یکی از شاخص‌ترین اقتصاددان‌های حاضر ایران از محمدباقر قالیباف، نامزد دوزادهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری پرسید: «در غیاب نهادهای مدنی قدرت‌مند چگونه می خواهید بازار کار را سامان دهید؟»

در حالی قالیباف وعده پرداخت 250 هزار تومان به هر بیکار را داده است که مکانیزم پرداخت این رقم به بیکاران هنوز مشخص نشده است.

مهدی تقوی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرآنلاین در این خصوص گفت: «اگر کشور توان پرداخت اعتباری بین 750 تا 1500 میلیارد تومان به بیکاران را دارد، چرا همین اعتبار را صرف ایجاد شغل در کشور نمی کند؟»

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «ایران بین 3 تا 6 میلیون بیکار مطلق و نسبی دارد از این رو طبیعتا باید 750 تا 1500 میلیارد تومان اعتبار در کشور وجود داشته باشد که هر ماه بین این تعداد بیکار توزیع شود.»

او افزود: «من شخصا امیدوارم که این طرح اجرایی نشود چرا که در این صورت با پرداخت یارانه نقدی و اعتبار به بیکاران و ... لازم است که همه طرح های عمرانی کشور را تعطیل کنیم و فقط به توزیع پول در کشور بپردازیم.»

وی با تاکید بر اینکه اقتصاددانان این گونه طرح ها را جدی نمی گیرند، ادامه داد: این ها شعارهای سیاسی است اما خطر اینجاست که ممکن است عده ای این حرف ها را باور کنند همان طور که پیش از این نیز مردم این حرف ها را باور کردند و از این باورپذیری احمدی نژاد بیرون آمد که می خواست دنیا را تغییر دهد اما کشور را در خطری جدی قرار داد.

وی گفت: «سئوال اساسی من این است که مکانیزم پرداخت این مبلغ چیست؟ در کشورهای توسعه یافته این اتحادیه ها و سندیکاهای قوی کارگری هستند که بیمه بیکاری را در میان بیکاران توزیع می کنند، حالا شما در غیاب چنین نهادهای مدنی قدرتمند می خواهید چگونه این کار را سامان بدهید؟»

وی اضافه کرد: «اگر دولت بخواهد راسا خودش از بیکاران ثبت نام کند و پرداخت را انجام دهد، با سیل عظیمی از بیکارانی روبرو می شود که با استناد به مکفی نبودن حقوقشان برای دریافت پول ثبت نام می کنند.»

 39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    حرف وشعار مالیات نداره امیدوارم از شهرداری هم عزل برن راحت شیم
  • بی نام SE ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    18 13
    عوام فريباني كه با وعده يارانه هاي دو يا سه برابر البته از جيب مردم ميخواهند راي مردم را بخرند موفق نخواهند شد و نتيجه عكس خواهند گرفت چون مردم تورم هاي افسار گسيخته را زمان احمدي تجربه كرده اند و ديگه گول اين افراد را كه كمر به نابودي اقتصاد ايران بسته اند را نخواهند خورد.
    • محمد A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
      5 5
      به دهک های پایینی میده . سهم یارانه ی تولید رو هم میده.
    • پاسخ به محمد IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
      10 3
      همون طور که احمدی نژاد سهم یارانه تولید را داد بقیه نامزد های اصولگرا هم میدهند منتها در حرف. در عمل بین مردم پول پخش میکنند و چند ماهی مردم خوشحال میشوند و بعد تورم بالا می رود و دوباره یکی پیدا میشه میگه من دوباره یارانه رو سه برابر میکنم و این چرخه فقیر تر شدن مردم ادامه دارد
  • بی نام SE ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    21 6
    يارانه دو يا سه برابري به چه قيمتي؟؟ به قيمت دو يا سه برابر شدن قيمتها؟؟ به قيمت تحميل تورم سرسام آور و پرداخت يارانه از جيب مردم؟؟ پوپوليستها يا عوام فريبان راي نخواهند آورد.
  • بی نام SE ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    36 12
    راي ما فقط روحاني.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    15 4
    حرفای هیچ کدومو نباید باور کرد ادمای ناکارامد تکراری
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    19 2
    «اگر کشور توان پرداخت اعتباری بین 750 تا 1500 میلیارد تومان به بیکاران را دارد، چرا همین اعتبار را صرف ایجاد شغل در کشور نمی کند؟»
  • عباس A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    6 4
    ای بابا آقای دکتر شما دیگه چرا
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    17 3
    ماملت فریب خورده ایم . عادت به فریب خوردن داریم ...باز هم فریب می خوریم
  • عمو اصف A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    21 4
    کسی که این وعده ها رو باور کنه یا خیلی ساده هست یا تو ستاد قالیباف بوده ...
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    2 3
    بد نبود شورای نگهبان برای تایید نهایی نامزدها از تست های دروغ سنج و تست های روانی استفاده می کرد تا خودبزرگ بین های دروغگوی همه فن حریف رد صلاحیت می شدند