اگر زلزله بیاید خانه‌های تهران به تله‌های مرگ بدل می‌شوند

چندی پیش دکتر فریبرز ناطقی‌الهی، معاون پیشین پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و رییس پژوهشکده مهندسی سازه از پیامدهای زلزله تهران گفته بود، اما در این رابطه چندین بار رسانه‌های خارجی هم هشدار داده اند.

نیو صدر: «خانه‌ها، برج‌ها، مراکز خرید، پل ها همه با خاک یکسان شده‌اند، در شهر فقط صدای آه و ناله شنیده می‌شود و شهر پر شده است از اجساد، آتش‌سوزی همه‌ نقاط شهر را فراگرفته و شهر آرام آرام می‌سوزد، سیستم برق، آب و حمل و نقل قطع شده است، راه‌ها برای ورود به شهر مسدود شده و میلیون‌ها زخمی برای نجات پیدا کردن باید چند روز زیرآوار منتظر بمانند...»

این تصور وحشتناک از حرف‌های دکتر فریبرز ناطقی‌الهی، استاد پژوهشگاه زلزله شناسی، از زلزله‌ی احتمالی تهران است. او چندی پیش در گفتگویی با خبرآنلاین از پیامد‌های زلزله احتمالی تهران گفته بود؛ مرگ 4.5 میلیون نفر، زخمی شدن 1.5 میلیون نفر و ...

اما این فقط متخصصان داخلی نیستند که درباره زلزله احتمالی پایتخت هشدار داده اند، رسانه‌های خارجی هم بار‌ها از زلزله احتمالی تهران گفته اند؛ 2 سال پیش زلزله‌ای 7.8 ریشتری در نپال منجر به مرگ 9 هزار نفر شد و بعد از آن سایت خبری تایمز در گزارشی از شهر های بعدی که زلزله در آنها می‌تواند منجر به یک فاجعه شود نام برد؛ استانبول، لس آنجلس و تهران.

تهران بزرگ است و خطر زلزله در آن زیاد

در این گزارش در رابطه با تهران نوشته شده است: «پایتخت ایرانی‌ها در نزدیک 3 گسل بزرگ قرار دارد، همچنین این شهر روی موادی ساخته شده است که هنگام لرزش زمین نمی‌توانند به ساختمان‌ها استحکام ببخشند و از همه بدتر این شهر به سرعت رشد کرده و در ساخت خانه‌های آن دقت زیادی به بخش آمادگی در برابر زلزله نشده است. در سال 2010 مسئولان ایرانی تسهیلات مالی زیادی قرار دادند تا 5 میلیون نفر را از تهران خارج کنند، اما این شهر هنوز بزرگ است و خطر زلزله در این شهر زیاد. »

در رابطه با راهکار تغییر پایتخت برای کاهش پیامد‌های زلزله ناطقی الهی در خبرآنلاین عنوان کرده بود: «به نظر من اینکه دولتمردان فکر می کنند با بردن پایتخت به بیرون از شهر اتفاقی رخ می دهد درست نیست، چون کل نظام اداری و سیستم دولت حدود 4 میلیون نفر است و اگر این افراد از شهر خارج شوند مشکل دیگری ایجاد می شود؛ آنها خانه خود را در تهران نگه می دارند و فقط تردد می کنند. در ضمن اگر بخواهیم پایتخت را بشعاع 300 کیلومتری تهران ببریم، همه آنها مناطقی لرزه خیز هستند تحت تاثیر قرار می‌گیرند. یعنی اینکه می گویند سمنان می تواند پایتخت شود اشتباه است. تنها پهنه ای که از لحاظ تاریخی تا الان در آن زلزله های کمی داشتیم اصفهان است، آن‌هم نزدیک شهرکرد است که همیشه در آن زلزله می آید. یعنی اگر در اصفهان زلزله ای نداشتیم به اين معنا نیست که آنجا منطقه لرزه خیزی نیست بلکه به این معنا است که مثل کوبه ژاپن ممکن است به شکل ناگهانی در آن زلزله بیاید.»

تایمز در ادامه گزارشش نوشته: «شانس 90 درصدی برای آمدن زلزله بیش از 6 ریشتر در تهران وجود دارد و به علت مکان این شهر و ساخت و ساز ضعیف در آن زلزله‌ای با این قدرت هم می‌تواند برای تهران ویران‌گر باشد.»

در این باره ناطقی‌الهی می‌گوید: بر اساس مطالعات آماری زلزله تهران بیش از 7 ریشتر قدرت دارد.

استانبول، پورتلند، جاکارتا و تهران در خطر زلزله‌های مرگبار

پس از زلزله کاتماندو نپال، روزنامه هافینگتون پست هم در گزارشی از خطر زلزله در استانبول، پورتلند، جاکارتا و تهران هشدار داد. در این گزارش استاد زمین‌شناسی دریایی و ژئوفیزیک در دانشگاه اورگان در رابطه با شرایط ایران گفته بود: «مناطقی مانند استانبول و تهران هم به دلیل ساخت‌و‌ساز با استاندارد ضعیف در شرایط خطرناکی قرار دارند.»

ناطقی‌الهی در رابطه با استاندارد ساختمان ها در ایران می‌گوید: «تمام مسئله شهرداری‌ها در ساخت و ساز، قسمت معماری ساختمان است، با اینکه اصل موضوع اسکلتی است که باید ساختمان را نگه دارد. ما در هیچ جایی در شهرداری به چنین قسمتی توجه نمی‌کنیم چون می‌گویند مهندس نظام مهندسی زیر نقشه ساختمان را امضا کرده. ولی اینجا دو مسئله وجود دارد؛ یکی اینکه شاید مهندس در محاسباتش اشتباه کرد و یا به دلایل مالی که امروز برای جامعه حساس است، توسط کارفرما برای مهندس اجبار شده تا از المان های ضعیف تر استفاده کند. ما چنین مسئله‌ای را باید کجا کنترل کنیم؟ بدتر از این هم وجود دارد؛ گاهی نقشه و طراحی سازه کاملا درست اما وقتی اینها به دست مهندس پیمان‌کار می‌رسد کل برنامه خراب می‌شود.»

همچنین علیرضا سعیدی، دبیر جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران درباره شباهت زلزله تهران با کاتماندو نپال به خبرآنلاین می‌گوید: «آنجا وقتی گسل فعال شد، در سطح شهر کاتماندو که پایتخت بود، نه فقط یک منطقه بلکه مناطق مختلف بنا به جنس خاکی که داشتند و در جایی که قرار گرفته بودند مانند شیب، کنار رودخانه ها، جنس خاک، ماسه ای یا رس بودن آنها و بنا به آنچه که وجود داشت در آنجا تخریب داشتند. یعنی لکه های پراکنده تخریب در سطح شهر داشتند. در تهران هم اگر بنا باشد گسلی فعال شود قرار نیست یک گوشه ای از آن تخریب شود احتمال دارد این پراکندگی در کل سطح شهر اتفاق بیفتد. اما نکته ای که وجود دارد این است که قرار نیست تیمی که در این پوزیشن وارد شد و کار را مدیریت کرد در صورتی‌که زلزله تهران هم اتفاق بیفتد آنها حادثه را مدیریت کنند.»

خانه‌ها تبدیل به تله‌های مرگ می‌شوند

پیش از این در سال 2009 هم تایمز گزارشی از زلزله احتمالی تهران نوشته بود، تایمز در این گزارش خود نوشته است: «همه‌ ایران در منطقه زلزله خیزی قرار دارد و این کشور تاکنون فجایع شدیدی را تجربه کرده است. آخرین بار در سال 2003 زلزله 6.8 ریشتری در بم منجر به مرگ 30 هزار نفر شد ولی زلزله‌ای مشابه با بم در تهران به یک فاجعه غم‌انگیز تبدیل می‌شود.»

استاد پژوهشگاه زلزله شناسی در رابطه با پیامد‌های این زلزله گفته: در سناریو شب با فرض 10 میلیون جمعیت شب‌خواب ما 4.5 میلیون کشته و 1.5 میلین زخمی خواهیم داشت، حال که جمعیت 16 میلیون با حواشی شهر است، این مقدار افزایش پیدا می کند.

تایمز در ادامه گزارش در این رابطه نوشته است: « از سوی دیگر بر خلاف شهر‌هایی مثل سان‌فرانسیسکو و توکیو  در تهران نسبت به ‌ساخت‌‌وساز سهل‌انگاری زیادی شده است و بعد از زلزله‌ای شدید بسیاری از خانه‌ها در ایران به تله‌های مرگ تبدیل می‌شوند. پیش از این وزارت بهداشت ایران تخمین زده بود که یک زلزله 7 ریشتری 90 درصد بیمارستان‌های تهران را تخریب می‌کند.»

گفتنی است تایمز در این گزارش اندونزی، توکیو و لس آنجلس را به عنوان دیگر مناطقی که خطرناک هستند، نام برد.

تخمین استاد دانشگاه کلرادو درباره آمار قربانی‌های زلزله تهران

دکتر بیلهام استاد دانشگاه کلرادو چندی پیش در نیویورک تایمز تخمین زد که زلزله 7 ریشتری در تهران منجر به مرگ 1 میلیون نفر می‌شود. او همچنین پیش‌بینی کرده است که چنین زلزله‌ای در استانبول منجر به مرگ 30 تا 40 هزار نفر می شود.

بیلهام که ده‌ها سال بر روی زلزله‌های بزرگ مطالعاتی انجام داده می‌گوید با افزایش جمعیت تا اواسط این قرن حدود 2‌میلیارد نفر با یک سلاح ناشناخته‌ کشتار جمعی مواجه می‌شوند: خانه‌ها.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 656583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عطا A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    بیخود زمینه را برای افزایش بودجه برای خرج کردن در تهران نکنید هیچ وقت در تهران زلزله نمیآید و اینقدر حق مردم روستاها و شهرهای کوچک را به تهرانی ها ندهید در روز قیامت باید جواب بدهید البته اگر به قیامت اعتقاد دارید
    • یک شهروند DE ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      57 18
      چرا فکر میکنید حق همه کشور را تهرانی ها دارن میخوردند؟ چرا این فکر را نمیکنید که ما همیشه با ترافیک و هزینه های بالای زندگی داریم کنار می اییم.خدایشش هزینه اجاره خونه تو یه شهر کوچیک با تهران قابل مقایسه است.از طرف دیگه آلودگی هوا و آلودگی صوتی و هزار تا مشکل دیگه.من خودم اگه به خاطر کارم نبود حاضر بودم برم تو یه شهر کوچیک زندگی کنم با اینکه هیچ آشنایی هم تو هیچ شهر دیگه ایی نداریم متاسفانه.شما حجم مسافرتهای عید را که مشاهده کنید متوجه میشید نصف این به ظاهر تهرانی ها از شهرستانی هایی عزیز هستن اینقدر نسبت به تهران گارد نداشته باشید به دنبال حقتان در جای دیگه باشید...
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      56 99
      تمام درامد نفت جنوب صرف تبریز و تهران میشه و همیشه هم طلبکار هستند
    • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      85 12
      شما خبر داری که نمیاد؟ هر 150 سال یه بار یه زلزله بزرگ تو تهران اومده.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      46 10
      اهل کجایی عطا؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      86 12
      تو دیگه کی هستی؟ 90 درصد جمعیت تهران از شهرستان ها اومدن. اگه برگردن شهرشون، بودحه ها هم بر میگرده اونجا
    • بهزاد مشهدي IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      29 8
      فكر نميكردم بيام پايين همچين كامنتي بخونم، واقعا ديدگاه خاصي دارين
    • مریم US ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      20 5
      شما از غیب بهت خبر میرسه که با اطمینان میگی هیچ وقت تهران زلزله نمی یاد.فقط خدا از آینده خبر داره.در ضمن من تهرانی نیستم و به روز قیامت هم اعتقاد دارم
    • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      27 18
      هی میگید نفت فلان جا تو تهران خرج میشه و چه و چه اما هیچکس نمیگه وقتی 20 میلیون انسان از جای جای مملکت اومدن ساکن تهران شدن دولت مگه راه دیگه ای جز اینکه هفتاد درصد درآمدهاش رو برای نگه داشتن استانداردهای زیستی در حد حداقلی تو تهران هزینه کنه داره؟؟برادر یا خواهر گرامی شما برگرد زادگاه خودت هر چی هم بودجه تا حالا بزعم شما تو تهران خرج شده و سهمت بوده با خودت ببر والله اگه ما تهرانیها اعتراضی داشته باشیم
  • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    21 45
    بازم این انتخابات شروع شد و بازی سیاسی خبرآنلاین با زلزله تهران
    • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      11 10
      این تهرانی های اصیل برگردند ولایاتشون همه چی حل میشه خخخخخخ اره قارداش اره برار اره دادا اره کوره اره وولک اره برگردین همون جای قشنگ که خیلی رویایی خیلی قشنگ خیلی پر خاطره خیلی مردمانش نجیبند
    • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
      1 3
      داداش اگر اونها برگردن اون وقت درامد نفت هم باید برگرده و گاز تهران هم قطع میشه برقتون هم که از جنوب تامین میشه اون موقع نه گاز دارید نه برق و ضمنا درامدی هم ندارید و حقوقی هم سر برج بهتون داده نمیشه عاره داداش عاره داش
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    12 61
    فعلا که 200 ساله تهران زلزله شدید نیومده...
    • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
      42 5
      دیگه بدتر اگه اندکی در مورد علم زلزله‌شناسی اطلاع داشتی می‌فهمیدی این بدترین خبره
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    18 38
    هی ترس تو دل مردم نریزین دیگه دیر شده
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    25 2
    چتونه هی چند وقت یکبار تن مردم رو میلرزونید؟ خیلی کم خبر بد هست شمام بهش اضافه کنید. آخه این حرفها رو بايد مسوولین بشنون که عین خیالشون نیست. مردم بیچاره چه کا ی از دستشون برمیاد؟ چه گناهی کردن که هر چند وقت یه بار هی این خبر رو به شکلهای مختلف تکرار می‌کنید و یه کابوس به کابوس های مردم اضافه میکنید. الان مثلا با این خبر فردا همه جمع میکنن از تهران میرن؟ فکر کردی خیلی ها بدشون میاد اگر اوضاع کاری و معیشتی شهرهای دیگه خوب بود بمونن تهران؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    24 3
    پس چرا به افراد زیادی که مایل به انتقال از تهران هستند کمک نمیشود؟ من خودم شاهد قصد چندین نفر بودم که با مشکلاتی که برایشان ایجاد شد، از رفتن منصرف شدند. والله هیچ کس از دود و شلوغی و گرانی تهران لذت نمیبره.
  • مصطفی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    37 3
    هزینه ای که بایستی بابت ساخت ساختمانهای مستحکم شود در درجه اول باید صرف گرفتن مجوزهاوعوارض هایی شود که شهرداریها به روی ساختمانها می بندند پروانه ساخت،کمیسیون ماده 100 وغیره وغیره لرزه براندام هر کس می اندازد .
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    3 3
    هیچکدوم ازاین کارشناسها راس کار نیستند الکی کنارگود نشستن امار تلفات میدن شورای وشهر وشهرداری وسامان مسکن و وزارت مسکن ونهادهای متولی پر شده از افراد غیرمنخصص خداخودش رحم کنه
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    15 1
    هر وقت سخنان بزرگواران و اندیشمندان و دلسوزان این مرز و بوم به تیتر اول اخبار و صفحات اول روزنامه ها راه پیدا کرد، می توان به ایجاد تغییر و تحول در ساختار مدیریت شهری امیدوار بود... در غیر اینصورت چاره ای نخواهیم داشت تا منتظر زمین لرزه های ویرانگر در کشور باشیم و بعد از آن فقط می ماند حسرت و پشیمانی ...
  • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    21 2
    اینا اسمش خانه نیست به اینا میگن آپارتمان یا سوراخ موش والا خونه یعنی یه دوبلکس با حیاط و حوض و باغچه نه آپارتمان که حتی صدای عطسه یه طبقه براحتی آب خوردن به سایر طبقات منتقل بشهگرونی زمین و هجوم مهاحرین برای سکونت در تهران ما رو بزور آپارتمان نشین و بدبخت کرده
  • امید A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    5 1
    دست خبرانلاین برای کار کردن این مطلب در نزدیکی انتخابات شورا احتمالا برای انذار ما درد نکنه. ولی مطلب نیویورک تایمز مال 7 سال پیشه. چاپ چنین مطلبی بعد این مدت به نظر نمیاد کار درستی باشه.
  • مارال A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    7 3
    اصلا شد که یک روز یک خبر خوب و شاد کننده در این سایت ها ببینیم؟ خوب حالا از دست ما چه کاری برمی آید که چند روز یک بار ما را میترسانید؟ بروید به مسئولان بگویید.مگر ما این آپارتمانهایی که مثل جعبه کبریت میمانند و هر صدایی راحت در واحد های دیگر شنیده میشود و شارژش هم به ناحق حساب میشود چون آب و گازش مشترکند را درست کرده ایم؟ ما مجبوریم اینجا زندگی کنیم چون از اول اینجا زندگی مان بوده اما شما گویا خوشتان میاید که چند روز یک بار ترس اساسی در دل مایی که هیچ تقصیری نداریم بیندازید.
  • ava IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    10 1
    فقط دولت و شهرداری مقصر نیست. خود ما هم مقصریم توی این وضعیت درهم برهم معماری شهری. خدایی چند نفر از ما وقتی می خوایم خونه بخریم به استحکام و نوع بناش نگاه می کنیم. اینقدری که همه دنبال رنگ کابینت و منطقه شهرشون هستن پیگیر گسل ها و نوع ساخت خونه نیستیم. یا خود ما وقتی می خوایم یه خونه فرسوده رو بکوبیم و بسازیم چقدر به ساخت و ایمنی اهمیت می دیم؟ فقط فکر اینیم که از کمترین متراژ چجوری بیشترین واحد رو در بیاریم به پول برسیم. نمونه اش توی کوچه های باریک کلی ساختمون های چند واحدی ساخته شدن که با کوچکترین زلزله کوچه بند میاد و کوچکترین امداد رسانی نمیشه انجام داد
  • بی نام A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۲
    9 0
    وای وای ترسیدیم، حالا راحت شدی؟ دوست عزیز ب جای اینکه این حرفا رو تو گوش مردم ک هیچ کاره ن بخونید، برید ی کاری بکنید.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
    0 0
    اگه بخواید خونتون رو نوسازی کنید در همون ابتدا باید دهها میلیون بابت مجوز که در مقابلش هیچ خدمتی نمیگیرید بپردازید بعد هم میلیونها تومن پول الکی دیگه بعد هم خلافی معروف ماده صد که میزان جریمه رو بدون هیچ توضیحی ضرب در 3 میکنه با این اوصاف کسی حاضر میشه همچین کاری بکنه؟