۰ نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۵
ایزدی: رویکرد مکرون به ایران، اقتصادی است

دکتر پیروز ایزدی در گفتگویی کوتاه با خبرگزاری خبرآنلاین، از رویکردهای رئیس جمهور جدید فرانسه گفت.

ابوالفضل خدایی: سرانجام پس از فضایی پر تنش در فرانسه و نبرد دو نامزد در عرصه مبارزات انتخاباتی، مکرون توانست با شکست لوپن به عنوان هشتمین رئیس در جمهوری پنجم فرانسه وارد کاخ الیزه شود. کارشناسان می‌گویند اروپا با این انتخاب توانست از گسترش پوپولیسم و آینده‌ای مبهم که می توانست فرانسه و اتحادیه اروپا را تهدید کند، در امان بماند.

نکته قابل توجه دربارۀ این دوره از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، پیروزی نامزد مستقل بود؛ بر خلاف دهه های گذشته و روال سنت سیاسی در این کشور، مکرون از طیفی سر برآورد که نه نمایندۀ چپ بود و نه راست؛  دکتر پیروز ایزدی کارشناس مسائل اروپا در مرکز تحقیقات استراتژیک در این باره به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:

احزاب در دهه های قبل در تحقق وعده های خود ناکام بودند و موفق نشدند که فرانسه را از بحران و رکود اقتصادی نجات دهند. مسائلی که می توانست منجر به کاهش تورم، بیکاری و افزایش قدرت مردم منجر شود و در نهایت رونق اقتصادی را به ارمغان بیاورد. از این رو در این آشفته بازار گروههایی بیشتر موفق بودند که توانستند خود را خارج از این چارچوب و سیستم تعریف کنند که نمونه آن مکرون و لوپن بودند.

این کارشناس مسایل اروپا دربارۀ مواضع رئیس جمهور جدید فرانسه در قبال ایران گفت: با توجه به اینکه مکرون رویکردی اقتصادی در سیاست خارجی خود دارد و خواهان این است که فرانسه را از رکود خارج کند، ایران در فضای پسابرجام فرصتی مهمی می تواند برای او باشد. فرانسه می تواند در این راستا در زمینه های تجارت و سرمایه گذاری فعالیت کند و از آن غافل نخواهد شد.

ایزدی پیرامون رویکرد مکرون به خاورمیانه افزود: بحث مبارزه با تروریسم یکی از مهم ترین مسایل در فرانسه به شمار می رود که دنبال کردن این سیاست کمک به بهبود امنیت فرانسه خواهد کرد، در این بین ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه یکی از طرف های تعامل در این زمینه نقش داشته باشد. در بحث سوریه مکرون با حضور موقت بشار اسد در سوریه موافق است و سیاستی را دنبال می کند که این اواخر فرانسوا اولاند نیز از آن پیروی می کرد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 664051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =