آرامگاه چهار پادشاه هخامنشی در نقش رستم شبانه‌روزی شد

«خبرجنوب» نوشت: مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از بازدید شبانه گردشگران از مجموعه تاریخی- فرهنگی نقش رستم خبر داد.

مسعود رضايي منفرد با اشاره به تقاضاي بي شمار گردشگران مبني بر افزايش زمان بازديد از مجموعه هاي تاريخي نقش رستم و تخت جمشيد، گفت: با توجه به چنين تقاضاهايي، درنظر داريم با اجراي برنامه نورپردازي، ساعت بازديد از مجموعه تاريخي نقش رستم را افزايش دهيم.

به گفته وي، چنانچه اعتبار لازم براي پروژه نورپردازي نقش رستم تامين شود، زمان بازديد از اين مجموعه تاريخي تا آخر امسال تا ساعت 12 شب ميسر خواهد شد.

مدير پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد در ادامه اضافه كرد: با توجه به اينكه مجموعه جهاني تخت جمشيد از گستردگي و پراكندگي آثار برخوردار است، امكان بازديد شبانه از اين مجموعه كمي دشوار است چرا كه بايد فنس هاي الكترونيكي و دوربين هاي حفاظتي در مجموعه افزايش يابد.

وي با بيان اينكه اعتبارات هنگفتي براي چنين برنامه هايي در مجموعه نياز داريم، افزود: فعلا اجراي اين طرح در تخت جمشيد ميسر نيست اما به محض تامين شدن اعتبارات، اين اقدام در اولويت قرار مي گيرد.

رضايي منفرد در بخش ديگري از اين گفت وگو به بازديد گردشگران از كانال هاي آب در مجموعه جهاني تخت جمشيد اشاره كرد و گفت: در حال حاضر اين كانال هاي زيرزميني شناسايي شده و بازديد از آن براي پژوهشگران آزاد است.

مدير پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد ادامه داد: برنامه هاي آتي اين پايگاه، ساماندهي، نورپردازي و قابل بازديدشدن اين كانال هاي تاريخي براي گردشگران داخلي و خارجي است زيرا تقاضا براي ديدن آنها همچنان وجود دارد.

وی در ادامه افزود: طی کاوش های باستان شناسی کانال هاي دفع آب در عمق 6 متري تخت جمشيد کشف شدند.

رضایی منفرد یکی از بزرگترین پروژه های اجرا شده تا کنون در تخت جمشید را پروژه دفع آب های سطحی تخت جمشید خواند و افزود: احیاء کانالهای زیرزمینی بر اساس مجوزهای باستانشناسی، علاوه بر دستیابی به پلان اصلی نظام آبراهههای تخت جمشید در زمان هخامنشیان، رویکردی حفاظتی را برای مجموعه تخت جمشید نیز به همراه داشت.

این عملیات بازگشایی یکی از ماندگارترین اقدامات باستان شناسان در رفع مشکلات تخت جمشید بود که طي سه سال اخیر کارایی خود را نشان داد، اقدامی که به معضل آبگرفتگی در تخت جمشید برای همیشه پایان داد.

گفتنی است نقش رستم یکی از مهم ترین و زیباترین آثار باستانی است که در حدود 5 کیلومتری تخت جمشید، در کوه حاجی آباد واقع است.

آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی از جمله داریوش بزرگ و خشایارشا، نقش برجسته هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان از جمله تاج گذاری اردشیر بابکان و پیروزی شاپور اول بر امپراتوران روم، بنایی موسوم به کعبه زرتشت و نقش برجسته ویران شده ای از دوران عیلامیان در نقش رستم قرار دارد.

آرامگاه چهار شاه هخامنشی در نقش رستم جای گرفته است. هر چهار آرامگاه شکلی صلیبی دارند و در دل کوه با ارتفاع قابل توجهی از سطح زمین قرار دارند.

در نقش رستم آثار 3 دوره باستانی عیلامی، هخامنشی وساسانی وجود دارد

از بین 4 آرامگاه موجود، فقط آرامگاه داریوش اول کتیبه دارد. در شاخه بالایی آرامگاه، داریوش با لباس پارسی و کمان به دست روی سکویی سه پله ایستاده و در حال انجام مراسم است. تصویر فروَهَر یا اهورا مزدا در بالای سر و پیشاپیش وی قرار گرفته و داریوش دست خود را به علامت احترام رو به این تصویر گرفته است.

آرامگاه خشایارشا در سمت راست آرامگاه داریوش اول قرار دارد و بجز فقدان کتیبه و برخی اختلاف های جزئی در نقشهای برجسته، کاملاً مشابه آن آرامگاه است. از بین این 4 آرامگاه، آرامگاه خشایارشا بهتر از همه حفظ شده است. آرامگاه اردشیر اول در سمت چپ آرامگاه داریوش اول قراردارد.

آرامگاه داریوش دوم غربیترین آرامگاه هخامنشی نقش رستم است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 590418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    5 1
    خوبه عالیه