ایرنا نوشت: پایگاه خبری اخبارالساعه امارات به نقل از یک نویسنده اماراتی، عربستان سعودی را به اشغال برخی جزایر این کشور و سرقت نفت آن، متهم کرد.

اخبار الساعه به نقل از سالم بن حمید که یکی از نزدیکان شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی است، نوشت: عربستان حدود چهار هزار کیلومتر از زمین های امارات را اشغال کرده و از سال 1803 میلادی روزانه با سرقت بیش از 650 هزار بشکه نفت، آن را به فروش می رساند.

اختلاف های دیرینه مرزی و سیاسی امارات و عربستان سعودی طی سال های اخیر و بخصوص در باره برخی تحولات و بحران های منطقه ای مثل یمن، سوریه و مصر بالا گرفته و بیشتر خود را نشان داده است.
با نگاهی به سوابق تاریخی هشت کشور عرب حوزه خلیج فارس ثابت می کند که در میان این کشورها حدود 23 اختلاف مرزی وجود دارد.

کشور امارات عربی متحده به دلیل تازه تاسیس بودن، اختلاف های زیادی با همسایگان خود دارد و به دلیل اینکه انگلستان طراح آن بوده، موجب بروز اختلاف های قومی، زبانی، طایفه ای و قبیله ای شده که نمونه های آن را در قالب اختلاف های مرزی بین این کشورها مشاهده می کنیم.

امارات از چند امیرنشین که اختلاف های ریشه ای فراوانی در درون خویش دارند تشکیل شده است به همین دلیل سران این کشور، سیستم فدرالی را برای اداره سرزمین چند تکه ای خود اتخاذ کردند تا بتوانند با وجود همه این اختلاف ها، این امارت های هفت گانه را زیر لوای یک پرچم واحد قرار دهند.

با این حال در طول حدود چهار دهه گذشته، امارات شاهد اختلاف نظرهای بسیاری بین هفت امیرنشین بوده و تنها زمانی که اختلاف های خارجی امارات با دیگر کشورها مطرح شده، نوعی اتحاد میان هفت امارت بوجود آمده است.
از جمله مناطقی که مورد اختلاف مرزی بین امارات و عربستان است منطقه بوریمی است، منطقه ای پر آب و سرسبز دارای ذخایر نفتی که در فاصله 100 مایلی جنوب شرقی ابوظبی واقع شده و چند دهکده سرسبز و آباد دارای نخلستان های فراوان را دربرمی گیرد.

اختلاف بر سر حاکمیت بوریمی به سال 1952 باز می گردد که به تدریج ابعاد بین المللی نیز به خود گرفت. اگرچه در سال 1974 میلادی این اختلاف با توافقنامه ای که منعقد شد به ظاهر فیصله پیدا کرد اما همواره به عنوان منبع بالقوه ای برای درگیری و اختلاف بین سه کشور باقی مانده است.

عربستان در سال 2006 میلادی با احداث خط لوله 'دلفین' برای انتقال گاز قطر به امارات مخالفت و ادعا کرده بود که این خط لوله از آب های سرزمینی عربستان (منطقه ای به نام گذرگاه خور العدید) عبور می کند.
عربستان بر این باور است که بر اساس توافقنامه 1974 جده که با امارات منعقد شد، این منطقه به عربستان تعلق دارد از سوی دیگر امارات نیز نگران است عربستان مدعی مالکیت بر آب های سرزمینی در محدوده 20 مایلی شود که راهرویی بین امارات و قطر محسوب می شود و در نتیجه، منابع نفتی 'زرکوه' به عربستان سعودی تعلق می گیرد که امارات و قطر درحال بهره برداری از آن هستند.

منطقه سبرخه مطی نیز که دارای ذخائر نفتی فراوانی است یکی از نقاط اختلاف مرزی بین امارات و عربستان است.
این منطقه در امتداد خط ساحلی به طول 25 کیلومتر به سواحل خلیج فارس در حد فاصل مرزهای خاکی ابوظبی و قطر به خاک عربستان قرار دارد و 80 درصد ذخائر نفتی منطقه 'خیز الشیبه' را به خود اختصاص داده است. طبق برآوردها دارای بیش از 15 میلیارد بشکه ذخایر قطعی نفت و حدود 650 میلیون متر مکعب گاز طبیعی است.

امارات عربی متحده مدعی است، این توافقنامه در شرایطی امضا شد که امارات در حال استقلال بود و عربستان نیز اعلام کرد تا زمانی که امارات شروط توافقنامه 1974 را قبول نکند، این کشور را به رسمیت نخواهد شناخت، به همین دلیل امارات تحت فشار این توافقنامه را پذیرفت و اکنون به آن توافقنامه پایبند نیست.

تحلیلگران سیاسی در تشریح این اختلاف ها معتقدند که امارات در آن زمان درصدد کسب استقلال بود، عربستان سعودی که ملک فیصل بن عبدالعزیز در راس آن قرار داشت، شناسایی و به رسمیت شناختن این کشور را منوط به تکمیل درخواست هایی از قبیل دست کشیدن امارات از نوار دریایی العدید و دست کشیدن از بخشی از میدان نفتی ' الشیبه' نمود.
پادشاه وقت عربستان سعودی به آنچه خواست دست یافت و پس از آن کشور امارات عربی متحده را به رسمیت شناخت اما اختلاف در این زمینه همچنان باقی مانده است.

اکنون فرزندان شیخ زاید بن سلطان آل نهیان حاضر نیستند از نوار دریایی العدید دست بکشند و اصرار دارند که این منطقه بخشی از خاک امارات است و خواستار بازگرداندن آن هستند و نارضایتی خود را از طریق دورشدن از عربستان، بارها و بارها نشان داده اند.
اختلاف های ارزی و مرزی در کنار اختلاف های سیاسی و گرایش های متفاوت عربستان و امارات بر سر بحران های منطقه ای مثل مصر، یمن، عراق، سوریه، لبنان، لیبی و دیگر مسایل منطقه ای، دو کشور را رو در روی یکدیگر قرار داده است.
عربستان و امارات اگر چه به دلیل اشتراک منافع سیاسی در منطقه، به ظاهر مواضع مشترکی را اتخاذ می کنند اما اختلاف بین آنها همانند آتشی زیر خاکستر، شعله های خود را هر از گاهی آشکار می کند.‏

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =