۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۹
جایزه فولیو به برنده پولیتزر رسید

هشام مطر یک ماه پس از بردن جایزه پولیتزر با کتاب «بازگشت» برنده جایزه ادبی فولیو شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «بازگشت» داستان سفر هشام مطر به لیبی برای یافتن پدرش است. پدر او از مخالفان دیکتاتوری معمر قذافی در لیبی بود و سال ۱۹۷۹ به دست نیروهای امنیتی افتاد و بازداشت شد. او به زندان مخوف ابو سلیم در شهر طرابلس منتقل شد، زندانی که سال ۱۹۹۶ بیش از ۱۲۷۰ زندانی در آن به قتل رسیدند.

کتاب زندگینامه «بازگشت‌» علاوه بر برنده جایزه پولیتزر برای دریافت جوایز بیلی گیفورد در بخش ادبیات غیرداستانی و جایزه زندگینامه کاستا نامزد شده است.

اهداف سویف نویسنده مصری و رییس هیات داوری جایزه فولیو باور دارد که کتاب «بازگشت»‌ از مرز میان ادبیات داستانی و غیرداستانی عبور کرده است. او در این باره گفت: «اگر ندانید که کتاب داستانی واقعی دارد می‌توان آن را یک رمان دید. توجه نویسنده به ساختار و سبک اثری قدرتمند داشته است.»

هشام مطر بیشتر به عنوان یک رمان نویس شناخته می‌شود. او در نیویورک به دنیا آمده، در طرابلس و قاهره رشد کرده و اکنون ساکن انگلستان است. نخستین رمان او با عنوان «در کشور مردها» سال ۲۰۰۶ نامزد جایزه بوکر شد. دومین اثر او نیز با عنوان «آناتومی ناپدید شدن» سال ۲۰۱۱ از سوی منتقدان ستایش شد.

این نخستین باری است که جایزه ۲۰ هزار پوندی فولیو به یک اثر غیرداستانی اهدا می‌شود. جایزه فولیو سال ۲۰۱۱ پس از جنجال‌های به پا شده درباره جایزه بوکر بنیان گذاشته شد. مارگارت اتوود از برندگان پیشین جایزه بوکر درباره اهمیت ایجاد جایزه فولیو گفته بود: «در جهانی که پول به صورت روزافزونی معیار همه چیز می‌شود، بیش از هر زمانی جایزه فولیو مورد نیاز است.»

در آغاز جایزه فولیو با جایزه بوکر تفاوت داشت و همه آثار انگلیسی‌زبان از هر جای جهان را می‌پذیرفت. البته جایزه بوکر نیز چندی بعد با افزودن آثار آمریکا، ایرلند و کشورهای همسود دامنه فعالیت خود را گسترش داد. با این تغییر در بوکر این پرسش پیش آمد که اکنون چه نیازی به جایزه فولیو است. سویف در این باره می‌گوید: «وضعیت کنونی جهان و بازار کتاب اهمیت وجود هر چه بیشتر جوایز ادبی را نمایان می‌کند.»

نامزدهای جایزه فولیو را یک آکادمی متشکل از ۳۰۰ نویسنده برجسته انتخاب می‌کنند. از چهره‌های مشهور این آکادمی می‌توان به ایان مک‌ایوان، زادی اسمیت و پیتر کری نام برد.

منبع: گاردین/ ۲۴ می

57241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =