ایرنا نوشت:استاندار ایلام اظهار کرد: جریان مستمر تلاش ها و اجرای طرح ها و انجام هماهنگی برای میزبانی مناسب و شایان زائران اربعین حسینی (ع) در این استان با نزدیکتر شدن ایام محرم با شدت و حساسیت بیشتری دنبال می شود.

محمدرضا مروارید در گفت ‌و گویی خبری در خصوص مهیا شدن استان ایلام برای تردد زائران اربعین اظهارکرد: تلاش و اقدام به منظور متناسب تر شدن شاخص های زیربنایی و امکانات رفاهی برای پذیرش جمعیت میلیونی زائران اربعین بی وقفه در حال پیگیری است و به تعبیری شاید از فردای اربعین پارسال تلاش و اقدام برای میزبانی بهتر در اربعین 96 بی انقطاع جریان و ادامه دارد.
شکل گیری مردمی کنگره عظیم اربعین حسینی در چند سال گذشته که در قالب آن حدود سه میلیون نفر در بازه زمانی چند روزه به عراق عزیمت می کنند، استان 580 هزار نفری ایلام را به عنوان مسیر اصلی این کاروان بزرگ با ابعاد مختلف موضوع حضور و تردد جمعیتی چندین برابر ساکنان خود مواجه کرد.
ترکیبی از همدلی و همراهی مردم و تلاش شبانه روزی مدیریت و نهادهای اجرایی و خدماتی ایلام از همان ابتدا از بروز بحران یا حوادث ناگواری که به طور معمول از تردد میلیونی جمعیت در شهر 20 هزار نفری مهران محتمل است پیشگیری کرد و هر سال شرایط حضور و عزیمت این جمعیت زائر در استان ایلام و مرز مهران مناسب تر شد.
استاندار ایلام بر انجام این سفر معنوی در قالب رسمی و قانونی اشاره و یادآور شد: از 15 شهریور ماه صدور روادید برای زائران اربعین در کنسولگری های عراق در اهواز، کرمانشاه، مشهد و تهران آغاز می ‌شود.
وی تاکید کرد: همچنین در سایر شهرهای کشورمان از جمله ایلام همچون سال های گذشته دفتر موقتی برای صدور ویزا شکل می‌ گیرد.
استاندار ایلام اضافه کرد: زائران باید برای شرکت در مراسم اربعین در سامانه سماح ثبت نام کنند و این موضوع هم از سوی سازمان حج و زیارت مورد تاکید قرار گرفته است.

** 80 درصد زائران اربعین سال گذشته در سامانه سماح ثبت نام کردند
استاندار ایلام تاکید کرد: سال گذشته حدود 80 درصد از زائران برای شرکت در مراسم اربعین در سامانه سماح ثبت نام کردند البته برخی زائران که مایل بودند به صورت گروهی مشرف شوند، ویزای آنها به صورت گروهی صادر شد.
مروارید گفت: دولت عراق برای کسانی که در سامانه سماح ثبت نام نکنند هم روادید سفر به آن کشور صادر می کند ولی در عین حال توصیه کرد متقاضیان روادید از طریق نامنویسی در سامانه سماح برای دریافت روادید اقدام کنند.

** فراهم سازی زیرساخت‌های مرز دهلران از سوی ایران مشکلی ندارد

استاندار ایلام همچنین درباره راه اندازی مرز دهلران و تردد زائران از این مسیر متذکر شد: فعلا دهلران به عنوان بازارچه مرزی تثبیت شده و ما به دنبال آن هستیم که از این مسیر برای تردد زائران در مراسم اربعین استفاده کنیم.
مروارید اظهار کرد: با این حال بعید می‌دانم در اربعین سال جاری از این مرز برای تردد زائران استفاده شود چراکه باید امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز آن از سوی ایران و دولت عراق تامین شود.
وی یادآور شد: فراهم سازی زیرساخت‌های مرز دهلران از سوی ایران مشکلی ندارد و امکانات اولیه رفاهی آن نیز تامین شده اما هنوز دولت عراق برای راه اندازی این مرز به منظور تردد زائران در مراسم اربعین اقدامی انجام نداده است.
مروارید اضافه کرد: هفته آینده وزیر کشور عراق به ایران سفر می‌کند تا درباره مسائل مربوط به برگزاری اربعین با مسئولان کشورمان مذاکره کند که به یقین این موضوع نیز پیگیری می شود.
استان مرزی ایلام و به طور مشخص مرز بین المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی مرکز استان مهم ترین کانون تردد زائران عتبات عالیات ایران وعراق است.
استان ایلام در محدوده شهرستان های ایلام ، مهران و دهلران 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد.

 

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =