نگاهی به نمایش‌های بخش کودک و نوجوان دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

نمایش های «در اعماق اقیانوس» به کارگردانی زهرا مریدی از تهران، «کوسه گلین» به کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز، «این مایه دردسر» به کارگردانی مهتاب زند از لرستان، «افسانه دیگ و کدو» به کارگردانی مرتضی اسدی مرام و رحمان هوشیاری از کرمانشاه، از جمله نمایش هایی هستند که در دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور پیدا کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین، بخش کودک و نوجوان یکی از بخش‌های مهجور جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در دوره‌های اخیر است که طی دوازده سالی که از عمر جشنواره مریوان می‌گذرد تنها سه سال توانسته در این جشنواره آن‌هم در بخش غیررقابتی شرکت کند. این بخش اما امسال (پس از دوره هفتم و هشتم) دوباره به این جشنواره اضافه‌شده و طبق گفته مسئولان قرار است که در سال‌های آینده نیز به کار خود ادامه دهد. امسال پنج نمایش در این جشنواره شرکت داده شدند که در ادامه صحبت‌های کارگردانان برخی از این آثار را درباره جزئیات نمایش‌ها و نگاه کلی‌شان به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان می‌خوانید.

ایجاد تعامل کودکان با محیط‌زیست

‎«در اعماق اقیانوس» نمایشی از تهران است که کارگردان آن سعی داشته مشارکت کودکان را در حفظ محیط‌زیست سهیم بداند.

‎زهرا مریدی کارگردان این نمایش، که چهارمین دوره‌اش است در این جشنواره شرکت می‌کند، درباره این نمایش گفت: «این نمایش یک جریانِ زیست‌محیطی و تعامل کودکان را با محیط‌زیست نشان می‌دهد. نمایش یک اثر موزیکال است که با استفاده از تکنیک‌های مختلف صحنه‌ای و خیابانی، بدون دیالوگ و با موزیک اجرا می‌شود.»

‎او درباره اهمیت جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: «به نظرم مریوان با چنگ و دندان توانسته که این جشنواره را حفظ کند. با مشکلات اقتصادی و بی‌توجهی مبارزه کرده تا بتواند یکسری امور را برای ارتقا آن انجام دهد. همچنین جای خوشحالی دارد که این جشنواره توانسته توجه مخاطبانی را از هر نوع قشر به سمت خود جلب کند.»

‎او همچنین درباره دغدغه مهم صاحبان آثار خیابانی و اینکه در آینده نیز بتوانند نمایش‌هایشان را به شکل عمومی اجرا کنند، خاطرنشان کرد: «یکی از تقاضاهای مهم ما این است که نمایش‌های خیابانی اجرای عمومی بگیرند. چون هم مردم علاقه زیادی به تماشای این نوع نمایش‌ها دارند و هم این کار به معرفی و شناخته شدن ما کمک می‌کند.»

‎عدم حضور بخش کودک خلا مهم دوره‌های گذشته

‎«کوسه گلین» نمایشی از تبریز است که مهدی صالحیار نویسندگی و کارگردانی آن را به عهده دارد. این نمایش درباره حفاظت از محیط‌زیست و حیات‌وحش است. صالحیار می‌گوید: «من ایده این نمایش را با اضافه کردن شخصیت‌های آیینی آذربایجان تلفیق کردم و رنگ و بوی فولکور به آن بخشیدم. این نمایش در مدت‌زمان 25 دقیقه، بدون کلام و به شکل موزیکال توسط بچه‌های زیر ده سال اجرا می‌شود.»

‎او در ادامه افزود: «برای اجرای این نمایش دنبال یک سوژه‌ای بودم که هم به‌روز باشد و هم دغدغه‌ای در آن بیان شود و از این نظر کار به لحاظ پیام مختص یک منطقه و شهر نیست.»

‎صالحیار که شش دوره است در این جشنواره و در بخش‌های مختلفی اعم از آیینی، مسابقه و کودک و نوجوان شرکت کرده است، درباره رویکردش نسبت به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: «خوشبختانه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یکی از موفق‌ترین جشنواره‌های ایران است که طی این سال‌ها توانسته در خاورمیانه هم شناخته شود. اما عدم حضور بخش کودک و نوجوان در دوره‌های اخیر خلا مهم این جشنواره بود که خوشبختانه امسال این بخش نیز به جشنواره اضافه شد. البته من خیلی دوست داشتم که این بخش به شکل رقابتی برگزار شود و تلاشی هم در جهت عینیت پیدا کردن این اتفاق انجام دادیم اما نتیجه‌ای نداد. بااین‌حال جشنواره تئاتر خیابانی مریوان امسال یکی دو تغییر در شیوه برگزاری داشته است. ازجمله این تغییرات اضافه کردن مرحله بازخوانی و همچنین بازگشت بخش کودک به جشنواره بوده که به عقیده من هر دو، اتفاق مثبتی است.»

‎صالحیار همچنین درباره اهمیت تئاتر خیابانی مریوان و اعتبار آن در خاورمیانه تأکید کرد: «یادم است که چند سال پیش در دو سه کشور خارجی اجرا داشتم و وقتی با گروه‌های خارجی درباره جشنواره مریوان صحبت می‌کردم، اشتیاق زیادی جهت اطلاعات بیشتر درباره این جشنواره از خود نشان دادند. به نظرم این جشنواره یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر خاورمیانه است که همواره توانسته کشورهای مختلفی را به سمت خود جذب کند.»

اشاره به افسانه‌های فولکلور ایرانی

مرتضی اسدی مرام که به همراه رحمان هوشیاری کارگردانی نمایش «افسانه دیگ و کدو» از استان کرمانشاه را به عهده دارد، دو دوره است که در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت می‌کند.

‎او درباره این نمایش گفت: «این نمایش درباره یک قصه فولکلور است که یکی از دوستانم به اسم وحید خسروی آن را به‌صورت نمایشنامه درآورد و ما از آن استفاده کردیم.» همچنین رحمان هوشیاری کارگردان دیگر این نمایش نیز سال‌هاست که در این جشنواره شرکت می کند و اسدی مرام از او به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران این جشنواره یاد می‌کند.

‎تأثیر مخرب رسانه‌ها بر روی ذهنیت کودکان

‎مهتاب زند کارگردان نمایش «این مایه دردسر» از استان لرستان، که چند سالی است در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت دارد، برای اولین بار است در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت می‌کند. او در شرح داستان این نمایش گفت: «این مایه دردسر درباره استفاده صحیح کودکان از رسانه‌ها و تأثیرات مخرب ماهواره است. داستان این نمایش با معرفی چند تن از مشاهیر و شعرای لرستان آغاز می‌شود و با این مقدمه به سراغ مشکلات زندگی یک زن و شوهر و فرزندشان می‌رود.»

‎او ضمن تقاضا از ادامه کار بخش کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر مریوان، درباره رویکردش نسبت به وضعیت این جشنواره گفت: «تئاتر خیابانی مریوان بزرگ‌ترین جشنواره خیابانی کشورمان است. بین‌المللی شدن و اعتبار آن در خاورمیانه افتخار بزرگی برای هر یک از ما هنرمندان شرکت‌کننده در این جشنواره است. به نظرم تئاتر خیابانی برای همه مردم است و موفقیت این جشنواره در خاورمیانه باعث شده که یک نوع فرهنگ‌سازی در شهرستان‌ها به وجود بیاید تا آن‌ها هم هریک به فکر وسعت بیشتر تئاترشان باشند.»

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =