ایرنا نوشت: ' حامد کرزی' رئیس جمهوری سابق افغانستان آرزوی هر فرد افغان را برقراری صلح دانست و گفت : من با راهبرد جدید نظامی ' دونالد ترامپ' رییس جمهوری امریکا در افغانستان مخالفم ، چون یک راهبرد جنگی است.

حامد کرزی روز پنجشنبه در یک نشست مطبوعاتی افزود: راهبردی که آمریکا برای افغانستان و منطقه اعلام کرد متاسفانه پیام صلح ندارد و تنها پیام آن تداوم جنگ است.

وی به مبازرات ملت افغانستان با اشغالگران اتحاد جماهیر شوروی و دفع سلطه طالبان اشاره و اضافه کرد : جهاد و مقاومت ما نتیجه‌ داد و از ثمره آن همه کشورهای منطقه بهره بردند بجز ملت افغانستان.

کرزی که در آخرین روزهای مسئولیتش در پست ریاست جمهوری در سال 1392 میلادی از امضاء توافق نامه امنیتی با آمریکا اجتناب کرد و این سند دردولت بعد از او امضا شد امروز در نشست مطبوعاتی به این سند اشاره و خاطرنشان کرد : با وجود امضای تفاهم نامه میان امریکا و افغانستان، امنیت ما بدتر شده است.

رئیس جمهوری سابق افغانستان گفت : هنوز در افغانستان رقابت میان آمریکا و برخی کشورهای جهان و منطقه جریان دارد و ما نمی خواهیم که زیر این رقابت پای کوب شویم، ما خواستار روابط خوب با آمریکا و دیگر کشورها هستیم اما نمی خواهیم شکار این رقابت شویم.

وی از مکاتباتش با طالبان خبر داد و گفت: نامه نوشتم که به روند صلح باور داشته باشند زیرا با آمدن طالبان در چرخه صلح ما همه چیز در افغانستان خواهیم داشت.

کرزی تلاش برای تقویت وفاق ملی را به منظور رسیدن به صلح دانست تا افغانستان از تقابل بزرگ قدرت های جهان بیرون بیاید.

رئیس جمهوری افغانستان افزود : جنگ طالبان و آمریکایی ها در خاک افغانستان جریان دارد و قربانی آن مردم افغانستان هستند و این جنگ هرگز به نفع ملت ما نیست.

وی تصریح کرد : جنگ با تروریسم در افغانستان 15 سال پیش پایان یافته است و جنگی که الان جریان دارد در واقع برای کشورهای دیگر سودمند است نه افغانستان.

کرزی خاطرنشان کرد که امروز طالبان، 40 تا 50 درصد خاک افغانستان را تنها با دستور آمریکایی ها در اختیار دارد.

رئیس جمهوری سابق افغانستان گفت: در زمانی نچندان دور پاکستان و آمریکا هر دو به شکل مشترک هر اقدام خرابکارانه که از دست شان بر آمد در افغانستان انجام دادند ولی امروز ما نقش پاکستان را برای صلح و برای هردو کشور حیاتی می دانیم.

وی اضافه کرد که ما نمی خواهیم آمریکا از افغانستان خارج شود ولی باید ادامه حضور آنها به نفع افغانستان تمام شود.

کرزی افزود: مردم ما خواهان یک افغانستان مستقل، متحد و دارای صلح در کنار حضور خارجیان هستند نه آن که آنها ما را به زندان ببرند و در انتخابات افغانستان مداخله کنند.

او به دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری فعلی افغانستان توصیه کرد : از دولت می‌خواهم در دو جهت استقامت و تلاش کند، یکی با جدیت در برابر آمریکا و متحدینش برای تامین منافع ملی و دیگری در دریافت مشاوره از کارشناسان در سطوح مختلف.

کرزی بعد از آن که آمریکائیان و متحدان غربی آن در سال 2001 میلادی به افغانستان لشکر کشی و حکومت طالبان را ساقط کردند در سیهر سیاسی این کشور ظاهر شد و نخست در دولت انتقالی و بعد به عنوان اولین رئیس جمهوری بعد از طالبان در افغانستان و در مجموع به مدت 13 سال در راس قدرت بود.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =