دکتر محمد مسجدجامعی در تازه ترین مقاله خود پیرامون نقاط تعارض و اختلاف با جهان عرب، چند راهکار برای بهبود و ترمیم رابطه ارائه داده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر محمد مسجدجامعی، در تازه ترین مقاله که در وبلاگش در صفحه بلاگرهای خبرآنلاین پیرامون نقاط تعارض و تفاوت با جهان عرب منتشر کرده، چند راهکار برای بهبود و ترمیم رابطه ارائه داده است.

وی در این مقاله آورده است:

علی­رغم اشتراک­ های فراوان تاریخی و دینی و فرهنگی و علی­رغم منافع و مصالح مشترک در بسیاری از زمینه­ها می ­توان گفت رابطه ما و اعراب هم­اکنون در موقعیت نامناسب و بلکه بسیار نامناسبی قرار دارد. عوامل فراوانی در این جریان پیچیده دخیل بوده و هستند اما قابل انکار نیست که این روابط می تواند به مراتب بهتر از آنچه هست، باشد.

بخشی از مشکلات به رویکردهای عاطفی طرفین در قبال یکدیگر مربوط می­شود که در بعد مثبت آن آکنده از تعارف و مجامله است و در بعد منفی آن آکنده از بدبینی و سوءظن. این رویکرد مانع از آن است که روابط منطق صحیح و عقلانی خویش را بیابد و لذا از نوعی شکنندگی ذاتی رنج می برد.

اگر اصل متفاوت بودن را بپذیریم و آن را به رسمیت بشناسیم و یکدیگر را بدین علت سرزنش و تحقیر نکنیم و عواطف و احساسات را چنانکه گفتیم اعم از ایجابی و سلبی به کنار نهیم، بهتر می­توانیم یکدیگر را درک کرده و در کنار هم زندگی کنیم. در اینجا تلاش می شود به این تفاوت ها و تا اندازه ای به عواملی که آنها را موجب شده­ اند، اشارت رود.

مسجد جامعی در بخش راهکارها آورده است:

می­ باید از هر گونه تبلیغات سوء علیه طائفه، مذهب، دین، قوم، نژاد و زبان دیگر باز ایستاد و مهمتر آنکه مرتکبین را تحت پیگرد قانونی قرار داد. اگر از این گونه تحریض­ها که متأسفانه توسط بسیاری از رسانه­ها و حتی مقامات سیاسی و دینی انجام می شود، جلوگیری شود مشکلات فراوانی نه تنها با همسایگان جهان عرب بلکه در درون خود دنیای عرب هم، حل خواهد شد. این نوع اقدامات می باید در اولویت قرار گیرد.

نکته دیگری که در حال حاضر مشکل می تواند جامه عمل پوشد ایجاد مؤسسات و ابتکاراتی است که قدرت بدستان و شخصیت­های مؤثر منطقه بتوانند با یکدیگر ارتباط مستقیم و بلکه رودر رو داشته باشند.

عدم وجود کانال های ارتباطی بی واسطه مشکل بزرگی است که منطقه پرآشوب ما به شدت از آن رنج می برد. چنانکه می دانید در اوج رقابت­های خصمانه دو ابرقدرت در دوران جنگ سرد این کانال­ها وجود داشت و عملاً بسیار تأثیرگذار بود.

وقتی رابطه مستقیم نباشد مسائل به گونه ای متفاوت و بعضاً بسیار متفاوت منتقل می شود و ناخواسته پیچیدگی و بدبینی را تشدید می کند مضافاً که در موارد فراوانی نفع واسطه ها تشدید تنش است و نه کاهش آن.

علیرغم توسعه و مسائل ارتباط جمعی در اروپا و اینکه اصولا با مسائل حاد و پیچیده ای چون مشکلات موجود در منطقه ما مواجه نیست، اما رؤسای جمهور و وزیران خارجه، و حتی وزرای دیگر و شخصیت های موثر در هر مناسبتی با یکدیگر ملاقات و صحبت می کنند چه دو جانبه باشد و چه چند جانبه. مضافا که در مناسبت های بحرانی شخصیت های غیر اروپایی هم دعوت می شوند. احتمالا اوکراین نمونه خوبی باشد و اینکه بطور مکرر جلساتی با حضور رؤسای جمهور کشورهای اروپایی و نیز روسیه و اوکراین برگزار گردید.

مشکل دیگر مجامله و عدم وجود صراحت است که به عنوانی در تربیت فردی و جمعی و اخلاقی همگی ما ریشه دارد که می­باید به تدریج زائل شود. نمی توان متوقع بود قدرت بدستان منطقه همچون همتایان اسکاندیناوی خود با صراحت تمام سخن بگویند و مایل باشند با همان صراحت نظرات دیگران را بشنوند.

به واقع نکات به مراتب بیشتری هست. عمده اراده «میل به تغییر» است و اینکه اوضاع با گفتگو و مشاورت و همکاری، بهتر اصلاح میشود تا با رقابت و خصومت و اینکه اتخاذ چنین روشی به نفع همگان است و می باید از مبتکران و پیشگامان استقبال شود. و این نوع اقدامات نشانه ای از ضعف تلقی نگردد.


متن کامل مقاله را اینجا بخوانید

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    4 3
    مشکل اینا نیست ما زمان شاه عربها را مسخره می کردیم ولی هر شب در تلویزیون می دیدیم یک شیخ عرب مشغول بوسیدن دست شاه است مشکل عربها تحقیر آنها توسط اسرائیل است و نداشتن اعتماد به نفس و اتکا به غربیها که این آنها را عذاب می دهد شما در دوبی می بینید بیشتر کارها توسط غربیها مدیریت می شود از طرفی تحمل دیدن عزت و پیشرفت ایرانیها را ندارند این مسائل آنها را رنج می دهد.
  • ناشناس A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    5 0
    متأسفانه در هیچ یک از تحلیلهای اهل قلم از جمله نویسنده محترم سهوا یا عمدا یه ریشه کینه ها و اختلافاتی تاریخی که پس از سالها سراز خاکستر برآورده نمیشود و بایستی اشاره کنم که ابتدا این بازی را آنها در آغاز جنگ ایران و عراق با شعار جنگ قادسیه که برای ملت ما تلخکامی ببار میاورد شروع کردند