راستاد: خدمه سانچی هنگام تصادف خواب نبودند

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بازگشایی جعبه سیاه نفتکش سانچی در چین صورت می‌گیرد و سه ماه طول می‌کشد تا گزارشی در این خصوص اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد راستاد در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفت‌کش سانچی در رابطه با این‌که موقعیت‌یاب کشتی آیا خاموش بوده است؟ اظهار داشت: هیچ مستندی در رابطه با خاموش بودن سیستم موقعیت‌یاب ماهواره‌ای وجود ندارد. این سیستم امروز متداول و رایج است و به طور قطع و یقین دو کشتی از این سیستم استفاده می‌کردند.

وی افزود: از سوی دیگر، در جعبه سیاه نفت‌کش این اطلاعات کاملا قابل استخراج است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: یک‌سری تجهیزاتی که روی کشتی‌ها هستند که سیستم شناسایی خودکار است. وقتی کشتی‌ها این سیستم را روشن می‌کنند، ایستگاه‌های ساحلی امکان رویت آنها را دارند. این کشتی در زمان 158 مایل دریایی از ایستگاه‌های ساحلی فاصله داشته و تا فاصله 25 مایلی از ساحل امکان ردیابی وجود دارد، بنابراین AIS یا سیستم شناسایی خودکار آن قابل ردیابی نبوده است.

راستاد عنوان کرد: یکی از مستندات برای بررسی حادثه، جعبه سیاه است که این جعبه توسط تمام ذینفعان و با حضور آن باز می‌شود. بازگشایی آن در چین صورت می‌گیرد و سه ماه طول می‌کشد تا گزارشی در این خصوص اعلام شود.

وی متذکر شد: هیچ‌گونه مستنداتی درباره خاموش بودن جی.پی.اس وجود ندارد. هر دو کشتی از این امکان معمول خود استفاده می‌کردند و از طریق اطلاعات جعبه سیاه این قابل اثبات است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: چنین حوادثی همواره غیرقابل اجتناب است. در دریا نیز با وجود تمام امکانات و تجهیزات ممکن است اتفاقاتی بیفتد، به خصوص در بخش‌هایی که پرریسک و دارای ترافیک بالا هستند.

راستاد ادامه داد: یکی از فاکتورهایی که باعث غرق کشتی‌ها می‌شود، همین تصادفات است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که آیا با خدمه کشتی چینی که با سانچی با آن برخورد کرده، گفت‌وگو شده است؟  عنوان کرد: در بررسی حادثه، یک بخش مصاحبه با خدمه کشتی چینی خواهد بود. مرحله اولیه رسیدگی شروع نشده است و بررسی که انجام شود، معاینه کشتی کریستال و مصاحبه با خدمه آن انجام خواهد شد.

راستاد اظهار داشت: پروسه رسیدگی به دلیل این‌که شروع نشده بود، طرف مقابل می‌توانست تا قبل از رسیدگی رسمی ممانعت کند.

وی آیا موقع تصادم، سرنشینان کشتی استراحت می‌کردند و نمی‌دانستند تصادف اتفاق خواهد افتاد؟ افزود: کشتی‌ها از مبدا تا مقصد مسیر خود را طراحی می‌کنند. طبیعتا کوتاه‌ترین مسیرها را انتخاب می‌کنند. بعضا ممکن است تلاقی در مسیرها وجود داشته باشد. تصادف در دریا اتفاق می‌افتد و متداول است؛ با وجود سیستم‌های تجهیزات.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: خدمه کشتی خواب نبودند و همیشه یک افسر دوم یا سوم پای کار است. بعضا کاپیتان نیز اگر تشخیص دهد که ریسک شرایط بالا است، کنار افسر می‌ایستد و پای کار است.

وی در پاسخ به پرسش خبرگزاری خبرآنلاین که چرا کشتی کریستال که با نفت کش سانچی برخورد کرده، نجات پرداخت کرده و چطور خود را نجات داده است؟ متذکر شد: محموله کشتی فله‌بر کریستال سویا بوده و انفجار ندارد. با قسمت دماغه که بالاترین استحکام را دارد، به بدنه جانبی نفت‌کش سانچی برخورد می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به این‌که محموعه نفت‌کش سانچی میعانات بوده است، تمرکز حریق روی نفت‌کش بوده است، اما آثار و تبعات آن بخش‌هایی از کشتی کریستال را در برگرفته بود؛ به طوری که تا حدود 50 متر آثار حریق روی بدنه وجود دارد.

کشتی کریستال بلافاصله توانسته خود را از نفتکش جدا کند و سرنشینان آن از انتها خود را به داخل آب پرتاب می‌کنند و توسط کشتی‌های ماهی‌گیری خود را نجات می‌دهند. 

 

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    6 1
    خواب نبودن عزیزامون درد کشیدن و سوختن..... صداشونو کسی نشنید . چرا هیچکس نیت تا قاطعانه تحریم کنه این لعنتی هارو؟ منتظر نشستیم تا اطلاعات جعبه سیاهو باز کنن بدن خدمتمون؟ عشقامون رفتن دیگه .... یعنی کشتی به این بزرگی ندید اون یکیو؟ نتونس آلارمی بده پیامی بفرسته؟ با سرعتی که یک کشتی داره فرصت لازم برا همه اینها بوده پس چرا کسی کاری نمیکنه