۰ نفر
۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۹

موضوع آسیب‌های اجتماعی و گسترش روزافزون آن بستگی مستقیم به سه عامل اصلی دارد که شامل فرد، خانواده و جامعه می‌شود.

متاسفانه آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، زنان سرپرست خانوار،مانند زنجیر ارتباط پیوسته ای دارند که با پدید آمدن دیگری نیز از پس آن به وجود می آید.اعتیاد باعث طلاق و فروپاشی خانواده ها گردیده است و 65 درصد از زندانیان ارتباط مستقیم با مواد مخدر و اعتیاد دارند از طرفی دیگر تا امروز نزدیک به 3000 هزار نفر شهید در راه مبارزه با مواد مخدر و قاچاقچیان و باندهای مافیایی تقدیم پیشگاه خداوند گردیده است.با توجه به متلاشی شدن خانواده ها فرزندان بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار و دختران وپسران فراری از خانه و جنایت های ناشی از اعتیاد ملاحظه می شود که اعتیاد و طلاق دو عامل تاثیرگذار بر یکدیگر می باشد می توان با مراقبت های پس از ترک ، آموزش جامعه پذیری، آموزش مهارت های شغلی نیز از بازگشت معتاد به مصرف مواد مخدر جلوگیری کند.

با توجه به اینکه 90درصد از مراکز ترک اعتیاد دست بخش خصوصی است و به معتاد به دید کالا و وسیله اقتصادی دیده می شود و به همین دلیل فرد معتاد بیشتر از 100 بار ترک می کند و طبق آمار 95 درصد از معتادین پس از ترک دوباره به چرخه اعتیاد باز می گردند. وی با اشار به کاهش سن طلاق افزود:از طرفی دیگر ظهور بیوه های جوان و رسیدن سن بیوگی به هفده سال و نگاه فرهنگی جامعه به ازدواج دوباره زنان بیوه ها با افراد سالخورده و یا متاهل مانع بزرگی بر سر راه بازگشت آنها به زندگی می باشد و باعث ازدواج سفید و زندگی بدون هیچ مسولیت و تعهد دینی و مادی به یکدیگر می شود.

از دیگر آسیب های اجتماعی که به تخریب فضای فرهنگی کشور مشغول است زنان خیابانی ،کارگران جنسی ، دوجنسیتی ها، همجنسگران و منحرفان جنسی از آسیب های مطرح در جامعه هستند. که به دلیل افزایش سن ازدواج و فاصل زیاد بین زمان بلوغ و ازدواج، باعث گردیده است روابط نامشروع و روابط فرا زناشویی و استفاده از زنان خیابانی نیزصعود چشمگیری پیدا کند. وی با انتقاد از پایین آمدن آستانه تحمل مردم عنوان کرد: خشونت های فردی و اجتماعی و خشونت در مورد همسران و فرزندان و درگیری های لفظی در اماکن عمومی از مشکلاتی است که با توجه به گرمای فصل و تنش های عصبی و مشکلات اقتصادی آمار رو به افزایش دارد و آشکارا در جامعه دیده می شود.بعضی مواقع یک معذرت خواهی ساده می تواند از یک قتل جلوگیری کند اما کمبود آموزش های فردی برای مدیریت و کنترل احساسات فردی باعث گردیده است بسیاری از درگیری های لفطی منجر به جنایات و ضرب و جرح گردد .

متکدیان نیز بخشی از آسیب های اجتماعی هستند با توجه به اینکه متکدیان فصلی در شهرهایی توریست پذیر مانند شمال کشور و در زمستان در مناطق جنوبی و گرم و در بهار در شیراز و اصفهان در کنار مراکز باستانی و تاریخی و فصل پاییز در تهران و استان مرکزی مشغول تکدی گری هستند. کرایه دادن کودکان و خرید فروش نوزادان در میان خانواده هایی که اعتیاد به مواد مخدر دارند از اسیب هایی است که باید به آن دقت نمود.

کودکان کار و خیابانی امروز، بزهکاران ودسته های تبهکاران آینده را تشکیل می دهند خشونت بر علیه کودکان و آزارهای جنسی نیز که در این جند وقت اخیر سرباز زده نیز باید مورد توجه اساسی قرار گیرد.

بنابراین آسیب های اجتماعی مانند زنجیرهایی بهم پیوسته است که بدون مهیا ساختن زیرساخت ها فقط مبارزات سطحی صورت می گیرد باید برای کاهش آسیب های اجتماعی در خانواده پیش از ازدواج آموزش زندگی و فرزند آوری و مهارت های اجتماعی داده شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =