۰ نفر
۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۳

کارشناسان معتقدند در شرایط کنونی نرخ‌های بالای سود بانکی منطق ندارد، بنابراین هم‌اکنون باید دو کار را همزمان انجام داد؛ اول این‌که سطح تورم در وضعیت تک‌رقمی پایدار بماند و سپس، نرخ سود تسهیلات بانکی به سمت پایین هدایت شود.

مریم فکری: حدود یک‌سال از آخرین تصمیم شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود بانکی می‌گذرد؛ زمانی که بانک‌ها در حرکتی هماهنگ و داوطلبانه، قصد کردند حداکثر نرخ‌های سود سپرده در شبکه بانکی را به 15 درصد برسانند تا این نرخ با سایر شاخص‌ها هماهنگ شود. این تصمیم در خرداد 1395 گرفته شد و در پی آن، شورای پول و اعتبار در جلسه‌ای، به کاهش سود سپرده سالانه از 18 به 15 درصد رأی داد. نرخ سود تسهیلات نیز با اختلاف 3 درصد از سود سپرده، به 18 درصد کاهش پیدا کرد.

نگاهی به وضعیت نرخ‌های سود تسهیلات بانكی طبق گزارش رسمی بانك مركزی نشان می‌دهد كه این نرخ طی ۳۲ سال گذشته در دامنه ۴ تا ۲۵ درصد در نوسان بوده و هم‌اكنون در محدوده ۱۸ درصد قرار دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هنگامی که سال گذشته بانک‌ها به کاهش نرخ سود به 15 درصد رأی دادند، نرخ تورم خردادماه تک‌رقمی و 9.7 درصد شده بود. اما در حالی یک‌سال قبل نظام بانکی برای کاهش نرخ سود متناسب با نرخ تورم پیش‌قدم شده بود که گزارش‌ها حاکی از آن است که در این مدت بانک‌ها به تصمیم خود پایبند نبوده‌اند و برخی بانک‌ها که اغلب خصوصی هستند، سودهای بالاتری را به سپرده‌گذاران خود پیشنهاد می‌کنند.

‌‌گذر از شعب برخی بانک‌ها بیانگر آن است که زمانی که سپرده‌گذار تمایلی برای سود ۱۵ درصدی نشان نمی‌دهد، اغلب با دریافت مبالغی بالاتر و یا تعیین کفی برای میزان سپرده، نرخ سودها از ۱۸ درصد عبور کرده و گاها به ۲۰ تا ۲۳ درصد هم می‌رسد.

چرا کاهش نرخ سود شکست خورد؟

اما چه شد که کاهش نرخ سود شکست خورد؟ اگرچه پیش از این خبرهایی در رابطه با ارجاع پرونده نرخ‌شکنی برخی بانک‌ها به هیات انتظامی منتشر شده بود.

بنا به گفته ولی‌الله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی، «سال گذشته با تلاش شورای پول و اعتبار و اقدامات بانک مرکزی، سود بازار بین‌بانکی از حدود ۲۸ درصد به مرز ۱۷ درصد کاهش یافت و پیش‌بینی‌می‌شد کاهش آن تا هدف تعیین‌شده ۱۵ درصدی ادامه یابد. اما فارغ از میزان پایبندی بانک‌ها در این رابطه، انتشار اوراق بدهی دولت با نرخ‌های موثر بالای ۲۰ درصد موجب واگرایی نرخ در دو بازار شد و روند را به مسیر صعودی بازگرداند. همچنین توسعه فعالیت‌صندوق‌های با درآمد ثابت، با اعلام نرخ‌های عموما بالای ۲۰ درصد نیز اثر تخریبی دیگری را موجب شد.»

بر این اساس، رییس‌کل بانک مرکزی در فروردین امسال در مراسم آغاز به کار نمایشگاه بورس، بانک و بیمه تاکید کرده بود که «با توجه به این‌که دارایی‌های نظام بانکی با حجم غیرمتعارفی از دارایی‌های منجمد و موهوم موجب ایجاد تنگنای مالی و عطش نقدینگی شده است، باید از اعمال سیاست‌ها و اقدامات ناسازگار تاثیرگذار بر بازار پول جدا اجتناب شود.»

پرونده نرخ سود روی میز شورای پول و اعتبار

با وجود این شرایط، دوباره پرونده نرخ سود روی میز شورای پول و اعتبار قرار است و رییس کل بانک مرکزی گفته است: «گزارشی را به شورای پول و اعتبار ارایه خواهیم داد که براساس آن، ممکن است نرخ سود بانکی در سال جاری کاهش یابد.»

بنا به آخرین گزارش بانک مرکزی، تورم اردیبهشت‌ماه امسال روی رقم 9.8 درصد ایستاده است و به این ترتیب، این انتظار وجود دارد که فاصله بین نرخ سود و نرخ تورم کم شود. پیش‌بینی حسین میرشجاعیان، معاون وزیر اقتصاد درباره تورم سال 96 نیز این است که «هم‌اکنون تورم اقتصاد ایران معقول است و با توجه به سیاست‌هایی که دولت برای افزایش تولید و اشتغال پیش خواهد گرفت، تورم سال‌جاری بیش از یک درصد افزایش نیافته و زیر ۱۰ درصد باقی می‌ماند.»

 بر این اساس، در حال حاضر سوالی که مطرح است، این‌که آیا در شرایط کنونی در اقتصاد ایران امکان رسیدن به نرخ سود تسهیلات بانکی در حد تک‌رقمی وجود دارد؟ رییس شورای پول و اعتبار در این خصوص تاکید دارد: «فعلا در اقتصاد ایران شرایط برای رسیدن به نرخ سود تسهیلات بانکی در حد تک رقمی وجود ندارد؛ چراکه برخی عدم تعادل‌ها در حوزه بانکی مانع از این اتفاق می شود. اما با توجه به تک رقمی شدن تورم در سال گذشته، باید نرخ سود بانکی نیز به این سمت سوق پیدا کند. با این حال، زمانی که تورم تک‌رقمی پایدار و در حد پنج درصد و یا کمتر کاهش پیدا کند، می‌توان امیدوار بود که نرخ سود تسهیلات نیز متناسب با آن به این حد برسد.»

شرط کاهش نرخ سود بانکی

در حال حاضر کارشناسان معتقدند که نرخ‌هاي بالاي سود بانكي منطق ندارد و بايد دو كار را همزمان انجام داد؛ اول این‌که سطح تورم در وضعيت تك‌رقمي پايدار بماند و  سپس، نرخ سود تسهيلات بانكي به سمت پايين هدايت شود.

در این خصوص، رضا بوستانی، یک کارشناس پولی و بانکی چندی پیش در گفت‌وگو با خبرآنلاین عنوان کرد: «هم سیاستگذار و هم بازار علاقه‌ای ندارد که نرخ سود بانکی بالا باشد، اما نکته این‌جاست که امکان پایین آوردن نرخ سود بانکی در شرایط کنونی وجود ندارد؛ به این دلیل که سیاست هایی که در گذشته اعمال شده شرایط را برای کاهش نرخ سود بانکی سخت کرده است.»

وی با تشریح این شرایط متذکر شد: «اگر نرخ سود بانکی کاهش یابد، هم بانک و هم سپرده‌گذار زیان می‌بینند؛ چون سپرده گذار با کاهش نرخ سود سپرده‌ها سودش کم شده در نتیجه برایش نگهداری این پول در بانک صرف نمی‌کند و لذا پول خود را از بانک خارج کرده و در نتیجه بانک به دلیل کاهش میزان سپرده‌ها ورشکسته می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی، تنها راه برای خروج از بن‌بست کنونی در نظام بانکی را انجام اصلاحات اقتصادی عنوان می‌کند و می‌گوید: «اگر اجازه ندهیم بانک سودآور باشد، طبیعی است که ورشکست می‌شود، اما مهم این است که در کنار این سودآوری که قالبا از طریق مشارکت در سرمایه‌گذاری و یا پرداخت تسهیلات صورت می‌گیرد، باید منابعی که سرمایه‌گذاری می‌شود، دوباره به چرخه بانکی برگردد؛ در غیر این صورت شرایطی که امروز مواجه هستیم، ادامه پیدا می‌کند. علاوه بر آن، بانک باید به تعهدات خود نسبت به سپرده‌گذار عمل کند. سپرده‌گذار نیز باید طبق موعد مقرر تسهیلات دریافت شده را به بانک برگرداند.»

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی نیز معتقد است که «یک قاعده در علم اقتصاد وجود دارد که رابطه بین نرخ تورم و نرخ تسهیلات بانکی باید چند درصد بیش از تورم باشد. این فرمول برای اقتصادهایی است که در شرایط نرمال قرار دارند، یعنی بازارهایی مثل کالا و سرمایه در حال تعادل است، اما برای اقتصادی مثل ایران که  نیمی از آن در رکود به سر می برد، طبیعتا این تناسب برقرار نیست، بنابراین این فرمول قابل اجرا نیست.»

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    29 17
    پایین آوردن نرخ سود بانکی در نهایت به ضرر قشر محروم و ضعیف جامعه منتهی میشه .. وقتی سپرده گذار نتونه سود دلخواهش رو از بانک بگیره سرمایه ش رو میبره یک جای دیگه و این مساله خودش رو به عنوام مثال تو بالا رفتن بی منطق کرایه آپارتمان نشون میده . که همین الان هم همین اتفاق افتاده . به هر حال سرمایه دار که ضرر نمیکنه این قشر ضعیف جامعه هست که به خاطر یه جا به جایی سرمایه له میشه .
    • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      4 1
      خبر آنلاین آفرین به جوانمردیت.
  • علی A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    6 23
    بزرگترین ضرری که پایین آوردن نرخ سود سپرده به اقتصاد کشور میزند کم شدن ارزش ریال است یعنی همین که الان میبینیم خانه متری ۵ میلیون ماشین ۵۰ میلیون خلاصه همه چی گرون بعد میگن چرا رکوده
  • بهرام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    9 2
    سلام 3 سال پیش با وعده دولت جناب آقای دکتر روحانی و بخصوص آقای نوبخت که چندین با هم سایت شما سخنان ایشان را از حمایت از احداث مسکن در بافت های فرسوده درج کرد که 11الی 9 درصد از این سود توسط دولت پرداخت خواهد کرد . متا سفانه ما بر اساس این وعده رفتیم و در شهر اردبیل از تسهیلات استفاده کردیم . نزدیک به سه سال است که یک عده مثل من بیچاره شدند و قادر به اقساط بندی با این سو د بالا نیستسم . و هر ماه حدود 7000000 ریال جریمه به مبلغ وام دریافتی اضافه میشود. یعنی کمر مان را شکسته . هیچ کس هم در استنا اردبیل پاسخگو نیست آقای روحانی با این خلف وعده ها من باز به شما رای دادم . یعنی صدور یک دستور و ایین نامه اجرایی برای بانکها در 3 سال تمام نشده . لطفا صدای شکستن کمر ما را به گوش مسولین برسانید.
  • بی نام AT ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    15 5
    قبل از هر چیز زیرساختها و قدرت خرید مردم رو باید بالا برد بعد به فکر تغییر سود بانکی و وارد کردن شوک مجدد به مردم بود.
  • اهوازی RO ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    14 3
    مگر بانک داری ما اسلامی نیست پس چرا هنوز از کاهش و یا افزایش سود صحبت می شود مگر نه اینکه سودها بصورت علی الحساب است و در صورت افزایش سود بانک ها حاصل از فعالیت اقتصادی بانک مابالتفاوت را به مشتری های خود باید پرداخت کنند چرا دیگر دولت محدودیت اعمال می کند هر بانکی که بتواند با پول های سپرده گذاران فعالیت اقتصادی بهتری صورت دهد حقش است که بماند و هر بانکی که این توانایی را ندارد بهتر است برود کنار چه دولتی و چه غیر دولتی
    • فریبرز DE ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      9 1
      در اقتصادهای دنیا دو نوع بانک داریم ، یک نوع بدون ریسک است تقریبا که سود پایین اما تضمین شده میده ، این نوع بانک فقط وفقط سپرده می گیره و وام میده ، معامله نباید بکنه ... یک نوع بانک هم مثل همین صندوقهای سرمایه گذاریه که سود علی الحساب و سود قطعی داره که ریسک بالاتری داره ... نمیشه نزول خواری کرد و هم سود تضمین شده خواست و هم اینکه سود مورد نظر چند برابر تورم باشه ... بلاخره تولید و اقتصاد با وام های با نرخ بهره پایین راه می افته ، رشد اقتصادی میده و می تونه محصولاتش رودر بازار جهانی با قیمت رقابتی بفروشه ، توسعه پیدا کنه و بیکاری رو کاهش بده ، نزول خوری که نشد کسب و کار ؟ این نه انسانیه نه مفید
    • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      0 1
      اين بانكها دست از سر سود برنمي دارند
  • امیرمحمد A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    5 2
    میزان سود سپرده ها باید وباید متاثر از نرخ تورم باشد مانند همه ی کشورهای دنیا
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    9 0
    لطفا یکم بفکر قشرضعیف جامعه هم باشیم اونام حق زندگی دارن ....
  • مهدي DE ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    0 1
    وام با بهرهي كم ميتونه كشورو يا خيلي خوشبخت كنه يا خيلي بدبخت ولي در كل اگه بانكا بدن خيلي خوب ميشه
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    3 2
    سبد کالاهایی که دولت برای محاسبه نرخ تورم به آن استناد می کند ،سبد استانداردی نیست،هر چند معتقد هستم نرخ تورم کاهش پیدا کرده ولی عدد اعلامی عدد درستی نیست که بخواهیم به استناد آن نرخ سود را کاهش دهیم.
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    7 2
    این نظریه که سود بانکی باید برابر تورم باشه از کجا اومده؟؟؟ سوال اول چرا وقتی تورم 40 درصد بود سود بانکی 40 درصد نبود دوم اگر بپذیریم که سود بانکی برابر نرخ تورم باشد، این یعنی اینکه سرمایه گذاری هیچ سودی ندارد؟؟؟ سوم وقتی بانکها با داشتن منابع کلان توان ایجاد رونق اقتصادی را ندارند از سرمایه های خرد مردم چه انتظاری میتوان داشت؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    4 2
    اقتصاد سالم با کاهش نرخ سود بدست نمی اید چون عملا این کار به افرادی صدمه می زند که پس انداز کردند. اول باید منابع مفید سرمایه گذاری سودشان تضمین شود و بعد سود بانک را پایین آورد. نه اینکه سود را پایین بیاورید و مردم با پول های خرد چکار کنند؟ بذارند زیر تشک؟
    • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
      2 0
      چرابانک مرکزی توان کنترول سود بانکها را ندارد؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    4 3
    هر نوع سود بانکی که این موسسات و بانکها با کلاه شرعی حلالش کردند اساسا ربا و حرام است فقط کافیه یک نگاهی به اثرات اینکار در جامعه بندازید ببینید بلایی که این سودها به طور غیر مستقیم سر مردم می آورد عین همون ربا هست حتی در کشورهای غیر مسلمان هم اینچنین سودی وجود ندارد
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    4 0
    کشورهایی که میگین سود بانکیشون پایینه قابل مقایسه با ما نیستن. پولشون ارزش داره. نرخ تورمشون پایینه. نه مثل ما که پولمون به هر بهانه ای جلوی دلار سقوط آزاد می کنه.
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    1 3
    بابا ول کنید بزارید مردم به یه ذره پس انداز که دارند خوش باشند آخاه با 40 یا 50 میلیون که تولید صورت نمی گیرد.
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    6 0
    اوضاع اقتصادی بطرز محسوسی خراب است و این باعث میشود اجازه هرگونه کار مفید اقتصادی و نه واسطه گری از مردم سلب شود لذا تنها راه مطمئن که میتواند بشرط اجرایی شدن کامل قوانین باعث کسب سود هم برای حاکمیت و هم مردم شود همین سپرده گذاری بانکی است چرا که هم بانکها میتوانند با تجمیع دارایی های خرد سطح جامعه تامین مالی طرح های بزرگ را عهده دار شوند و هم سپرده گذاران اندکی جلوی سرعت افت ارزش دارایی خود را میگیرند لذا بهتر است بجای از اساس کوبیدن و نفی کردن سپرده گذاری در بانکها ساز و کارهای نظارتی ارگانهای ذیربط را تقویت کنیم
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    1 1
    میشه بگید کدوم بانک 22 درصد میده؟به من که همه 15 درصد و 18 درصد گفتن
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    3 0
    مردم چه گناهی دارند در این وضعیت بد اقتصادی هر بانکی که سود بیشتر بده مردم می رن اونجا
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    3 2
    فکر نکنم هیچ جای دنیا چنین سودهایی به سپرده ها بدهند. اکثر جاهای دنیا باید کار کنی تا اموراتت بگذرد.
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    0 1
    اقای سیف لطفانام بانکهایی روکه خطردارند بفرمایید تامااندوخته سی سال خدمتمون به مملکت وچشم امیدمون بعدازحقوق ناچیزبازشستگی به اون هست روببریم بانکهایی که شمامیفرمایید
  • بی نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    6 0
    ورشکستگی بانکهای بزرگ اگر اتفاق بیافتد به صورت سریالی برای همه آنها خواهد بود و فقط شاید بانکهای صد در صد دولتی به زور چاپ پول بدون پشتوانه و به قیمت کاهش شدید ارزش ریال بتوانند خودشان را سر پا نگه دارند.
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    8 4
    مردم دوست دارن پول مفت به دست بیارن می برن بانک سود بگیرن. پول باید در گردش باشه مولد باشه. توی کشورهای خارجی بهره به پول کمه عوضش پول تو بخش اقتصادی سلامت گردش داره
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    5 1
    این فرهنگ ماست دیگه دوست داریم پول مون رو بدیم دست یکی مفت مفت بهمون فقط سود برسونه
  • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    0 1
    هیجان سود بیشتر آدمو به چه کارا که نمی ندازه
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    5 2
    جناب سیف بهتر نیست پول هامون را تبدیل به سکه ویا دلار کنیم و از خیر بانک های تحت نظارت شما خارج کنیم . واقعا این چه استدلالی است که می گویید مردم مواظبت کنند . پس چرا شما مجوز می دهید مگر درصدی از سرمایه بانکها و موسسات مالی نزد شما امانت نیست .این بمعنی چوابگویی شما در صورت هرگونه تخلفی از سوی آنها می باشد . چرا مومن به قوانین خودتان نیستید . ؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    1 1
    وقتی فساد و رانت تو بازار بورس بیداد میکنه وقتی نظارتی روی آمار غلطی که شرکتها تو بورس میدن وجود نداره وقتی اعتبار داده های بورس در حد کشکه میخواستی مردم پولهاشون رو چیکار کنن؟ مجبورن بجای اینکه تو بورس یه عده کلاهشون رو بردارن برن پولشون رو تو بانک بزارن تا با سودی که میگیرن حداقل پولشون کمتر مشمول تورم بشه.
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
    7 0
    نرخ سود بالای برخی بانک ها جهت رقابت در پذیرش سپرده در واقع تلاش برای عقب انداختن ورشکستگی و عمل به تعهدات گذشته به بهای زیان بیشتر در آینده است هر گونه برخورد چکشی با این موسسات و بانک ها منجر به ورشکستگی می شود
  • طاهر A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    0 0
    سود بانکی باید هر سال کم بشه و تا چهار سال آینده حداکثر 5 بشه. مگرنه یه اتفاق شبیه سال 91 در سال 1401 دوباره خواهد افتاد.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
    2 0
    به نظر نمی آید بانک مرکزی بتواند کاری در کوته مدت مشکل این موسسات را حل کند شاید برای نوادگانشان کاری انجام بدهد. به قول قالیباف عمر نوح میخواهد و صبر ایوب بهر صورت ضمن همدردی با مالباختگان این موضوع باید درس عبرتی برای همه ما باشد. من فکر کنم بانک های دولتی با سود کمتر فعلا بهترین گزینه ممکن باشند به موسسات اعتباری نمیتوان اطمینان کرد. این موسسات در باتلاق رکود مسکن و معوقات گرفتار شدند و منابع آنها هم محدود است.