تیراژ کتاب نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی فاجعه است

محمدعلی جعفریه مدیر نشر ثالث درباره اوضاع نشر در سال 95 و مسایل و مشکلاتی که سر راه ناشران وجود دارد توضیح داد و وضع موجود را مساعد توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حوزه کتاب و نشر در سال 95 نوسانات زیادی داشته است و برای اینکه بتوان از فضای این حوزه در سالی که گذشت آگاه شد باید به سراغ ناشران و کسانی که دستی بر این آتش دارند برویم.

نشر ثالث یکی از شاخص ترین انتشارات در حوزه ادبیات داستانی است و با وجود تمامی مشکلات حاکم بر حوزه نشر بازهم مخاطبان و علاقه‌مندان آثار خود را دارد.

این نشر در سال های فعالیت خود کتاب‌های بسیاری را در حوزه ادبیات، دین، تاریخ، فلسفه، علوم اجتماعی، روان‌شناسی و هنر منتشر کرده‌است. بسیاری از این کتاب‌ها مورد استقبال قاطبه اهالی کتاب قرار گرفته و به چاپ‌های متعدد رسیده‌است. یکی از اموری که ثالث به طور جدی به آن توجه دارد حضور در مجامع و نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب و مذاکره و کسب تجربه در حوزهٔ نشر است. برای این منظور تا کنون در بسیاری از نمایشگاه‌های جهانی کتاب نظیر نمایشگاه فرانکفورت، سوئد، ژاپن، کانادا، اسپانیا و امارات حضور داشته‌است.

محمدعلی جعفریه مدیر نشر ثالث در مورد اوضاع بازار کتاب در سال 95 به «خبرآنلاین» گفت: «بازار کتاب چند سالی است که به دلایل مختلف اوضاع روبه سامانی ندارد و کتاب های کمی در بازار با استقبال خوب مخاطبان مواجه می شوند، خیلی وقت است که نوبت چاپ کتاب‌ها دو رقمی نمی‌شود و الان اکثر کتاب‌ها از چاپ دوم پیش تر نمی‌روند.»

او درخصوص تفاوت تیراژ کتاب با سال گذشته، بیان کرد: «تیراژ کتاب در نسبت به سال گذشته خیلی پایین تر بوده است و امسال اکثر کتاب ها با تیراژ 700 تا 800 نسخه چاپ شده اند و این مسئله برای کشوری با جمعیت 80 میلیونی بسیار کم است و فاجعه محسوب می شود.»

جعفریه در همین راستا اضافه کرد: «کاهش تیراژ کتاب در سال های اخیر به عوامل مختلفی بستگی دارد و این عوامل را می توان در دو بخش تقسیم کرد، بخش اول به دولت بازمی گردد که با تخصیص بودجه کم به ناشران و عدم تجهیز کتابخانه ها و کتابفروشی ها باعث می شود تا این مراکز فرهنگی از رونق بیفتد. این مسایل نشان از کم کاری دولت دارد. بخش دوم هم به مردم ما بازمی گردد که کم تر کتاب می خوانند و بیشتر درگیر فضای مجازی و تلگرام و اینستاگرام هستند و بازار عرضه کتاب طالب اندکی دارد.»

این ناشر در مورد مشکلاتی که در سال 95 در حوزه نشر کتاب داشته است توضیح داد: «اصلی ترین مشکلی که وجود دارد به اقتصاد ناشران بازمی گردد که شامل عدم همراهی بانک ها و با صنعت نشر می شود، همچنین مسئله مالیات مشکلات زیادی را به وجود می آورد و درحالیکه کتابفروشان معاف از مالیات هستند اما ممیزی ها رعایت نمی شود و ما کتابفروشان درگیر مشکل مالیات هستیم و با آنکه خلاف قانون است از ما مالیات می گیرند.»

جعفریه همچنین گفت: «دومین مشکلی که وجود دارد گرانی کاغذ و مواد اولیه است که تهیه آن با این قیمت‌ها کار بسیار دشواری است، کتاب کالای تولیدی محسوب می شود که بازخورد سرمایه آن پس از تولید زمانبر است و تا زمانی که آن سرمایه بازنگردد ناشر نمی تواند هزینه‌ای کند.»

او درباره اوضاع فروش هم اضافه کرد: «فروش اصلا خوب نیست و سیر نزولی دارد و هرسال به جای رشد به افت بیشتری می‌کند، متاسفانه همه ناشران با یک افت فروش همگانی مواجه هستند.»

جعفریه درخصوص حمایت اتحادیه ناشران و کتابفروشان، گفت: «اتحادیه دچار رکود زیادی است و کارهایی انجام می دهد که هیچ کمکی به حوزه نشر نمی کند. در واقع می توان به این نحو گفت که تا به حال کاری که به سود صنعت نشر باشد انجام نداده است و در یک رکود به سرمی برد.»

او درهمین راستا ادامه داد: «مهم ترین معضلی که ما در چندسال اخیر با آن روبه رو هستیم بحث قاچاق کتاب است که به شدت دارد به ناشران داخلی لطمه وارد می کند و باعث شده تا همه از ناامید شوند. اما هیچگونه برخوردی نمی شود با این قاچاقچیان و حتی قوانینی برای جلوگیری از این کار وضع نمی‌شود و در آخر هم آن کسی که ضرر می کند و آسیب می بیند ناشر است. در کل مشکلات زیادی است و سر و سامانی وجود ندارد.»

جعفریه در مورد طیف کتاب هایی منتشر شده نشر ثالث که مخاطبان بیشتری دارند هم توضیح داد: «انتشارات ما در حوزه های متنوعی کتاب تولید می کند و هر حوزه هم مخاطبان خاص خود را دارد. کتاب های حوزه ترجمه، تاریخ، علوم احتماعی و ادبیات فارسی جزو پرمخاطب ترین آثار ما هستند.»

مدیر انتشارات ثالث با اشاره به وضعیت فعلی نشر گفت: «در حال حاضر حرکت چرخه نشر به درستی انجام نمی‌شود و نیاز است که همه دست به دست هم دهیم تا این وضعیت را اصلاح کنیم. بنابراین ناشر، نویسنده، مسئول دولتی، چاپخانه‌دار، کتابفروش، توزیع‌کننده و اصحاب رسانه باید کمک کنند تا شاهد تغییر وضعیت فعلی باشیم.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کمال A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
    5 2
    در کشوری که همه ادعای نخبگی و دانشمندی و صاحب نظری میکنند خواندن کتاب شاید برایشان افت تلقی بشود. شاید به این خاطر هست که ما کتاب نمیخوانیم و یا کم میخوانیم.
  • محمود عبداله IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۹
    3 1
    همه چیز گران شد کتاب هم گران شد اما چه گران شدنی همه چیز سه برابر گران شد اما کتاب ناگهان هفتبرابرگران شد یعنی کتای دوهزار تومانی شد چهاردههزارو پانصدتومان چگونه با این گرانی می شود کتاب خرید خرید کتاب برای ما دیگر یک آرزو شده است و مجبوریم از کتب کامپیوتری استفاده کنیم 95