چگونه دستمزد کارگران یک میلیون و ۳۱۷هزار تومان شد؟

15 ساعت جلسه نفس‌گیر دستمزد 96 کارگران، در نهایت به افزایش 14.5 درصدی حداقل حقوق آنها ختم شد؛ رقمی که به باور فعالان کارگری، در مقایسه با سنوات گذشته بهتر بوده است.

مریم فکری: شورای‌عالی کار پس از 15 ساعت جلسه مداوم روز گذشته میزان افزایش مزد و حداقل دستمزد کارگران در سال آینده را تعیین تکلیف کرد. هر چند حداقل دستمزد تعیین شده کمتر از یک میلیون تومان است، اما براساس تصمیم گرفته شده، قرار نیست حداقل دریافتی هیچ کارگری کمتر از یک میلیون و ۳۱۷ هزار تومان در ماه باشد. (ایـنـجـــــا)

این در حالی است که حداقل دستمزد در سال ٩٣ حدود ٢٥ درصد و با ملحقات ٣١ درصد، در سال ٩٤ حدود ١٧ درصد و با ملحقات ٢٠.٥ درصد و در سال ٩٥ حدود ١٤ درصد و با ملحقات. ١٥.٣ درصد افزایش یافته بود.

بنا به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حداقل دستمزد یک کارگر ساده با ١٤.٥ درصد افزایش، به رقم 930 هزار تومان در ماه رسید. همچنین دستمزد روزانه 30 هزار و 997 تومان تعیین شده است.

به این ترتیب، به کارگران ساده‌ دارای بیش از یک‌سال سابقه‌ کاری که کارگاه آنها فاقد طرح طبقه‌بندی مشاغل محسوب می‌شود، به ازای هر روز 1700 تومان پایه سنواتی تعلق می‌گیرد و ماهانه به چنین کارگرانی مبلغ 51 هزار تومان دیگر تعلق خواهد گرفت. بر این اساس مزایای پایه سنواتی کارگران معادل 70 درصد افزایش یافته است.

علی ربیعی درباره افزایش مزدی کارگران مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل (سایر سطوح مزدی) گفته است: طبق مصوبه شورای عالی کار، از ابتدای سال ٩٦ درآمد ماهانه این کارگران به میزان ١٢ درصد آخرین مزد سال ١٣٩٥ به اضافه روزانه 676 تومان افزایش می‌یابد. مزایای بن کارگری و حق مسکن نیز همان مبالغ 110 هزار تومان و 40 هزار تومان سابق تعیین شد که نسبت به سال جاری تغییر نکرده است. (ایـنـجـــــا)

از سوی دیگر، برای سال 96 حق اولاد برای یک فرزند 92 هزار و 993 تومان خواهد بود. برای رعایت ملاحظه دوم ماده 41 قانون کار که حداقل دستمزد باید کفاف مخارج یک خانوار 4 نفره را بدهد، حق اولاد برای 2 فرزند محاسبه می‌شود. به‌ این ترتیب حداقل حق اولاد یک خانوار 4 نفره در سال 96، 185 هزار و 986 تومان است. با جمع این اقلام حداقل دستمزد سال آتی به یک میلیون و 317 هزار تومان خواهد رسید.

در ماده 41 قانون کار که درباره افزایش حقوق و دستمزد سالانه کارگران است، دو ملاحظه برای افزایش حقوق در نظر گرفته است. نخست نرخ تورم است. میزان افزایش حقوق و دستمزد باید حداقل برابر نرخ تورم باشد. نرخ تورم براساس آمار بانک مرکزی، در بهمن‌ماه امسال 8.7 درصد بود. (ایـنـجـــــا) طبق آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم در سال آینده در محدوده 11 درصد خواهد بود که با این حساب، حداقل دستمزد فراتر از نرخ تورم پیش‌بینی شده افزایش یافت.

ملاحظه دوم تعیین دستمزدی است که تامین‌کننده معیشت خانوار 4 نفره باشد. اما ماراتن مزدي امسال بيش از هر چيز صرف تعيين حداقل سبد معيشتی شد. از ميانه آذرماه گروه‌های كارگری و كارفرمايی به تعيين هزينه حداقل معيشت يك خانوار پرداختند. بنا به گفته علی خدايی، نماينده كارگری در شورای عالي کار، طی سال‌های گذشته روی این بخش غفلت شده و مطمئنا اهمیت آن، از بند یک خیلی فراتر است. (ایـنـجـــــا)

بر این اساس با توافق شرکای اجتماعی حداقل هزینه سبد معیشت برای یک خانواده ۳.۵ نفره برای سال آینده ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان تعیین شد. این نرخ با در نظر گرفتن حداقل قیمت‌ها در تمام اقلام تعیین شده است. (ایـنـجـــــا)

یکی از فعالان کارگری گفته است: امسال برای نخستین بار پیش از تعیین مزد سالانه، با توافق شرکای اجتماعی هزینه سبد معیشت زندگی کارگران مورد بررسی قرار گرفت تا حداقل دستمزد سال آینده براساس ماده ۴۱ قانون کار تعیین شود.

پیش از این شنیده‌ها حاکی از آن بود که کارفرمایان، پیشنهاد افزایش 8 درصدی برای دستمزد سال آینده کارگران داشتند. در مقابل، گروه کارگری شورای عالی کار خواستار افزایش 30 درصدی دستمزد بودند. اما به باور گروه‌های کارفرمایی، افزایش زیاد دستمزد، یعنی ورشکستگی تمام تولیدکنندگان و بیکاری همه کارگاه‌ها. (ایــنــجـــــا) آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر واحدهای تولیدی شناسنامه‌دار کشور در شرایط سخت اقتصادی کار می‌کنند و روی پای خود ایستاده‌اند. به همین دلیل، افزایش دستمزد آنها را با چالش روبه‌رو می‌کند. (ایــنــجـــــا)

اما علی خدایی، نماینده کارگری شورای‌عالی کار گفته است: اگرچه افزایش مزد 96 در مقایسه با سنوات گذشته بهتر بوده است، اما باز هم خواسته اصلی گروه کارگری برآورده نشد. در نتیجه به دلیل تامین نشدن هزینه‌های زندگی خانواده‌های کارگری، نمی‌توانیم از عدد نهایی مزد 96 اعلام رضایت کنیم.

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ج IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    96 20
    با این که این میزان حقوق هنوز خیلی کمه ولی حتی همین مقدار افزایش رو هم انتظار نداشتم . اگه 10 سال مقدار افزایش حقوق نسبت به تورم همینقدر بالاتر باشه اونوقت میشه امیدوار بود که کارگرا از جمله خودم میتونن زندگی نرمالی داشته باشن.
    • بی نام US ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
      20 7
      کسی این رو در نظر نمی گیره با این وضع رکود، کارگاه ها بخش خصوصی که به جایی وصل نیستند با افزایش دستمزد شروع به تعدیل نیرو می کنند؟
    • جمشید تهرانی 1 A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
      6 0
      همچنان یادمان نرود حقوق کارگر به اعلام آمار رسمی حدود 10 درصد قیمت تمام شده کالا یا خدمات رو تشکیل میده و حدود 30 درصد کارگاه ها مربوط به بخش خصوصی است و در این میان کارگاه های زیر 5 نفر هم مشمول قانون کار نمیشن. ضمن اینکه نه نهاد قانون گذار بازار کار ، نه نهاد مجری قانون کار و نه تشکل ها و نهاد های حمایتی قانون کار حمایت موثری پیرامون 3 اصل مهم سبد هزینه های کارگری یعنی خوراک، مسکن و درمان نمیکنند. کارگر و مستمری بگیر کارگری با این حقوق کم که با همه مزایا و ... کمتر از نصف خط فقر است نیاز دارد ماهانه سبد غذایی متشکل از نیازهای اساسی خوراک خانوارش دریافت کند حداقل نیاز مسکنش به نوعی تامین شود و پوشش درمانی موثر در 80 درصد مراکز درمانی کشور را داشته باشد مانند همه جای دنیا ...
    • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
      16 3
      متاسفانه فراموش می شود که اگر حقوق کارگران و کارمندان افزایش پیدا کند به تبع ان هم قیمت کالاها به ویژه کالاهای اساسی و خدمات افزایش خواهد داشت و عملا توفیری در زندگی مردم نخواهد داشت.
    • بی نام A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      0 0
      دوست عزیز با افزایش حقوق دلیلی برای افزایش قیمت وجود نداره، مهم ترین دلیل گران فروشی عدم تولید داخلی و رقابت هست، اگر ایران تحریم نبود و جزو سازمان تجارت جهانی میشد، با اومدن رقبای خارجی کیفیت داخلی افزایش پیدا می کرد و قیمت ها کاهش در هر حال بهترین شیوه برای اقتصاد ایران سرمایه گذاری روی کشاورزی و معادن ، و بعد صنایع تبدیلی اونها هست که باعث کاهش قیمت تمام شده محصولات میشه و قدرت خرید رو افزایش میشه صنعت توریسم هم میتونه اقتصاد کشور رو متحول کنه مانند ترکیه که به دلیل نبود آزادی های کافی و نبود زیرساخت سالانه 10 ها میلیون توریست به ترکیه و امارات و ارمنستان میرن در همسابگی ایران میرن اما کسی وارد کشور ایران نمیشه
  • رضا RO ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    11 48
    من به عنوان یک کارفرما با این دست مزد یه شیفت کاری سال آینده معادل 12 نفر رو تعطیل و بیکار میکنم چون واقعآ نمیصرفه
    • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      27 6
      شما زور بگو حق كه باشما بوده هميشه
    • م ر A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      29 8
      شاید مدیریت شما ضعیفه که با نیروی کار ارزان و ارزانی انرژی هم به سود دهی نمی رسید
    • بی نام A1 ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
      2 0
      مشکل شما رو درک میکنم دوست عزیز ولی این مشکا ناشی از رکود کاری هست و واقعا حقوق کارگران زحمتکش ناچیز بوده و کفاف معاش آنها را نمیدهد. به نظر میرسد دولت محترم در تقسیم منابع از قبیل بودجه ارگانهای خاص که کارآیی چندانی هم ندارند باید تجدید نظر کند همچنین بر درآمد غیر مستقیم مدیران ارشد کشوری که واقعا میلیاردی هست باید نظارت و رسیدگی بشه. قطعا مدیرانی که طبق تایید خودشان هر چهار شال دهها میلیارد هزینه کاندیدا شدن در انتخابات میکنند، این پول را از راه سالم بدست نمیآورند. لطفا بچاپ
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    28 2
    15 ساعت جلسه مداوم؟ خودشونو کشتن. جناب برج عاج نشین حاکم اگه این کارگران نباشن، شما باید شبا توی خیابون بری گدایی پول. قدر ولی نعمتت رو بدون و براش کلاس نذار که انگار خیلی کار می کنی
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    44 5
    افزایش حقوق بالاتر از تورم اعلام شده هستش ولی قطعاً از تورم واقعی خیلی پایین تره.
  • علی A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    24 0
    آخرش حقوق پایه چقدر شد ؟
    • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      19 0
      930 هزار تومان ناقابل
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    14 2
    عزیز من حداقل حقوق 900 تومن شده که با مزایا و...ممکنه تا 1300 بالا برود خواهشا مطلب کذب منتشر نفرمایید
  • بی نام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۶
    17 0
    درآمد یک کارگر که دستش از همه چی کوتاهه 930 هزار تومان ، حقوق یک مدیر که از صد جای مختلف دریافتی داره ، 24 میلیون تومان ، حقوق کارگر با تاخیر ، حقوق مدیر بموقع ، همه برای یک تن ، یک تن برای برای هیچکس ، خدایا به کجا داریم پیش میرویم
  • مهدییادتون A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
    13 2
    یادتون باشه امام گفت این پابرهنه ها بودن که انقلاب کردن
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
    10 0
    به شرطی این افزایش باعث بهبود شرایط معیشتی کارگران می شه که قیمت های دیگر افزایش نیابد وگرنه هر چقدر حقوق ها بالا بره ولی از اون طرف تولید کننده و توزیع کننده و صنوف قیمت ها را بالاتر ببرند ، نه تنها این افزایش خنثی می شه بلکه منفی می شه.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
    12 1
    قشنگ همه رو سرکار گرفتن, خوب میتونن با عدد بازی کنن
  • بی نام A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
    4 0
    همیشه حق با کارفرماست اینو باید پذیرفت ، نماینده های کارگران هم در جلسات شورای کار برای تعین دست مزد همیشه منکوب نمایندگان کرفرما و نماینده دولت میشن و دست اخر دست از پا دراز تر جلسه را ترک میکنن ، بنظر من بهتر این هست که نماینده کارفرما و نماینده دولت خودشون ببرن و بدوزن و فقط خبرش را جهت اطاعت به نماینده کارگر بدن
  • بی نام A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام من کارگر ی در شرکت جوجه کشی کار می کنم و4 نفر هستم شرکت های که علاوه بر این که صاحب شرکت سر به شرکتش نزنه ودست مدیری که خودش هم مرغداری اجاره میکنه و خودش هم بازنشسته باشه و روز کارگر یک کارتن میدادن ولی الان نمیدن روز 22بهمن 22هزار تومان می دادن الان قطع کردن یا ماه مبارک رمضان وسیله می دادن الان قطع شده یا اینکه