دنیای اقتصاد نوشت: متوسط قیمت مسکن در تهران نسبت به بهمن سال گذشته، 7/ 7 درصد افزایش پیدا کرده است که البته این میزان رشد تک رقمی قیمت اسمی در مقایسه با آخرین سطح نرخ تورم عمومی، به معنای کاهش حدود یک درصدی قیمت واقعی مسکن است.

تغییرات قیمت مسکن از ابتدای سال تا کنون نیز به گونه‌ای بوده که نرخ بازدهی خرید ملک در این بازار در سطح 4 درصد به ثبت رسیده است.

در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در تهران نسبت به ابتدای سال، 4 درصد افزایش پیدا کرده است. این میزان نرخ بازدهی سال گذشته، صفر بود. بازار مسکن به لحاظ رتبه بیشترین نرخ بازدهی (بیشترین رشد قیمت) در بین 4 بازار دیگر سکه، ارز، سهام (بورس) و پول (بانک‌ها)، چهارم شد.

در بهمن ماه امسال، حجم معاملات خرید مسکن 7 درصد نسبت به دی ماه کاهش یافت و در مقایسه با بهمن سال گذشته نیز افت 4 درصدی را تجربه کرد. با این حال، فارغ از رشد منفی معاملات، فروش 14 هزار و 641 واحد مسکونی در یک ماه، به معنای تحرک نسبی بازار ملک و استعداد بازار برای رفتن به فاز رونق است.

حجم معاملات خرید مسکن در تهران طی 11 ماه گذشته از سال 95، از رشد مثبت نسبت به مدت مشابه سال 94 برخوردار است طوری که فروش 139 هزار و 973 واحد مسکونی در سال جاری نسبت به فروش 132 هزار و 116 واحد در 11 ماه سال گذشته، بیانگر رشد 5 درصدی حجم معاملات است. به این ترتیب، با بررسی آنچه از ابتدای سال جاری تا کنون بر بازار ملک گذشته است، مشخص می‌شود: بازار معاملات ملک هم به لحاظ رشد و هم به لحاظ حجم، از رکود عمیق سال گذشته فاصله گرفته است.

302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    16 10
    قيمت مسكن در حد فاصل سالهاي ٩١ و ٩٢ بيش از سيصد درصد رشد داشته است. الان مشكل دلالان اينه كه رشد امسال به حد تورم نبوده است؟ كسي مشكلي با افزايش نرخ مسكن با تورم ندارد به شرطي كه قيمتها به قبل از سال ٩١ برگردد. نميشه هم افزايش ناگهاني سه برابري داشت و هم توقع داشت قيمت مسكن هرسال به اندازه نرخ تورم افزايش پيدا كند. نكته آخر آنكه هر آدم واقع بيني با كمترين بهره هوشي متوجه است كه با توجه به فاصله زياد بين جيب مردم و قيمت كنوني مسكن، ركود در بازار مسكن براي ساليان متمادي پابرجا خواهد بود. افزايش دوباره قيمت مسكن فقط اين ركود را شديدتر و اجاره نشينها را بيتفاوت تر خواهد كرد. وقتي نتوني بخري چه فرقي ميكنه قيمتش چند باشه مثل الماس كوه نور و درياي نور كه فيمتش براي مردم عادي مهم نيست.
  • فرشید IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    15 12
    قیمت مسکن تهران به اندازه تورم 100 سال آینده ، قبلا افزایش پیدا کرده دست بردارین بابا
  • على A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    7 0
    سال تحول در اقتصاد
  • على A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    11 1
    سال بعد بايد تحول در اقتصاد و مسكن ايجاد شود به خدا مردم ديگه خسته شدن
  • على A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    5 8
    مردم ديگه از اين وضعيت خسته شدن سال 96 بايد سال تحول در اقتصاد و مسكن باشه گرانى بايد حل بشه
  • بی نام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    8 7
    پیش رونق رونق نسبی افزایش ۴درصدی قیمت ...خودتونوسرکارنزارید مسکن مرد باورکنید..