مهر نوشت:

وزیر کار می گوید طرح زودبازده های دولت نهم غلط نبوده بلکه اجرای آن نادرست بود. در ۲سال اخیر در واحدهای خرد۲۰۰ هزار شغل ایجاد شد. کفش، پوشاک و چرم صنایعی است که ربیعی معتقد است ظرفیت۵۰۰ هزار شغل را دارد.

دولت معتقد است با رشد منفی اقتصادی در سال های اخیر کاری بیشتر از تلاش برای حفظ فرصت های شغلی موجود در مدت یکی دو سال قابل انجام نبود و حالا با حرکت اقتصاد به سمت بهبودی، می توان انتظار داشت فرصت های جدید شغلی هم در بازار کار شکل بگیرد.

همچنین دولت بر این نکته تاکید دارد که تا پایان امسال ۳ تا ۴ درصد رشد اقتصادی اتفاق می افتد؛ بنابراین می توان انتظار داشت تا ۴۰۰ هزار شغل جدید نیز در اقتصاد ایران شکل بگیرد. با این وجود این میزان اشتغال زایی نمی تواند جوابگوی نیاز میلیونی بیکاران برای اشتغال باشد.

یکی از مهم ترین مباحث و انتقادات مطرح درباره عملکرد اشتغالی دولت، اختلاف آمارهای ارائه شده مراکز رسمی با اظهارات مقامات دولتی در زمینه اشتغال زایی است. نرخ بیکاری در طول یک و نیم سال فعالیت دولت تدبیر و امید نه تنها کم نشده، بلکه بر تعداد بیکاران مطلق کشور نیز افزوده شده است.

رنج‌هایی که بیکاری برای جامعه دارد

به گواه آمارهای مرکز آمار ایران، وضعیت اشتغال زایی در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات دچار افت شده و بخش زیادی از تلاش واحدهای تولیدی و صنعتی کشور صرف این شده که بتوانند با سر پا نگه داشتن واحد، فرصت های شغلی موجود را نیز حفظ کنند.

طولانی شدن دوره انتظار برای ورود به بازار کار، افت انرژی و انگیزه نیروی کار برای حضور قوی در عرصه تولید و خدمت رسانی، دلسردی و ناامیدی در نیروهای جوان کشور، اشتغال اجباری در بخش هایی مانند دلالی و سوداگری برای فرار از بیکاری و همچنین تامین نیازهای مالی و قرار گرفتن در مشاغلی که فرد تخصص و علاقه خاصی نسبت به آن ندارد؛ از آفت های بیکاری در کشور است.

از بیان پیامدهای مهم اجتماعی و تبعات بیکار ماندن افراد که البته بسیار نیز حائز اهمیت است بگذریم، بیکاری در حال حاضر به عنوان یکی از مهم ترین دل مشغولی ها و نگرانی های خانواده های ایرانی شناخته می شود و ترس از بیکار ماندن فرزندان به شدت والدین را می آزارد.

با این وجود، دولت در مدت یک و نیم سال اخیر از فعالیت خود علیرغم وعده های داده شده، هنوز نتوانسته گام های موثری را در جهت کاهش نرخ بیکاری و توسعه ظرفیت های شغلی در بازار کار بردارد و این مطالبه کماکان به عنوان یکی از مهم ترین نیازها و خواسته های جامعه شناخته می شود.

اما علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در زمینه اشتغال زایی و شناسایی ظرفیت های جدید در این بخش گفت: تورم تک رقمی آرزوی ۴ دهه اقتصاد کشور بوده و تحقق این مهم تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید محال نیست. رشد ۳ درصدی تا پایان سال ۹۳ را در پیش داریم و این رشد می تواند در بخش های سرمایه بَر باشد که اشتغال زا نیست.

وزیر کار با اشاره به تخصیص منابعی از محل هدفمندی یارانه ها بیان داشت: ۶ هزار میلیارد تومان به تولید تخصیص یافت که ۵ هزار میلیارد تومان آن از محل هدفمندی یارانه ها است و ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن را هم دولت برای توسعه اشتغال در نظر گرفته است.

ربیعی: سیاست زودبازده ها غلط نبود

وی گفت: دولت ۲۴۰ هزار شغل از دست رفته را نجات داد. در خصوص اشتغال دو نظریه وجود دارد که یکی از طریق رشد بالای اقتصادی تحقق می یابد و دیگر اینکه می توان با مداخله در بخش های کوچک، اشتغال را در کشور توسعه داد.

ربیعی ادامه داد: از طریق یاد شده اشتغال می تواند به شکل بنگاه های خُرد و متوسط تحقق یابد. وی با تاکید بر اینکه سیاست بنگاه های زودبازده غلط نبوده بلکه روش اجرای آن نادرست بوده است گفت: در همین دوره دو ساله ۲۰۰ هزار شغل در بنگاه های خُرد ایجاد شده است.

وزیر کار معتقد است در زمینه فناوری اطلاعات آی تی و گردشگری می توانیم مشاغل زیادی ایجاد کنیم که در کنار آن صنایع دستی توسعه می یابد. ربیعی با تاکید بر اینکه سیاست دولت یازدهم حمایت از تولید است گفت: در دولت های نهم و دهم که ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشت، کاری صورت نگرفت.

وی گفت: هنوز ورود انگور شیلیایی، پرتغال مصری و سیب فرانسوی به کشور فراموش نشده است؛ در حالی که قابلیت کشاورزی در ایران بی نظیر است. به گفته ربیعی، در زمینه تولید کفش، پوشاک و چرم مزیت های بالایی داریم و می توانیم تا ۵۰۰ هزار شغل در کشور در این زمینه ایجاد کنیم.

ربیعی بیان داشت: طرح مسکن اجتماعی از سوی شورای عالی رفاه با تعاملی که با وزارت مسکن داشته ایم، برای اقشار پایین دست جامعه به زودی رونمایی می شود. وی همچنین از سبد تامین اجتماعی برای همه ایرانیان خبر داد و گفت: همه مردم باید به آینده اطمینان داشته باشند و ایجاد سبد یاد شده در راستای این مهم برای همه مردم است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    4 1
    دواش یواش همه کار های احمدی نژاد رو انجام میدن میگن خودش بد بود ولی طرح هاش خوب بود
  • بی نام ID ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
    4 13
    اول می گفتند بد بود و الان بهاین رسیدند بد نبود ولی بد اجرا شد بعده ا خواهند فهیمد بد هم اجراء نشدهو تنهاهنر این آقایان همین استابتداء یک طرح را خراب و ویران کنند و مجریان را از حیثیت بیاندازند که خودشان با اسم جدید آن را اجراء کنند و به نام خودشان بنهند همه هنر این دولت استفادهاز ظرفیت های ایجاد شده توسط دولت احمدی نژاد بوده و هست هر چه می خواهید لایک و منفی بزنید حرف حق است