رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مشکلات سپرده‌گذاران تمام شده است، گفت: الان دیگر موسسه غیرمجاز نداریم. از مدت ها پیش به بانک مرکزی کتبا دستور دادم مجوز هیچ بانک جدیدی را صادر نکند. به این دلیل که این نوع مجوزهای بی حساب برای ما مشکل درست می کند. البته برخی از این صندوق ها حتی مجوز هم نداشند.

به گزارش خبرآنلاین حسن روحانی در ادامه گفت‌وگوی زنده خود با مردم ایران، به یکی از مسائل و مشکلات اساسی بخشی از جامعه پرداخت.

او در پاسخ به این سوال مجری برنامه که مردم بابت صندوق های مالی اعتباری چه با مجوز بوده یا نبوده، بسیار گلایه مندند، آیا دولت مسئول است یا نه و مردم چه کار کنند؟ گفت: برخی از این صندوق های اعتباری بی مجوز بودند. این موضوع مربوط به امروز هم نیست. اینها از دهه هشتاد شروع به کار کردند که خیلی وارد جزییات آن نمی‌شوم. اما یک نکته ای را می خواهم از مردم خواهش کنم. هر بانکی یا هر صندوقی اگر خلاف متعارف به مردم قول سود داد آنها بدانند که اینجا خطری وجود دارد. یعنی اگر یک کسی صدا زد و گفت من سود بالاتری می دهم مردم احساس خطر و شک و تردید کنند. چون وقتی سود زیاد می دهد چطور می خواهد آن مبالغ را تامین کند؟ آنها برای جذب پول، برخلاف مقررات قول سود دادند.

روحانی در ادامه به راههایی که پیش پای دولت برای حل این مشکل وجود داشت اشاره کرد و گفت: يك راه این بود كه بگوييم به ما ربطي ندارد و این موسسات غيرمجاز بوده است. اما ما اينكار را نمي توانستيم بكنيم. به هر حال مردم به دليلي به آن صندوق اعتماد كردند و مشكلي پيش آمده است، دولت بايد حل كند. وقتي مي گوييم دولت حل كند يعني از جيب مردم حل كند. يادمان نرود دولت پولي ندارد. تمام پول دولت متعلق به مردم است. وقتي مي گوييم يك صندوقي ورشكست شده و دولت باید بدهد يعني مردم همه بيايند مشاركت كنند.

رییس جمهور به پرداخت‌هایی که تاکنون به طلبکاران این موسسات تعلق گرفته اشاره کرد و گفت: تاكنون بيش از 11 هزار میلیارد تومان بانک مرکزی براي اينكه اين 98 درصد مشكلاتشان حل و فصل شود، پرداخت کرده است البته ممكن است این مردم صد در صد هم راضي نباشند اما طبق معيارهايي كه وجود داشت بنا بود تا تسويه حساب شود. یعنی مردم اصل پولشان را بگيرند. اين كار انجام گرفته است. يعني 11.5 هزار ميليارد تومان بانك مركزي پول داده است.

او با بیان اینکه اين يك فشار بر دولت است ادامه داد: ما مشکلات بقيه را هم داريم دنبال مي كنيم. روساي سه قوه هم جلسات متعدد در این خصوص داشتند و دارند تا سريع تر مسايل دادگاهي اش حل شود و اموال محاسبه شود. به هر حال ما مشكل مردم را حل خواهيم كرد اما همه بايد بدانيم که وقتي مي گوييم دولت يعني مردم.

روحانی با بیان اینکه عمده بودجه ما يا از ماليات است يا از نفت که هر دو متعلق به ملت گفت: اين كه مي‌گوييم بودجه شفاف شود چون مال مردم است. مال دولت نيست كه بگويد هرجا مي خواهم خرج كنم.

از مدتها قبل دستور دادم که به هیچ بانک جدیدی مجوز ندهید

او با تاکید بر اینکه مشکلات سپرده‌گذاران تمام شده است، گفت: الان ديگر موسسه غيرمجاز نداريم. از مدت ها پيش به بانك مركزي كتبا دستور دادم مجوز هيچ بانك جديدي را صادر نكند. به اين دليل كه اين نوع مجوزهاي بي حساب برای ما مشكل درست مي كند. البته برخي از اين صندوق ها حتی مجوز هم نداشند.

او برای چندمین بار تاکید کرد: ما تلاشمان را انجام داديم و مي دهيم. مردم بدانند اگر ته دلشان هنوز فكر مي كنند طلبكارند بدانند که يك افرادي آمدند سر مردم كلاه گذاشتند، مردم را با سودهاي واهي دعوت كردند و فراوان پول مردم را جذب كردند و اين مشكل را ايجاد كردند. تلاش بسيار زيادي از سوی دولت و قوه قضاييه و قوه مقننه انجام شده است. ما عمده مشكل را حل كرديم و آن را ادامه مي دهيم تا كامل حل شود.

ما به یاد مردم هستیم

روحانی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که آیا آنهايي كه در خيابان برای اعتراض حضور دارند بايد آرام باشند، گفت:
من حتما مي خواهم قول بدهم. اينطور نيست كه دولت به ياد آنها نباشد، حتما ما فراموش نمي كنيم. همانطور كه قدم هايي كه برداشتيم بر مبناي اعتراض مردم نبود. البته اشكالي ندارد مردم اعتراض كنند، این کاری را هم که انجام دادیم بر مبناي وظيفه مان بوده. ميليون ها خانواده درگير این موضوع بودند.

روحانی در ادامه قول داد که مشکلات آن دو درصد باقیمانده را هم حل خواهيم كرد. رییس‌جمهور گفت: نماينده هاي سه قوه به طور مداوم جلسه دارند تا این مشکل حل شود. ما احساس مسووليت مي كنيم. علت اينكه تلاش شده و اينهمه پول داديم به خاطر همين احساس مسووليت بوده است.

29215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سپرده گذار کاسپین US ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    1 0
    آقای روحانی به خدا به پیر به پیغمبر من اصل پولم را هنوز نگرفتم .