ایرنا نوشت: رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ابلاغ بخشنامه الزام نظام بانکی برای رعایت نرخ سودهای مصوب، پیش بینی کرد در آینده نزدیک نرخ سود تسهیلات بانکی نیز نزولی شود.

«ولی اله سیف» روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود 18 درصدی را برای تسهیلات بانکی در نظر گرفته ، اما چون اکنون قیمت تمام شده تجهیز بانک ها بالاتر است، در بخشنامه جدید ابتدا کاهش نرخ سود سپرده ها مدنظر قرار گرفت تا با سر رسید شدن سپرده های قبلی و تبدیل آن به 15 درصد، زمینه برای کاهش نرخ سود تسهیلات در آینده فراهم شود.

وی با بیان اینکه ممکن است بانک ها از یک ماه بعد ملزم به کاهش نرخ سود تسهیلات شوند، با کاهش آن، در مرحله بعد زمینه برای کاهش نرخ سود تسهیلات نیز فراهم شود.
رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: اقدام های بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود حقیقی در نظام بانکی با توجه به اهداف اقتصاد کلان برای رشد تولید و اشتغال بوده و این اقدام موثری است که می تواند به کاهش تجهیز منابع بنگاه های تولیدی و فعالیت های مثبت اقتصادی منجر شود.
سیف به برنامه نظام بانکی برای اختصاص 500 هزار میلیارد ریال تسهیلات با اولویت سرمایه در گردش بنگاه های کوچک و متوسط و نوسازی خطوط تولید اشاره و ابراز امیدواری کرد با این کار در سال 1396 شاهد رشد بخش های غیرنفتی اقتصاد کشور باشیم.

سه اقدام موثر بانک مرکزی برای کاهش نرخ ها
سیف در ادامه به تشریح اقدام های انجام شده از سوی بانک مرکزی در ماه های اخیر برای فراهم شدن زمینه اجرای موفق بخشنامه اخیر اشاره کرد و گفت: یکی از اقدام های موثر، تعیین تکلیف موسسات غیرمجاز بود و امروز دیگر موسسه غیرمجاز فعال دیگری در کشور نداریم.
وی یادآور شد: این موسسات در گذشته رقابت های غلطی در بازار ایجاد می کردند که سبب می شد سیاست های ابلاغی بانک مرکزی نتواند به درستی اجرا شود.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که در گذشته ایجاد اشکال می کرد، این بود که بانک ها با یک فشار تقاضای تسهیلات دهی رو به رو بودند که بخشی از آن از ناحیه دولت و تسهیلات تکلیفی بود.
وی با یادآوری اینکه فشار تقاضا سبب می شود بانک ها به بانک مرکزی بدهکار شوند و جریمه های بالایی به آنها تحمیل شود، گفت: این رویه انگیزه بانک ها برای جذب منابع با نرخ های بالاتر از نرخ مصوب را فراهم می کرد تا بتوانند هزینه های خود را پوشش دهند.
سیف گفت: برای رفع این مشکل، بانک مرکزی در بازار بین بانکی حضور یافت، بخشی از نقدینگی مورد نیاز بانک ها تامین و اضافه برداشت بانک ها را که مشمول جریمه های بالا می شدند به خطوط اعتباری تبدیل کرد.
وی ادامه داد: البته این تبدیل اضافه برداشت به خطوط اعتباری مربوط به بانک هایی است که موجه بوده و به دلیل تسهیلات تکلیفی ایجاد شده بود که نتیجه آن تعادل شدن تقاضا در بازار و فراهم شدن شرایط برای کاهش نرخ سود بانکی در دامنه قابل قبول بود.
وی اظهار داشت: اکنون نرخ سود در بازار بین بانکی از 21 درصد به دامنه 18 درصد کاهش یافته است و امیدواریم شاهد کاهش بیشتر آن باشیم.

نرخ ها علی الحساب است
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه فلسفه بانکداری بدون ربا این است که هیچ نرخ قطعی نمی تواند از قبل تعیین شود، گفت: نرخ های اعلام شده از سوی شورای پول و اعتبار، علی الحساب است و اگر بانکی در پایان سال سود بیشتری از عملیات خود کسب کرد می تواند سود قطعی به سپرده ها پرداخت کند.
سیف گفت: رقابت های غلط بانک ها بر سر نرخ سود، سبب شده بود بانک ها در پایان سال و بستن صورت های مالی به یک عدم تعادل در حساب ها برسند زیرا رقم نرخ سود علی الحساب از رقمی که می توانست محاسبه شود، بیشتر بود.
وی افزود: بر این اساس مقرر شد هیچ بانکی نباید بیش از 15 درصد نرخ سود علی الحساب به سپرده گذاران بدهد و البته همین نرخ هم منوط به این است که پیش بینی های آن از سود محقق شود، یعنی اگر بانکی پیش بینی کند که کمتر از 15 درصد سود می کند، نمی تواند به طور علی الحساب سود 15 درصدی بدهد.

امکان خرید و فروش اوراق خزانه فراهم شد
رئیس کل بانک مرکزی به اثرپذیری نرخ ها در بازار سرمایه بویژه نرخ سود اسناد خزانه بر نظام بانکی اشاره کرد و گفت: مشکل کار اینجا بود که اوراقی که دولت منتشر و فروخته بود، در بازار سرمایه و نظام بانکی قابل خرید و فروش نبود.
سیف ادامه داد: با توافق وزیر امور اقتصادی و دارایی و بورس، امکان پذیرش این اوراق فراهم شد و نرخ های آن هم کاهش یافت.
وی با بیان اینکه ابزارهای لازم برای کاهش نرخ سود در نظام بانکی فراهم است، گفت که بانک ها نیز علاقه مند به کاهش نرخ سود هستند.
سیف یادآور شد که اکنون همه ابزارها فراهم است و به طور طبیعی می تواند این نرخ ها جا بیفند. همه بانکها علاقه مندند و امیدواریم این تصمیم فضای مثبتی ایجاد کند.
بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درباره تدابیر هشت گانه با تاکید بر اجتناب از رقابت های ناموجه بین بانک ها و موسسه های اعتباری در جذب سپرده ها روز سه شنبه(دیروز) به شبکه بانکی ابلاغ شد و از یازدهم شهریورماه لازم الاجراست.
بر اساس این بخشنامه بانک ها و موسسه های اعتباری موظفند نرخ سودعلی الحساب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یکساله را حداکثر 15 درصد و سپرده های کوتاه مدت را حداکثر 10 درصد محاسبه کنند.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    5 0
    کاهش سود بانکی فقط به دلیل افزایش حاشیه سود برای بانک ها و به ضرر مردم است.اگر بانکی از پول ما فرضا ۴۰ درصد سود می کرد و ۱۸ درصدش را به من سپرده گذار می داد،الان با تصویب این ها ،۱۵ درصدش را می دهد و بقیه می رود در جیب خودش.این تصمیم فقط به سود بانک هاست و به ضرر سپرده گذار. به شما قول می دهم اگر نرخ سود تسهیلات صفر هم بشود ،هیچ کدام از تولیدکنندکان ما قرانی از قیمتشان کم نخواهند کرد.پس اینکه سود بانکی کم شود،قیمت ها پایین می آید و اواع گل و بلبل می شود دروغ محض است. قیمت ها دایما در حال افزایش است ،از قرص و دارو گرفته تا مواد غذایی،هر روز با افزایش روبرو هستیم و فقط ما سپرده کذاران هستیم که انکار باید ضرر کنیم.
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    4 1
    درووووود. دروووود. یه سنگ و یه دیووووونه می ندازه ته چاه ۴ ساله همه باهم نتونستند درش بیارند.
  • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    4 0
    آقایان اول تکلیف تخلفات بانکی بسیار کم و ناچیز رو مشخص کنن بعد برسن سروقت کلاهبردان بزرگ بانکی که با سرمایه های 5 تا 50 میلیونی که سودهای نجومی 18 درصد میگیرن اونم تو تورم و رکود ناچیز کشور. الان قراره با سودهای مردم، جواب مشتریان بانک های ورشکسته رو بدین. از جیب مردم به جیب آقایان ریختن، شده سنت مسئولانوام خودرو و تسهیلات زودبازده و.... به قول امام حسین:اگر دین ندارید لااقل آزاده باشیدالبته نه از نوع سوئیسیش
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    2 0
    کسی که خونه لازم داشته و پول دستش بوده هیچ‌وقت پولش رو تو بانک نذاشته، کسی هم که پول نداره تاثیری تو موجودی بانکها نداره. بازار مسکن خوابیده. حالا شما هی بیا به هر بهونه جو بده که قراره خونه گرون شه
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    4 0
    چرا سود وام هاتون رو کم نمیکنید؟ چرا وام مسکن نخبگان با سود 18 درصد پرداخت میشه؟ چرا وام تولید برای فارغ التحصیلان کشاورزی اینقدر بالاست؟ اول خودتون رو درست کنید. فقط بلدید دست تو جیب مردم بکنید.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    3 0
    مهم اینه که بهره بانکی را کم کنند ...
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 0
    دولت و بانک مرکزی رابین هود های مدرن شده اند که هزینه بی عرضگی و بی لیاقتی خود در رونق تولید و افزایش صادرات را از محل کاهش سود سپرده های کوتاه مدت مردم تامین کرده و خواهند کرد. با محاسبه دقیق تورم واقعی در سطح جامعه سود سپرده ها منهای تورم منفی هم خواهد بود یعنی مردم به خاطر نگه داشتن سپرده در بانکها تنبیه هم شده ارزش پول انها کاهش خواهد یافت.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 0
    این همان کاری است که دولت احمدی نژاد هم کرد و دیگران هم خواهند کرد. دولت رای چهار ساله خود را گرفته و پاسخگوی مردم و معیشت انها نیست این اوضاع بلبشوو به نفع رابطه داران،رانت خواران و دریافت کنندگان وام های کلان اصلا" پس نده ادامه دار خواهد بود.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 1
    نرخ تورم فعلی حداقل 18درصد است .
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    3 0
    جالبه نرخ سپرده دائما در حال کاهش هست ولی نرخ تسهیلان اصلا کاهش پیدا نمیکند.نمیدانم بانک مرکزی به نفع مردم کار میکند یا بانکها؟ قربون برم خدا را یک بوم و دو هوا را
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 1
    سود بانکی بالای ده درصد در هیچ کشوری نیست مگر ایران و تانزانیا و دو سه تا کشور با اقتصادهای فاجعه بار مثل سیرالیون و گینه بیسایو . حتی کشورهای تازه استقلال یافته هم سود بانکهاشون زیر پنج درصده فقط خاک
    • امیر A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
      0 0
      درسته سود سپرده بالای ده درصد نیست ولی سود وام ها هم بیشتر از 5درصد نیست ولی تو کشور ما وام 18درصد میدن ولی بطور واقعی بالای 24درصد میشه
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    0 0
    این نرخ همون قبلیه که..
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    4 0
    خوب حالا راحت شدید عزیزان ؟ حالا راحت بخوابید. هر سال از اردیبهشت تا شهریور ،روزی نیست که در سایتهای خبری خواهان کم کردن سود بانکی که حق سپرده گذار است نشوند،اما جالبه که همین سایتها انگار مشکل دیگری رو نمی بینند.هر سال هم موفق شدید از سود عده ای بازنشسته و بیکار که خرج خوراک و دارو شون رو اینجوری در میارن کم کنید.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 0
    حداقل میذاشتن بعد فصل اجاره نشینی....الان صابخونه ها پول پبش نمیگیرن....جای 11شهریور 11 مهر میگفتین
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 0
    نکته جالب در سیستم بانکی ما اینه که هر وقت تصمیم به کاهش نرخ سود به سپرده ها می شه بانکها قبل از اینکه ابلاغ بشه زودتر خودشون اینکار رو بصورت خودجوش انجام می دن ولی وقتی که نرخ سود تسهیلات رو کاهش میدن بعد از ابلاغ هم میگن هنوز به ما ابلاغ نشده
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    0 0
    راستی الان با این کاهش نرخ سود ، نرخ تسهیلات هم کاهش پیدا می کنه ؟ البته اگه بانکی تسهیلات بده ، چون همه بانکها تاقچه بالا گذاشتن که باید حسابت کار کنه و مسدودی داشته باشه و از این جور خواسته های غیرقانونی . به نظر من هر وقت در کشور جلوی رانت خواری گرفته بشه ، پنچری های سیستم بانکی گرفته بشه و با متخلفین برخورد جدی در حد اعدام و حبس ابد بشه ، شاید اقتصادمون به یک جاهایی برسه . البته اگر کسانی که نظرشون به بعضی ها نزدیکتره اجازه بدهند .
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 0
    نرخ سود وام بانك ها كاهش مي يابد هرگز اين اتفاق بيافتد
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    0 2
    سلام بر بازار جذاب ملک و مسکن.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 0
    دوباره بالا و پایین کردن دستوری پارامترهای اقتصادی و تصمیماتی که دودش به چشم مردم خواهد رفت..
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 0
    با کاهش سود بانکی اگه اجرایی بشه پیش به سوی دلال بازی من 200 میلیون توی بانک دارم میزنم تو دلال بازی چون تورم بالای 40 و این امارها بیخودی هستن ... بازار دلالی داغ میشه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    0 0
    همینجوریش کسی پولشو توی بانک خصوصی نمیذاره حالا فرض بکنید خصوصی و دولتی هر دو سودشون بشه ۱۰ درصد خوب مشخصه همه پولاشون رو در میارن از خصوصی با اطمینان بیشتر میذارن توی دولتی گذاشتن پول حتی با ۵ درصد سود بیشتر هم توی بانک خصوصی به ریسکش نمی ارزه چه برسه به الان که هر ۲ سود برابر و ۱۰درصد میدن
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    0 1
    سود بانکی بالای ده درصد در هیچ کشوری نیست مگر ایران و تانزانیا و دو سه تا کشور با اقتصادهای فاجعه بار مثل سیرالیون و گینه بیسایو . حتی کشورهای تازه استقلال یافته هم سود بانکهاشون زیر پنج درصده فقط خاک
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    0 0
    ببینید من خودم کارمند بانکم و از اینکه اینهمه در جامعه علیه بانکها جبهه گرفته میشه واقعا نوعی یکجانبه نگریه. در ایران 99 درصد سودی که یک بانک از مشتری میگیره بابت وامهائیه که به مشتریش داده. بابت خدماتی که میده خیلی خیلی کمتر از کشورهای دیگه کامزد گرفته میشه.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    0 0
    اگه سیستم بانکی اینقدر خوبه چرا اجازه فعالیت بانکهای خارجی که درخواست حضور در ایران رو دادن ندادن؟ بزرگوار نحوه تسهیلات دهی بانکهای خارجی برای کسب و کار اینقدر خوب هستش که بخوان با این کارشون مردم رو مجبور به تولید کنند، تولیدی که خود بانک ها هم روش نظارت میکنن و به نوعی تا اطمینان نسبی از کارآمد بودن آن نداشته باشن وام نمی دن.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    0 0
    بزرگترين گرفتارى از بانكها هست ، اينها با اين سودها پرداخت مردم وخودشون رو در آوردن پولهاى سپرده مردم هم رو هواست مردم رو از بانكها دور نگه داريد هر چه پول به اين بانكها داده شود گرفتارى مردم بيشتر ميشود
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    0 0
    کاهش نرخ سود بانکی ممکن نیست چون تورم انتظاری مردم بالاست به دلیل عدم کاهش نرخ سود در پنج سال گذشته و انباشته شدن نقدینگی در بانک ها هر گونه دستکاری در سود ممکن است پالس خروج سپرده ها و ورشکستگی احتمالی بانک ها و همچنین افزایش شدید تورم را فراهم کند.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    0 0
    بانکها نباید فقط به نور چشمی ها وام دهند....بانکها نباید وام با سود بالای ۱۸درصد بدن....بهره بین بانکی باید کاهش یابد....این بایدها رو هم به گوش جناب سیف برسونید
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 0
    بانک قوامین این ماه سود رو کمتر کرد
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    1 0
    ارزش پولمون که هر روز شکر خدا داره بهتر میشه
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    0 0
    هرجا صحبت دادن میشه باید کم بشه ولی هرجا صحبت گرفتن باشه، هرچه بیشتر بهتره