اگر دنبال سفر به یکی از بکر ترین طبیعت های ایران در نورز 96 هستید، به سیستان و بلوچستان بروید. این استان پر از مناطق طبیعی متفاوت است از نخلستان ها در تخت ملک، تا کوه های شفابخش هیچان و ...

فاطمه علی‌اصغر: کوله پشتی خود را بردارید. سال 96، سال سفر به سیستان و بلوچستان است. اگر دنبال یکی از بکرترین طبیعت های ایران می گردید، تردید را کنار بگذارید و سرزمین اساطیری، زادگاه رستم و زال را برای طبیعت گردی انتخاب کنید. «محمد بلوچ زهی»، بخشدار مرکزی نیکشهر، پیشنهادهای متفاوتی برای سفر طبیعت گردی شما دارد. با این راهنما شما پا به مسیری پر هیجان می گذارید که کمتر کسی آن را در زندگی تجربه کرده است.

تخت ملک، دیدار با نخلستان های انبوه

هر کجای ایران که هستید، خودتان را به زاهدان برسانید. این آغاز سفر شماست. اگر دختر هستید و تنها نترسید، این سفر تجربه شجاعانه و البته امنی برای شما خواهد بود. از زاهدان می توانید، سوار اتوبوس‌هایی شوید که صبح و ظهر و عصر از محور جاده ترانزیتی زاهدان- نیکشهر عبور می کنند. در ابتدای بخش مرکزی نیکشهر، وارد روستای «تخت ملک» شوید. روستایی که کم از بهشت ندارد با طبیعتی بکر. این روستا در جوار رودخانه «تنگه سرحه» است؛ یکی از روستاهای پر آب، سرسبز و دارای نخلستان های انبوه و مردمانی مهربان.

شگیم، دیدار با رودخانه و آبشار

بعد از دیدار از طبیعت روستای تخت ملک، راهی روستای هدف گردشگری «شگیم» شوید. از تخت ملک تا شگیم 20 کیلومتر راه است. روستایی در مسیر جاده ترانزیتی زاهدان_ نیکشهر به چابهار. این روستا دارای مسافرکاشانه است. مسافرکاشانه های روستاهای نیکشهر، هر کدام نمایشگاه کوچکی هستند از آداب و رسوم، فرهنگ و تمدن بلوچ. در این روستا، استراحتگاه هایی هستند موقت در دل روستا برای گردشگران. اینجا می توانید نفسی تازه کنید، غذایی بخورید و دوباره به آغوش طبیعت بازگردید. آنچه در شگیم شما را به هیجان می آورد، رودخانه ای باشکوه است و آبشاری دیدنی باقی همه باغات است و نخلستان هایی چشم نواز.

هیچان و دیدار با کوه شفابخش و غار

تاریخ و طبیعت را با هم می توان در «هیچان» تجربه کنید. از شگیم تا هیچان 10 کیلومتر راه است. درواقع این روستا در 20 کیلومتری نیکشهر در جوار جاده ترانزیتی قرار گرفته و یکی از مقاصد مهم گردشگری این شهر است. مسافرکاشانه های هیچان به روی شما در هر ساعتی از شبانه روز باز است. مسیر این روستا احاطه شده با کوه‎هایی چون سر انسان، گوریل، تاج خروس و ....  عجیب ترین آن ها اما کوهی است، صخره‎ای شبیه نقشه جغرافیایی ایران.

در این کوه صخره‎ای مرزهای جغرافیایی شمال غربی، شمال، دریای خزر و مرزهای شرقی کشورمان را به وضوح می توانید ببینید و با اندکی دقت سایر مرزها نیز مشخص می شود. بومی ها به دلیل این شباهت، نام این کوه را «کوه ایران» گذاشتند.

از دیگر کوه‎های این روستا، کوهی است با خواص درمانی بالا که بومی ها از آن برای درمان انواع امراض پوستی استفاده می‎کنند. این کوه به «کوه شفابخش» معروف است، ایستاده روبروی کوه ایران.

کوه ها به شما خیر مقدم می گوید و به داخل روستا هدایت می کنند. اینگونه است که قدم به نخلستان سرسبز روستا می گذارید و با صدای چهچه بلبلان خرما به همراه جست و خیز گونه‎های نادر جانوری و بوی شکوفه‎های درختان خرما، انبه و مرکبات به بهار سلامی دوباره خواهید داد . آنچه در این روستا نباید از دست دهید، عسل محلی با طعم خاص چهار فصل است. عسل محلی روستای هیچان را نوع خاصی از زنبورهای وحشی می سازند. فصل برداشت آن از فروردین آغاز و تا خرداد ماه ادامه دارد. اینجا شما سفری هم به تاریخ خواهید داشت با دیدار از محوطه باستانی هزاره های سوم و دوم قبل از میلاد، قبرستان تاریخی پیش از اسلام، قلعه تاریخی روستا.

آیا در این سفر دوست دارید که به دیدار غار بروید، راهی نیست. غار چند صد ساله و مسکونی کدی منتظر شماست. کشفی کم نظیر در دل طبیعت.  در این روستا همچنین می توانید درخت عظیم کهور را با قدمت 700 سال بینید و  باز  نخلستان‎های وسیع، باغات میوه‎های گرمسیری، قنات های چند صد ساله و مناظر طبیعی حاشیه رودخانه هستند و شما.



هیتان و طبیعت متفاوت

اگر یک روز کامل در هیچان باشید، فردا «هیتان» را می توانید با طبیعت زیبایش ببینید. این روستا هم در همجوار جاده ترانزیتی است و دارای مسافرکاشانه. روستای «بلپیر» هم در نزدیکی روستای هیتان است و باغات سرسبز  دارد و رودخانه ای جوشان. روستای «پتان» هم طبیعت متفاوتی دارد با مسافر کاشانه. تباهگ، کارایی، انباگ، تنورچه و دسرهای خرمایی بخورید. از این روستاها می توانید در یک روز دیدن و از آن گذر  کنید و راهی روستای گرگان شوید.

گرگان و دیدار با باغ های معلق

«گرگان»، منطقه ای است کوهستانی و معروف به سرزمین باغ های معلق. از نیکشهر تا گرگان دو ساعت راه است و چون در محور جاده ترانزیتی قرار ندارد، جان می دهد برای کشف طبیعت گردان حرفه ای.  گرگان جاده شوسه دارد و پرپیج و خم است اما رویای آن با شما ماندگار می شود. اگر این روز را در گرگان می گذرانید، برای روز بعد داروکان را از دست ندهید.

داروکان و دیدار با مم بلوچی

روستای داروکان معروف است به زیستگاه خرس سیاه آسیایی یا مم بلوچی. آقای رییسی، دهیار آن می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. اگر وقت آن را داشته باشید که جایی به کمین بنشینید، شاید شانس دیدن یک خرس سیاه بلوچی را داشته باشید. درختان «داز» اینجا فراوان است و شما فرصت آن را دارید تا از نزدیک با زندگی سنتی بلوچی آشنا شوید. در داروکان هنوز کپرنشینی وجود دارد و زنانی که در این کپرها سوزن دوزی می کنند. اینجا می توانید گیاهان نادری را هم پیدا کنید.

روستای گوو و دیدار با ریگزارها

برای دیدن روستای گوو، حتما باید همت پیاده روی طولانی را داشته یا  آفرود سوار باشید. مناظر دیدنی این روستا و شب آن بهاران ستاره است. روستای گوو از مسیر جاده ترانزیتی دو ساعت فاصله دارد. با این حال اگر کسی مشتاق دیدن طبیعت وحشی، ریگزارها و کوه‌های عجیب باشد، دیدن این روستا را از دست نخواهد داد.

نکته:شوراها و دهیارها و مردم محلی بهترین راهنمایان سفر پرهیجان شما هستند.

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =