیاز مهم دیگر این بودجه راه اندازی سامانه ثبت حقوق ها بود که بسیار مهم است.

29219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =