رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران اعتقاد دارد یکی از اصلی ترین فواید حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران و شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای خارجی این است که به ما امکان بازارگشایی صادراتی می دهد.

مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران درگفتگو با خبرنگار خبرآنلاین، از اعزام بزرگترین هیات اقتصادی صنعت خوراک دام ایران که تاکنون به خارج از کشور اعزام شده خبر داد و گفت: هدف هیأت 40 نفره صنعت خوراک دام ایران در اولین سفر تجاری - بازایابی در سال 1396 به ترکیه، نشان دادن چهره صنعت خوراک دام ایران نزد افکار عمومی فعالان اقتصادی ترکیه و از همه مهمتر همسایگان کشورمان جهت صادرات محصولات خود است.

وی تاکید کرد: این ادامه راهی است که ما از سال قبل جهت بین المللی شدن صنعت خوراک دام آغاز و در حال دنبال کردن هستیم به گونه اي كه انجمن در اين سفر يك غرفه ٦٠ متري جهت ارائه پتانسيل هاي بالقوه و بالفعل صنعت خوراك دام در نمايشگاه تركيه أجاره كرده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد، بی شک این هیات اقتصادی میتواند در این مهم نقش آفرینی جدی کند. این مهم است که طرف ترکیه ای که از رقیبان صنعت خوراک دام ایران در منطقه است، چهره ای حرفه ای، روزآمد، جدی و قابل اعتماد از جامعه فعالان اقتصادی ایران مشاهده کند. 

موافق قدیری گفت: بنا داریم در این سفر علاوه بر هیئت رئیسه و 40 عضو فعال و مطرح از انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، از تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران بخش دولتی نیز حضور داشته و با مقامات دولتی و هیئت رئیسه انجمن خوراک دام ترکیه جهت تولید و سرمایه گذاری مشترک در صنعت خوراک دام ایران مذاکراتی را انجام دهیم.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، تولید خوراک دام صنعتی ترکیه در سال 2016 را حدود 20.4 میلیون تن در سال بیان کرد و گفت: ترکیه رتبه چهارم تولید خوراک دام در اروپا و رتبه دهم تولید خوراک دام در جهان را دارد. 

قدیری با بیان اینکه حدود 3 میلیون تن از خوراک مصرفی در کشور ترکیه در مزارع پرورش تولید می شود گفت: این کشور دارای 515 کارخانه تولید خوراک بوده و در این سالها شاهد رشد 10 درصدی صنعت خوراک دام آنها بودیم. 

وی  در خصوص نگرانی هایی در خصوص حضور شرکتهای خارجی در کشور وجود دارد گفت: قطعا نه در این سفر بلکه در طی تمام مذاکرات و قرار‌دادها مطمئنا توسعه پایدار، انتقال تکنولوژی و نگاه همه‌جانبه برای سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت دامپروری و خوراک دام که از صنایع استراتژیک و با اهمیت کشور می باشد دیده شده است. البته به نتیجه رسیدن آنها در یک زمان کوتاه ممکن نخواهد بود. 

این فعال اقتصادی با بیان اینکه اکنون سرمایه گذاران خارجی به کشورمان، به عنوان امیدبخش ترین اقتصاد نوظهور اشاره و توجه می‌کنند، گفت: البته ما باید هوشیار باشیم چرا که اولویت ما در استفاده از این منابع سرمایه گذاری در بخش های صاحب اولویت است و گزارش های اقتصادی نشان می دهد یکی از حلقه های صنعت کشاورزی که پتانسیل جذب سرمایه گذاری خارجی را دارد صنعت استراتژیک خوراک دام و طیور ایران است. 

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در ادامه گفت : تاکیدی که در این سیاست ها و پتانسیل ها به سرمایه گذاران ترکیه ای وجود دارد تاکید بر تولید صادرات گراست و خود سرمایه گذاران خارجی نیز می دانند برای موفقیت در اقتصاد لازم است یک شریک ایرانی داشته باشند.  

موافق قدیری با بیان اینکه صادرات کشور ترکیه در سال2016 ، حجمی معادل 190 هزار تن و به ارزش 75 میلیون دلار بوده است گفت: رشد صنعت دامپروری و خوراک دام ایران باید درون زا و برون نگر باشد. ما باید تولید داخلی را تقویت کنیم اما نگاه صادرات گرا را بطورجدی دنبال کنیم.

قدیری گفت: در سال 2016 ، حدود 8.5 میلیون تن نهاده و غلات شامل ذرت، سویا، کنجاله سویا، کنجاله آفتابگردان، پودر ماهی و... مجموعا به ارزش 2.6 میلیارد دلار واردات داشته است.

وی سرانه مصرف گوشت مرغ، گوشت قرمز و ماهی در ترکیه را به ترتیب حدود 2  ، 0.9 و 7.5 کیلیوگرم در سال بیان کرد و گفت: مصرف گوشت مرغ 40 درصد از سهم بازار ترکیه را به خاطر ارزانتر بودن نسبت به گوشت قرمز را به خود اختصاص داده است.

موافق قدیری تاکید کرد: علی رغم این که ترکیه پانزدهمین کشور تولید کننده شیر در دنیاست ولی مصرف سرانه شیر در این کشور پایین و در حدود 25 لیتر در سال است. ضمن اینکه ترکیه دومین صادر کننده تخم مرغ جهان و سرانه مصرف تخم مرغ در ترکیه 185 عدد است.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =