ایرنا نوشت: معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 25 هزار نفر در کشور در انتظار پیوند عضو هستند که هر سه ساعت یک نفر از آنها به دلیل نرسیدن عضو مورد نیاز فوت می‌ شود.

علیرضا رئیسی درنخستین جشن نفس افزود: هر فردی که دچار مرگ مغزی می‌ شود بین یک تا هشت عضو قابل پیوند دارد که می ‌تواند به افراد نیازمند اهدا شود.

وی ادامه داد: سالانه هشت هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می‌ افتد که اعضای بدن سه هزار و 500 نفر آنها قابل پیوند است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران با سالانه 900 اهدای عضو در این زمینه در منطقه و در دنیا پیشرو است.
رئیسی بیان کرد: امیدواریم با فرهنگ‌ سازی در زمینه اهدای عضو و آگاهی مردم از این عمل خیرخواهانه و خداپسندانه همه افرادی که در انتظار پیوند هستند در سلامت کامل به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.
وی با بیان اینکه تاکنون 35 خانواده بوشهری اعضای عزیزان مرگ مغزی خود را اهدا کرده‌اند افزود: بخشیدن عضو فرزندان و نزدیکان کاری بسیار ارزشمند و این ایثار قابل ‌تقدیر است.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: فرهنگ اهدای عضو باید درجامعه نهادینه شود و خانواده‌هایی که عزیزان آنها دچارمرگ مغزی شده اند با اهدای عضو، به بیماران نیازمند زندگی دوباره ببخشند.
کتایون نجفی زاده افزود: هر بیمار مرگ مغزی در صورت اهدای عضو، علاوه بر نجات جان 1 تا 8 بیمار نیازمند پیوند عضو 53 نفر را نیز از معلولیت می رهاند.
وی ادامه داد: اهدای عضو سه پایه اساسی و جهانی یعنی ساختاری، فرهنگی و علمی دارد که باید به هر سه آنها توجه شود.
نجفی زاده اضافه کرد: آمار رضایت به اهدای عضو کشور از 5 درصد در سال 1384 به 70درصد رسیده است.
وی افزود: با توجه به اینکه سازمان های مردم نهاد از عوامل بسیار مهم توسعه هر کشور به شمار می روند در این ارتباط سازمان مردم نهاد اهدای عضو ایرانیان در کشور بنیانگذاری شده است.
نجفی زاده اضافه کرد: جشن نفس با هدف فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو در استانهای مختلف کشور برگزار می شود.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان بیان کرد: هرچند اهدای عضو در استان بوشهر رشد خوبی داشته اما هنوز به نقطه ایده آل نرسیده و باید با فرهنگ‌ سازی به بیماران بیشتری زندگی دوباره بخشید.
وی گفت: آمار اهدای عضو در استان بوشهر از یک نفر در سال 83 با 16 درصد رشد به 35 نفر در سال 96 رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مهمترین حلقه اهدای عضو در کشور فرهنگ سازی است و ما هرچه جلوتر می رویم می بینیم که فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو کارگرفتن رضایت را آسان تر می کند.
دکتر سعید کشمیری افزود: راه اندازی انجمن اهدای عضو ایرانیان در بوشهر اقدام بزرگی است ترغیب و تشویق به اهدای عضو را از حالت دولتی خارج می کند.
اولین جشن نفس استان بوشهر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و همکاری انجمن اهدای عضو ایرانیان در شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان با هدف قدردانی از خانواده‌های اهدا کنندگان عضو برگزار شد.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =