معاون اول رییس‌جمهور گفت: سال قبل بیش از ۶۰۰ هزار شغل و در سه ماهه نخست امسال براساس گزارش مرکز آمار ۷۰۳ هزار شغل در کشور ایجاد شد. براساس گزارش های مربوطه در تابستان امسال نیز ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری در مراسم روز جهانی استاندارد، اظهار داشت: واحدهای صنعتی که موفق به کسب رتبه‌های برتر می‌شوند، یک گام به سمت جهانی شدن برمی‌دارند.

وی افزود: باید بنگاه‌های صنعتی به سمت جهانی شدن و تولید کالا برای عرضه در بازارهای بین‌المللی تلاش کنند.

معاون اول رییس‌جمهور متذکر شد: رمز استمرار حیات واحدهای صنعتی و تولیدی حضور در فضای رقابتی جهانی است؛ گرچه برای حضور در بازارهای داخلی نیز نیازمند تولید محصولات قابل رقابت هستیم، اما برای ورود به بازارهای بین‌المللی کیفیت و استانداردهای کالاهای تولیدی در صنایع باید افزایش یابد.

جهانگیری با اشاره به ورود کشور به دوره جدید اقتصادی و بهبود فضای اقتصاد، گفت: امروز ایران حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد و این بدان معناست که بنگاه‌های اقتصادی کشور در بازارهای بین‌المللی  حضور پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر فضا مناسب‌تر و تولید داخلی بیشتر شود، فکر می‌کنم که در سال‌های آینده قادر هستیم که اقتصاد را با درآمدهای غیرنفتی اداره کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به افزایش درآمدهای صادرات غیرنفتی طی دو سال گذشته، متذکر شد: باید به دوره‌ای برسیم که درآمدهای غیرنفتی به ثبات برسد و همواره بتوانیم در تراز تجاری به جز نفت‌خام شرایط مناسبی داشته باشیم.

جهانگیری با تاکید بر این‌که امروز شرایط اقتصادی کشور در یک مسیر صحیح قرار گرفته است، گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی در مسیر صحیح خود قرار گرفته است. این ارزیابی‌ها نیز براساس عملکرد ۱۰ بنگاه خاص انجام نشده، بلکه ما در ارزیابی‌های خود چند صد هزار بنگاه صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وی افزود: متاسفانه در این شرایط فضای رسانه‌ای گاهی به این سمت حرکت می‌کند که افراد با مشاهده ۱۰ بنگاه اقتصادی اظهار می‌کنند که اقتصاد و صنعت به هم ریخته است. این در حالی است که نمی‌توانیم در صورتی که تنها چند ۱۰ یا چند صد بنگاه با مشکل مواجه هستند بگوییم که صنعت و اقتصاد کشور با بحران روبرو شده است.

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: اقتصاد کشور در مسیر خوبی قرار گرفته و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اثر خود را گذاشته‌اند و برخلاف حرف‌هایی که مطرح می‌شد، دولت به اقتصاد مقاومتی باور داشته و در راستای تحقق آن گام برداشته است.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد اقتصادی کشور حاکم شدن ثبات است، اظهار کرد: از سال ۹۲ مهم‌ترین هدف گذاری دولت یازدهم، انجام کاری برای قابل پیش بینی کردن شاخص‌های اقتصادی برای فعالان اقتصادی بود. در این زمینه به لطف خدا امروز ثبات قابل قبولی در شاخص‌های اقتصادی ایجاد شده و تعامل خوبی در دنیا میان فعالان اقتصادی برقرار شده است.

جهانگیری با انتقاد از طرح برخی گمانه‌زنی‌ها نسبت به ورود سرمایه خارجی به اقتصاد کشور، اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که ما در شرایطی قرار داشتیم که یک مرتبه برای جذب ۱۸ هزار میلیارد دلار فاینانس از یک کشور دوست مجبور بودیم ۲۲ هزار میلیارد دلار در آن کشور سپرده‌گذاری کنیم، اما امروز تنها با تعهد وزیر اقتصاد دولت و با امضای یک برگه کاغذ فاینانس‌های بین المللی محقق می‌شوند.

وی با اشاره به رقم واقعی اعتبارات گشایش یافته خارجی گفت: براساس قراردادهایی که تاکنون به امضا رسیده است، ۲۵ میلیون دلار خط فاینانس به ایران داده شده، همچنین چندین میلیارد دلار نیز تفاهمنامه با کشورهای مختلف از اروپا و آسیا مذاکره و به امضا رسیده که ما این ارقام را به عنوان خط اعتباری برقرار شده فعلا مطرح نمی‌کنیم.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: امروز در زمینه بخش‌های مهم اقتصادی کشور از جمله نفت و گاز، شرکت‌های بزرگ دنیا در حال همکاری با ایران هستند و توتال بیش از ۵ میلیارد دلار قرارداد منعقد کرده است. همچنین در زمینه تکنولوژی و بازار نیز در سال قبل بیش از ۴۰ میلیارد دلار کالا به بازار دنیا صادر شد.

جهانگیری با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی کشور در شرایط خوبی به سر می‌برد، اضافه کرد: براساس گزارش مرکز آمار سال گذشته رشد اقتصادی کشور بیش از ۹ درصد و طبق گزارش بانک مرکزی این شاخص اقتصادی با بیش از ۱۲ درصد رشد مواجه بود. همچنین براساس گزارش صندوق بین المللی پول در آمریکا نیز رشد اقتصادی سال گذشته در بالاترین سطح جهان و ۱۲ درصد بوده است. با این حال عده‌ای می گفتند که این رشد به دلیل افزایش فروش نفت است.

وی افزود: ما نیز این موضوع را قبول می کنیم و معتقدیم که سهم نفت در رشد اقتصادی سال قبل بالا بوده، اما براساس گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی سه ماهه نخست امسال نیز ۷.۷ دهم درصد بوده است.

معاون اول رییس جمهوری خاطر نشان کرد: رشد سرمایه‌گذاری هم که در دوره‌ای طولانی منفی بود، در سه ماهه چهارم سال ۹۵ به بالای ۶ درصد رسید و در سه ماهه نخست سال ۹۶ بالای ۷ درصد شد. همچنین تورم نیز روند تک رقمی خود را براساس گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی ادامه می‌دهند.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به آمار ایجاد شغل در کشور در شش ماهه نخست امسال گفت: سال قبل بیش از ۶۰۰ هزار شغل و در سه ماهه نخست امسال براساس گزارش مرکز آمار ۷۰۳ هزار شغل در کشور ایجاد شد. همچنین براساس گزارش های مربوطه در تابستان امسال ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به سخنان اخیر رییس‌جمهور آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد: طبیعتا پس از سخنرانی ترامپ و به دلیل تاثیرگذاری آمریکا در اقتصاد دنیا، باید شوکی به اقتصاد جهانی و به ویژه اقتصاد ایران وارد می‌شد اما مشاهده کردیم که مردم دنیا و ایران هیچ اعتنایی به صحبت‌های ترامپ نکردند و در اقتصاد هیچ حرکت هیجانی اتفاق نیفتاد.

 

35225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    6 0
    فقط شعار
  • محمد A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    4 0
    سیری ناپذیر ها ذره ای احساس گشنگی نکنند کافیه
  • بی نام US ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    7 0
    چند مورد بیکاری ثبت شده؟ چند مورد تعطیلی کارخانه بزرگ ثیت شده؟
    • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      5 0
      عزیز همش دروغه یعنی ایشون الان ادعا داره تا پایان سال 3 میلیون شغل درست میکنه و سال بعد هم همین قدر پس از سال بعد ما باید نیروی کار وارد کنیم همه شرکت ها ورشکسته شدند و بیکاری مدام داره افزایش پیدا میکنه شما اگر راست میگید آمار این شغل ها رو به تفکیک منتشر کنید تا مردم به طور دسته جمعی در سراسر کشور بررسی کنند
  • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    6 0
    امار سازی محض هست
  • سعید IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    2 0
    تا اونجا که ما میشنویم فقط کارخانه هایی مثل هپکو ارج پارس تولیدیهای کفش و پارچه و لباس تولیدی های برقی و مکانیکی و آلومینیوم سازی المهدی و فولاد سازی ها و غیره دارند تعطیل میشند مال و پول مردم هم که توسط موسسه هایی که خود بانک مرکزی مجوز میده دزدیده میشه و فقط شعار های قشنگ و مردم ساده لوحی که هنوز باور میکنند فک و فامیل کسایی مثل ریس جمهور و معاون ریس جمهور و دیگر وزرای دولت و نماینده های مجلس و مدیر شهرداریها و فرمانداریها و استانداریها و اداره جات دولتی و خصولتی از کشور سهم دارند به غیر از طبقات پایین که باید روی ماها پا گذاشته و به بالاترین مقام و پست و پول و ثروت برسند بعد میگند چشم و هم چشمی بیداد میکنه اگه راست میگی یه سوزن به خودت بزن بعد یه جوالدوز به مردم