آیت الله اراکی: به عهدمان با پیامبر پایبند نبودیم که در کشورهای اسلامی سیل خون جاری شده است

آیت الله اراکی در مراسم افتتاحیه همایش علمای مقاومت گفت: عهدی که خدا از مردم گرفت، اطاعت از خدا و رسولش، تحقق عدالت، یاری حق و مبارزه با طاغوت بود و روی گردانی امت از میثاق الهی خود عامل مشکلات کنونی جهان اسلام است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از مهر، همایش دو روزه اتحاد برای فلسطین با حضور اندیشمندان و علمای مقاومت، روز گذشته 6 مرداد ماه در بیروت پایتخت لبنان آغاز به کار کرده است. در این کنفرانس دو روزه علمای اسلامی به بررسی مسئله فلسطین و اتحاد جهان اسلامی در قبال آن می پردازند. خلاصه سخنرانی های افتتاحیه را در جدول زیر می خوانید.

نام سخنران

خلاصه اظهارات

آیت الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

* علما در رأس امور دعوت به اتحاد مسلمین قرار دارند. عهدی که خدا از مردم گرفت، اطاعت از خدا و رسولش، تحقق عدالت، یاری حق و مبارزه با طاغوت بود. ما به این خاطر از علما دعوت کرده ایم تا آنها این عهد الهی را محقق کنند. تأکید و استمرار اطاعت از خدا و رسولش و یاری حق و عدالت و مظلومین رسالت مهم اسلامی است.

* روی گردانی امت از میثاق الهی خود عامل مشکلات کنونی جهان اسلام است. با توجه به کلام معروف امیرالمومنین(ع)، «اخذ الله علی العلماء الا یقاروا علی کظة ظالم ولا سغب مظلوم ...» علمای دین در رإس کسانی هستند که خداوند از آنها پیمان گرفته تا در برابر ظلم ظالمان ساکت ننشینند و سخن حق را بر زبان جاری کنند.

* مقاومت، وفای عهد به همان منشوری است که خدا در قران از آن اینگونه یاد می کند: «من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه، فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر وما بدلوا تبدیلا» این پیمان مختص مسلمانان نیست بلکه از همه اهل کتاب اعم از مسیحیان و یهودیان نیز گرفته شده است و آیات متعددی از قران به آن اشاره دارد.

* ما امروز برای این در این مکان جمع شده ایم تا میثاق خود را با خدا و رسول خدا دوباره احیا کنیم. ما اینجا هستیم تا بر اطاعت خود از خدا و رسولش تأکید مجدد کنیم و بر التزام خود بر مقاومت و بر یاری عدل و نبرد با طاغوت و دفاع از مستضعفین و دفاع از ارزش های انسانی تأکید دوباره کنیم.

* امروز در این جمع رسول مکرم اسلام را خطاب قرار داده و به ایشان عرضه می داریم که: «یا ابانا استغفر لنا انا کنا خاطئین». ما حق شما را نتوانستیم ادا کنیم چرا که شما به یاری حق و دوری از دنیا فرمان دادید و از تبعیت هوای نفس برحذر داشتید اما ما در امتثال امر شما کوتاهی کردیم، برای همین است که امروز در کشورهای اسلامی سیل خون جاری شده است.

شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت

* ما امروز در برابر یک بیماری قرار داریم، وبایی که به نام اختلافات مذهبی در جهان اسلام منتشر شده است. امروز عده ای تلاش می کنند جمهوری اسلامی ایران و مقاومت اسلامی حزب الله را با گروه های تروریستی حاضر در کشورهای اسلامی مقایسه کنند. این درحالی است که ایران و حزب الله خدمات فراوانی به فلسطین کرده اند.

* امروز این سوال مطرح می شود که چرا از ما می خواهند در زمره کسانی قرار بگیریم که پول و اموال فراوانی را صرف ویرانی سوریه می کنند؟ چرا می خواهند علما و اصحاب عمائم در خدمت حکام و پادشاهان قرار گیرند و در طمع رسیدن به پست و مقام با یکدیگر به جنگ و جدال برخیزند؟ آیا خداوند از علما پیمان نگرفت که در مقابل ظلم ظالمان سکوت نکنند؟ علم عالمان دینی چه ارزشی دارد وقتی در اعتراض و فریاد کشیدن بر سر مستبدین و طواغین از آن بهره گرفته نشود؟

* چرا وقتی یمن ویران می شود عده ای آن را حرکت قهرمانانه در برابر فارس ها و مجوس معرفی می کنند اما وقتی تروریست ها  سوریه را به نابودی می کشانند گفته می شود اینها انقلابیون هستند. چرا معیارها عوض شده است؟ وقتی در برابر ظلم سکوت می کنیم چطور می خواهیم جواب خدا را بدهیم؟ زمان فریاد کشیدن در برابر ظلم هایی که بر غزه و فلسطین می رود کی خواهد رسید؟

* امروز سخنانی از داخل فلسطین اشغالی و از خود صهیونیست ها می شنویم که از نابودی رژِم صهیونیستی می گویند. اتفاقی که نه از طریق شمشیر بلکه با افزایش تعداد فلسطینی ها در داخل اراضی اشغالی و غلبه عددی آنها بر صهیونیست ها و شهرک نشینان صهیونیست در حال روی دادن است. در واقع امروز اسراییل با بحران داخلی روبرو است. حتی اسراییلی ها و یهودی ها از حتمی بودن زوال اسراییل سخن می گویند. نابودی اسراییل حقیقتی است که در قران و تورات به آن اشاره شده و تاریخ نیز بر آن دلالت دارد. اما در این میان مسلمانان در چه نقطه ای قرار دارند؟ مشغول جنگ و درگیری داخلی هستند.

* رسول خدا بشارت نابودی کسری و قیصر را داد و این اتفاق تنها چند سال پس از رحلت آن حضرت حاصل شد. ما امروز از زوال اسراییل سخن می گوییم. ما راه حل تشکیل دو کشور را قبول نداریم و با اطمینان و یقین کامل از نابودی اسراییل سخن می گوییم. ایمان داریم روزی خواهد رسید که این مجموعه با ایمان دست در دست یکدیگر خواهد داد و اسراییل را نابود خواهد کرد.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان

  

* مسأله‌ای که امروز برای آن گردهم آمده ایم مسأله ای بسیار واضح است. این مسأله بیانگر یک حق روشن است. این مسأله حقوق ملت فلسطین و مسأله قدس و مبارزه با رژیم صهیونیستی است. ما در خصوص مسأله ای گردهم آمده‌ایم که در آن حقوق شرعی و انسانی و اسلامی عیان و آشکار است. در جهان شما نخواهید یافت که مساله ای به وضوح و شرعیت و قانونی بودن و انسانی بودنش به اندازه مسأله قدس شرعی بوده باشد.

* اولین وظیفه ما مقابله با پروژه های صهیونیستی است و هدف مقاومت مقابله با طرح ها و پروژه های صهیونیستی و شکست آن است. موضع ما در قبال مسأله فلسطین باید از باارزش ترین معیارها برخودار باشد. می خواهیم کشورها، ملت ها، احزاب، جریان ها و اشخاص را ارزیابی کنیم. مسأله فلسطین، مسأله به حقی است و شک و تردیدی در این باره وجود ندارد.

* امت(اسلام) هم اکنون با پروژه صهیونیستی روبرو است. این پروژه در تمام جهان امتداد یافته و از پایگاه و اساسی برخوردار شده است که نامش اسرائیل است. این پایگاه در سال ۱۹۴۸ میلادی در سرزمین فلسطین ایجاد شد و پروژه صهیونیستی گسترده تر از مسأله فلسطین است و وظیفه ای که بر دوش همه ما نهاده شده است، مقابله با این پروژه صهیونیستی با تمام توسعه یافتگی آن  است و این مساله نشان دهنده و بیانگر ستون و پایه اصلی مساله فلسطین است.

* من اکنون می خواهم بر مسأله مقابله با پروژه صهیونیستی با هدف سرنگونی و پایان دادن به آن تأکید کنم. ما می خواهیم این پروژه از منطقه ما دور شود. ما اکنون در برابر دو پروژه قرار داریم یکی از آنها پروژه صهیونیستی متجاوز و اشغالگر است که باید آن را ام الفساد دانست و پروژه دیگر، پروژه مقاومت و رویارویی با پروژه نخست است که بر پایه حق و قانون پایه ریزی شده است.

* پروژه مقاومت در طول چندین دهه از زمان آغاز به فعالیت پس از اشغال فلسطین دستاوردهای گسترده‌ای را داشته که از جمله آنها براندازی پروژه صهیونیستی بر ضد لبنان در ابعاد مختلف آن از اشغال مستقیم گرفته تا جذب مزدوران لبنانی و ادامه پروژه سیاسی اسرائیل برای تسلط بر کشور و ادامه پروژه‌های عادی‌سازی روابط  و نفوذ در این کشور بوده است. به صورت خلاصه می‌توان گفت مقاومت به استثنای یک بخش جغرافیایی در مزارع شبعا و ارتفاعات کفرشوبا و بخش لبنانی اشغال ‌شده از منطقه الغجر، ‌ این کشور را از زیر اشغال صهیونیستی آزاد کرده است.

* پروژه مقاومت در طول ده ها سال دستاوردهای بزرگی را به ارمغان آورده است و این موفقیت را باید از گلوله های نخستین که در زمان اشغال فلسطین شلیک شد، دانست. یکی از واضح ترین دستاوردها در فلسطین، آزادی نوار غزه آن هم به صورت بی قید و شرط است و از دستاوردهای گسترده ای که پایداری مقاومت در لبنان و غزه به صورت اسطوره ای محقق کرد در مقابل یکی از نیرومندترین ارتش ها صورت گرفت. از جنگ جولای و جنگ نخست غزه گرفته تا جنگ ۵۱ روزه.

* آن چه  امروزه به آن نیاز داریم در سطح مطالعاتی این است که اهتمام کنندگان به مسأله فلسطین گردهم آیند و خسارت ها و زیان های حاصله از تحولات منطقه ای را برآورد و ارزیابی کنند. دوم این که می خواهیم مطالعات شناختی با هدف بررسی اقدامات اسرائیل یا بررسی دستاوردهای حاصله برای این رژیم که بدون زحمت و تلاش اسرائیلی حاصل شده است، صورت گیرد. چرا که از این مسأله به طور حتم نتایج مشخصی به دست خواهد آمد.

* آن چه در سوریه گذشت و آن چه در سوریه هنوز ادامه دارد، بیانگر خسارت های موجود در برابر محور مقاومت است چرا که سوریه مرکزی مهم و محوری اساسی برای مقاومت است و عراق بعد از آزادسازی از سوی نیروهای آمریکایی و یمن هم اکنون دو پایگاه مهمی برای محور مقاومت به شمار می آیند، ولی متأسفانه آنها هم با بحران هایی روبرو شده اند. متأسفانه برخی تلاش می کنند ایران را دشمن وانمود کنند در حالی که جمهوری اسلامی ایران یکی از حامیان اساسی در امر رویارویی با دشمن صهیونیستی است بی شک آن چه در لیبی، مصر و دیگر کشورها می گذرد، به صورت اساسی تأثیرگذار است.

* عقیده ای بودن مساله فلسطین به ما کمک می کند تا خودمان را تقویت کنیم ما همه در خصوص موضوع فلسطین دچار بحران شده ایم و معتقد شده ایم که مساله فلسطین مساله ملت فلسطین است و کسی در این باره کاری ندارد. اما این مساله شخصی و عقیده ای است و باید بر نقش عقیده ای این نبرد تاکید داشته باشیم تا مسئولیت ما در قبال مساله فلسطین و قدس و رویارویی با پروژه صهیونیستی جدی تر باشد. با وجود تمام مصائب در روز جهانی قدس بسیاری در تظاهرات شرکت کردند، روز جهانی قدس که حضرت امام خمینی(ره) همه را به آن دعوت کردند و این تظاهرات به دلیل ارتباط عقیده ای مساله فلسطین با قدس برپا شده است.

* از شما می خواهم برای زنده نگه داشتن و فعال کردن تمام مقاومت در برابر عادی سازی روابط با دشمن اسرائیلی تلاش کنید. در این مرحله و در این زمان به خصوص خواستار تبلیغات گسترده رسانه ای و سیاسی برای یادآوری به ملت های منطقه در خصوص واقعیت دشمن اسرائیلی هستم که همه بدانند به چه میزان این دشمن اسرائیلی، وحشی است و تروریسم تکفیری که منطقه ما را مورد هجمه قرار داده است بسیار خطرناک است اما باز هم تروریسم اسرائیلی بالاتر از تمام این تروریسم هاست.

* منطقه عاری از رهبران وحدت بخش و خالص نیست. آن چه در برابر جان فشانی ارتش ها و ملت های منطقه می طلبد، خلوص نیت است. کسی که پرچم بر می دارد و در صفوف اولیه مبارزه حضور می یابد تا فلسطین را بازپس گیرد و قدس را آزاد کند، وظیفه ما در قبال او، حمایت از اوست. باید گرد  او جمع شویم. در چنین لحظاتی باید تمام حساب های شخصی و امور دیگر را کنار بگذاریم. اینها از دستاوردهای خلوص نیت است. از این رو اگر ایران یا مصر و یا سوریه پیش قدم شدند باید با آنها باشیم. ما با هر کشور عربی یا اسلامی که برای آزادسازی قدس به حرکت در آیند، همراه هستیم حتی اگر آن کشور اندونزی باشد که برای این امر پیش قدم می شود.

* اقلیت های غیر مسلمان و اقلیت های مسلمان غیر سنی ویژگی خاص خود را دارند ولی نبردی که اکنون جریان دارد، نبرد تکفیری است و با نام سیاسی اجرا نمی شود بلکه عناوین دینی با خود به همراه دارد. کشتاری که در حق این گروه ها به وضوح صورت می گیرد، کشتار بر اساس وابستگی دینی یا مذهبی آنهاست. از این رو، این گروه ها در نبردشان به این نتیجه می رسند که در برابر یک نبرد وجودی قرار گرفته اند و این مساله موضوعی بی سابقه است و در منطقه نظیری نداشته است. کشتاری که اکنون درحق اقلیت های دینی از سوی گروه های تروریستی صورت می گیرد، دلایل سیاسی به همراه دارد. کشتار بر اساس مذهب،   اوضاع را برای اقلیت های دینی در منطقه به مرحله ای می رساند تا آنها این واقعیت را برای خود متصور شوند که در مرحله نزاع وجودی به سر می برند از این رو ممکن است اسرائیل را دشمنی در مرحله دوم بدانند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    1 0
    بطور کلی حاکمین دول اسلامی ، باید از در صلح حسنی با هم درآیند وگرنه باید مسئولیت شرعی دنیوی و اخروی خونها را بر عهده بگیرند...