سامانه دریافت اینترنتی شکایات کمیسیون اصل 90 از کار افتاد/ راهکارهای عارض شدن به مجلس

یکی از مخاطبان شکایت کرده که سامانه ارتباط مردمی کمیسیون اصل 90 مجلس از کار افتاده و دیگر اینترنتی امکان فرستادن شکایت به این کمیسیون نیست. البته راهکارهای دیگری برای عارض شدن به مجلس وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از ساز و کارهای نظارت قوه مقننه بر همه ارکان کشور، رسیدگی به شکایاتی است که در صلاحیت کمیسیون اصل 90 مجلس قرار دارد. به این صورت که شاکی می تواند با مراجعه به کمیسیون اصل 90 مجلس، شکایت خود را تقدیم نمایندگان مجلس کند و امیدوار به رسیدگی عادلانه به این شکایت باشد.
طبق اصل 90 قانون اساسی، «هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به "مجلس شورای اسلامی" عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند».
البته در انجام این وظیفه قانونی به لحاظ عملیاتی، مشکلاتی پیش آمده است. یکی از مخاطبان درباره عدم امکان برقراری ارتباط اینترنتی با سامانه ارتباطات مردمی کمیسیون اصل 90 مجلس و درج شکایت مشکلی را عنوان کرده و نوشته:خبرآنلاین! سایت کمیسون اصل نود مجلس درست کار نمی کنه . می خوام شکایتی رو بفرستم برای کمیسیون اصل نود مجلس اما صفحه مربوطه در سایت مجلس ایراد داره . مدتهاست ایراد داره . نمیشه مطلب فرستاد چرا مجلس رسیدگی نمی کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این کمیسیون اصل نود حق هر ایرانیه . گزینه هاش برخی کار نمی کنه . مثلا گزینه استان و شهر ایراد داره نمیشه مطلب فرستاد برای این کمیسیون.

راهکارهای شکایت به اصل 90
با بررسی سایت رسمی مجلس و سامانه یاد شده با استفاده از مرورگرهای اینترنتی مختلف، مشخص شد که ایراد از عملکرد این سامانه است و طبیعتا باید بخش فنی سایت رسمی مجلس نسبت به رفع این مشکل اقدام کند ولی بد نیست راهکارهای عملیاتی تقدیم شکایت به این مرجع را مرور کنیم:
طبق ماده 5 قانون نحوه اجرای اصل 90، ماده ۵٫ کمیسیون صرفاً به شکایاتی که از روش و طرز کار مجلس یا قوای مجریه و قضائیه باشد رسیدگی می‌نماید.
البته باید به این نکته توجه داشت که اینکه برخی اشخاص تصور می‌کنند هر کسی می‌تواند هر شکایتی را به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه دهد اینگونه نیست، فقط شکایاتی قابل طرح در این کمیسیون اصل ۹۰ است که مراحل ابتدایی شکایت را طی کرده باشد، به عبارتی باید شکایت شخص در جایی مطرح و در صورتی که مربوط به طرز کار قوای سه گانه باشد در این کمیسیون مطرح خواهد شد.
طبق گزارش مخبر سابق این کمیسیون، روزانه چندین پرونده در این کمیسیون بررسی می شود که تعداد کمی از آنها مربوط به کمیسیون اصل ۹۰ بوده و قابلیت رسیدگی دارد.
همچنین به لحاظ تشکیل شکلی پرونده شکایت کسانی که مایل به ارسال شکایات خود به کمیسیون اصل ۹۰ باشند می‌توانند از طریق آدرس پستی مجلس و یا با حضور در میدان بهارستان، دفتر مراجعات مردمی مجلس، شکایات خود را مطرح کنند.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    3 0
    چراچندنوبت که دیوان عدالت اداری تعدفه نسخ داروخانه را غیرقانوتی اعلام کردوزارت بهداشت زیربار نرفت وهنوزترفه دریافت می کنندضمن اینکه شرکتهای دارویی جوایز زیادی تحت عنوان افربه داروخانه ها ارایه میکنند درحالی که جهت هرنسخه 40000ریال دریافت می کنندتورا به خدا برای همیشه این معضل را حل کنند
  • محمد AU ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
    5 0
    ریاست محترم کمیسون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با سلام و احترام . خواهشمند است در خصوص موضوع نقل و انتقال خودرو حق را به راهنمایی و رانندگی بدهبد چون دفترخانه ها بابت انتقال سند پول زیادی از مردم میگیرند و فشار زبادی به مردم تحمیل می شود و مردم توان پرداخت این هزینه ها را ندارند این موضوع را به گوش آقای دشتی اردکانی برسانید که مردم مشکلات مالی زیادی دارند . و اینقدر اصرار نداشته باشه که باید مردم به دفترخانه ها بروند . به نظر من نقل و انتقال خودرو با همان برگ سبز کفایت می کند چون خودرو اموال غیر منقول نیست . با تشکر فراوان از آقای پورمختار و درخواست پیگبری این موضوع
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    6 0
    با سلام شکایتی با کد پیگیری 247368203انجام شده ترتیب اثری داده نشده خواهشمند است دستور رسیدگی را صادر فرمایید
  • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    3 0
    ریاست محترم اصل 90مجلس شورای اسلامی سلام علیکم احترما درمورد ارتشیانی که مدت زیادی درجبهه بوده اند و بدلیل کمی حقوق توان مراجعه ومشکلات درمانی خود را ندارند مانند جانبازان درصورت امکان دستوربفرمایید
  • کاظم کبیری IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    2 0
    بنام خدا.شما را به خدا به دادمان برسید.سال گذشته بهمن ماه95در شرکت رامک خودرو یک دستگاه خودروی تیوولی با قیمت پایه 94میلیون با زمان تحویل 120 روز کاری ثبت نام کردم.آبانماه زنگ زدن که تکمیل وجه کردیم و 105میلیون تومان گرفتند به بهانه های مختلف وجه بیشتری گرفتند.اکنون یکسال بیشتر گذشته ولی از تحویل خودرو خبری نیست.وجه بیشتر را به خاطر اسقاط خودرو گرفتندو اکنون به بهانه افزایش تعرفه واردات خودرو قصد دارند چند ده میلیون دیگر بگیرند و از تحویل خودرو هم خبری نیست.در صورتیکه همه می دانند خودرو قبلا وارد شده و در انبار شرکت می باشد.قصد سوئ استفاده و رانت خواری دارند.تو را خدا کمک کنید