سیدمحمدرضا مرتضوی، دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی آردسازان ایران در سایت صدای اقتصاد نوشت:

 

به نظر من، تا پایان سال کل نانوایی ها باید آزادپز شوند. چرا که یارانه ای که دولت به گندم، آرد و نان می دهد، اصلا به سفره مردم نمی رسد.

در حال حاضر، نان در کشور کیلویی 2400 تا 2600 تومان است. اگر همه قیمت موارد مرتبط یعنی، آرد، گندم و نان آزاد شود، در نهایت قیمت هرکیلو نان به 2800 تا 3000 تومان خواهد رسید. این جنجالی که در پی آزادپز شدن نانوایی ها ایجاد شده، نادرست است. چرا که در حال حاضر هم فقط 9 درصد نانوایی‌ها آزادپز شده‌اند.

به طور کلی، دولت 1300 تومان یارانه نقدی بابت هرکیلو نان می پردازد که به دست مردم نمی رسد. الان سی سال است ماجرا همین طور ادامه دارد. اول هر سال، دولت حقوق کارگران را اضافه می کند و از طرف دیگر می گوید، قیمت نان باید ثابت بماند. همچنین حکم می کند که نانوایی ها حق ندارند، بیشتر از 400 کیلو تولید داشته باشند. این طور می شود که یا اندازه نان ها کاهش پیدا می کند یا کیفیت آنها کم می شود.

اما اگر نانوایی ها آزادپز شوند و هر نانوایی آزاد باشد که هرچقدر می خواهد نان تولید کند، کیفیت نان بالا می رود و حتی دور ریز نان هم کم می شود.

دولت می گوید، 5 هزار میلیارد تومان یارانه گندم و 4 هزار میلیارد یارانه نان می دهد. یعنی 9 هزار میلیارد یارانه برای تولید نان هزینه می شود، اما سی سال است که مشکل این ماجرا حل نشده است. در این مدت، چه زمانی بوده است که مردم و حتی خود نانواها از وضعیت راضی باشند؟! همیشه بحث قیمت و کیفیت نان مطرح بوده است. پس اگر سی سال این جریان اثر گذار نبوده، باید اصلاح شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یارانه ندیده A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    کجای کاری؟ کلا تمام یارانه هایی که دولت به بعضی ها می دهد به مردم نمی رسد
  • بی نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    ای بابادلت خوشه . کی به فکرمردمه
  • بچه مردم A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    هی بگردم ازاد پزشم دیدیم این کارگرکه روافزایش قیمت نان موثره عجیبه برانون شبش مونده ماپرسیدیم چرانوناتون خرابه گفتن ازارداشه هم کم میفرشن هم گرون هم بی کیفیت شرم اوره والانان برکت خداس چطوره یارانه نانوبدن به خود مردم شایدبیادسرسفره هاشون