روزنامه جوان نوشت:در روزهای گذشته چندین کلیپ که گوینده آن از جنس روحانیت بود در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. ولایت و بادمجان، به آسمان رفتن امیرالمومنین برای حل اختلاف فرشتگان یا روش‌های تشخیص موانع بارداری و... دستمایه مغرضین و در کمین نشستگان روحانیت و بدحالی متدینین شد.

ممكن است گوينده قصد و غرضي هم نداشته باشد اما زمان‌شناسي و واكنش اجتماعي- عقلاني نسبت به محتوي و محتمل بودن وهن روحانيت و تشيع بايد در خروجي بيان حتماً لحاظ شود. نسبت روحانيت و حكومت در عصر حاضر عنصر مهم‌تري است كه بايد در بيان روحانيت مدنظر قرار گيرد. خوشبختانه در جدال طولاني اخباريون و اصوليون كه بيش از دو قرن به طول انجاميد اصوليون پيروز شدند و عقلانيت يكي از شاخص‌هاي مهم دينداري تشيع شد كه تشكيل حكومت مدرن به نام دين بي ارتباط با اين خصيصه نيست.


اما ممكن است همچنان نحله‌هاي اخباري گري وجود داشته باشند و برايشان مهم نباشد كه تأثيرات اجتماعي يا برون ديني سخن آنان چيست.
امروز ديگر زماني نيست كه مثلاً بگوييم امير المومنين در مسجد كوفه بود كه شير وارد شد و او دستور داد خارج شود يا امام حسين آنقدر از لشكر مقابل كشت تا خون به بالاي زانوي ذوالجناح رسيد. امروز به الگو‌هاي عملي براي هدايت اجتماعي نياز داريم كه در سيره ائمه موج مي‌زند.
تلقي از اسلام سياسي و اجتماعي و استمرار آن منوط به ارائه الگوي عملي و قابل تحقق و مفيد براي دين و دنياي مردم است. كساني كه نمي‌توانند در اين ريل حركت كنند حداقل حاشيه‌سازي نكنند. به تعبير ديگر «روش نقل» بدون توجه به قرائن و روش‌هاي ديگر خصوصاً قياس و استقرا  و وحي نه تنها كارآمد نيست كه بعضاً موجب وهن است. شرط پذيرش روايت‌هاي ديني، انطباق عقلاني و «پذيرش امكان تحقق» از سوي عقل است. حتي ممكن است خصلتي در ائمه باشد كه امروزه نتوان اجرا كرد(مانند هزار ركعت نماز امام سجاد عليه السلام) اما عقل مي‌پذيرد كه محقق شده است. اين نوع مسائل قابل تطبيق و پذيرش عقلاني است كه بايد در عظمت آن بزرگان گفت نه الگو دادن. آنچه قطعي است حيات ظاهري ائمه كاملاً طبيعي و عين مردم بوده است تا قابليت فهم براي بشر معمولي داشته باشند.

17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    0 0
    شیعه علوی کو؟ شیعه شیخ مفید و شیخ رضی و شیخ مرتضی کو؟
  • حکمتی A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    0 0
    متاسفم برای این وضعیت
  • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    2 0
    یعنی میگید قضیه بادمجان درست است فقط زمان بیانش مناسب نبوده ؟
  • ایران A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    2 0
    یعنی شما میگی مثلا زمان گذشته اخباریون که فرض کنیم الان تعدادشات خیلی کم هستند ......با خرافات و تخیلات ماورایی یعنی سادتر بگم با گول زدن و دروغ گفتن مردم رو به راستی و ایمان و دروغ نگفتن دعوت می کردن .......
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    0 1
    با بعضی از حرف های مان آب به آسیاب دشمن نریزیم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    0 0
    صدا و سیما باید مراقبت کنه
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    2 0
    بالاخره یا بوده یا نبوده.اگر بوده باید گفت،اگر نبوده هم باید حذف بشه.هر دو وانه که نمی شه....