ایرنا نوشت: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در سوچی گام مهمی برای تثبیت شرایط و حل مساله جنگ داخلی سوریه محسوب می‌شود.

علی لاریجانی که برای شرکت در دهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی به ترکیه سفر کرده است، در بدو ورود به استانبول در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در نتیجه عملکرد این سه کشور در سوریه، بخش مهمی از گروه‌های تروریستی را از سوریه بیرون رانده و آرامش را در آن کشور برقرار کرد.

وی نشست سران ایران، روسیه و ترکیه با حضور بشار اسد در سوچی را نقطه عطفی در مساله جنگ داخلی سوریه ارزیابی کرد و افزود: پس از ماجراجویی چندین ساله‌ای که در عراق و سوریه انجام شد، برخی کشورها در صف مقدم مبارزه با تروریسم بودند و زمانی که ایران به تنهایی در یک دوره‌ای در خط مبارزه با گروه‌های تروریستی بود، برخی کشورهای دیگر حتی تلویحی به ما اعتراض می‌کردند که چرا این گونه رفتار می‌کنیم، اما به مرور با درک خطر این گروه های تروریستی، این کشورها هم به جرگه مبارزه با تروریسم پیوستند و یا حداقل از حمایت‌های خود از گروه‌های تروریستی دست برداشتند.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم ایران، ترکیه و روسیه یک جمع خوب و مکمل هم هستند و اگر این روند همکاری‌ها در خصوص سوریه را ادامه دهند، می‌توانند در آسیا نقش آفرینی‌های مهمتری نیز داشته باشند.

وی در ادامه در خصوص موضوع سفر خود نیز گفت: مجمع بین‌المجالس آسیایی در واقع الان در جایگاهی قرار گرفته که بیش از 40 کشور عضو آن هستند و یک ظرفیت خیلی خوبی است که 13 کشور و نهاد هم ناظر آن هستند.

وی بیان کرد: کشورهای مهمی مانند چین و هند که قدرت اقتصادی بالایی هم دارند، عضو این مجمع هستند، اما ضعف هایی هم متوجه این مجمع است چرا که ساختار حکومت‌ها در آسیا یک شکل نیست و بنابراین ظرفیت‌های مختلفی با فراز و نشیب در این مجمع وجود دارد.

وی به مساله تروریسم اشاره کرد و گفت: چند دهه است که منطقه گرفتار تروریسم شده اما این روزها روزهای خیلی خوبیست زیرا کمر داعش در منطقه شکسته شد و در عراق و سوریه تقریبا از بین رفتند که این نشان می‌دهد ظرفیت هایی در آسیا وجود دارد که می‌تواند ماجراهای آمریکا در منطقه را ختم کنند و این پیروزی بسیار با ارزش است.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ضرورت همسان‌سازی سطح انتظارات با شرایط موجود سازمان‌ها و مجمع‌های بین‌المللی گفت: سازمان ملل چه کار مهمی را انجام می دهد مگر نمی‌بیند که در یمن و یا میانمار مشکل وجود دارد، پس چرا کاری انجام نمی دهد؟

وی ادامه داد: یک گرفتاری در همه مجامع وجود دارد و امروز حل و فصل مشکلات جهانی به قدرت کشورها بستگی دارد و هر کسی قدرت میدانی و اراده قوی تری داشته باشد، کارها و اهداف خود را پیش می برد و متاسفانه این اجلاس‌ها نتوانسته جایگزین این مساله شود و منظورم همه این اجلاس‌ها و مجامع حتی اجلاس سازمان ملل، اجلاس‌های بین المجالس و یا مثلا کنفرانس کشورهای عربی است.

29215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =