عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به روایت دیدگاهی از امام‌خمینی(ره) درباره واگذاری امور اقتصادی به بخش خصوصی پرداخت.

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره اندیشه‌های اقتصادی امام‌خمینی(ره) اظهار داشت: امام‌خمینی(ره) دیدگاه‌هایی در رابطه با نظام بازرگانی دولتی و خصوصی داشتند و در این خصوص جمله معروفی دارند که «کارهایی را که مردم می‌توانند بکنند، دولت نکند.» این از اندیشه‌های امام‌خمینی(ره) در حوزه اقتصاد بود.

وی افزود: امام‌خمینی(ره) اعتقاد داشتند که دولت باید در جاهایی ورود کند که مردم وارد نمی‌شوند و یا مصلحت امنیتی است که وارد نشوند. یعنی این‌که به جای این‌که اقتصاد در دست دولت باشد، اصل 44 عملیاتی شود. این در حالی است که با وجود اجرای این قانون، در حال حاضر 60، 70 درصد اقتصاد در دست دولت است.

آل‌اسحاق عنوان کرد: نظر امام‌خمینی(ره) این بود که کارهایی را که مردم می‌توانند بکنند، دولت نکند. یعنی دولت کارخانه‌دار و بازرگان و صادرکننده و واردکننده نشود.

وی تصریح کرد: دولت 4 وظیفه حاکمیتی دارد. در حوزه اقتصاد دولت باید سیاست‌گذار، هدایتگر و ناظر باشد و پشتیبانی کند.

آل‌اسحاق با ذکر خاطره‌ای متذکر شد: در اوایل انقلاب بحث این بود که کل تجارت دولتی شود. یعنی مراکز تهیه و توزیع کل واردات را در اختیار گرفته بودند و کم‌کم داشتند مراکز صادرات را نیز در اختیار می‌گرفتند. پس از آن، وضعیت بازار به هم ریخت.

وی یادآور شد: وزیر بازرگانی وقت، مرحوم عسگراولادی در این خصوص به محضر امام رفتند و این جمله را امام‌خمینی(ره) عنوان کردند که کارهایی را که مردم می‌توانند بکنند، دولت نکند و کارها را در اجرا به مردم واگذار کنند و دولت کار سیاست‌گذاری و هدایتگری را انجام دهد.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =