۰ نفر
۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲

با وجود موفقیت آمیز بودن نتیجه نشست 172 اوپک، بازار نفت از کنار این توافق به سادگی عبور کرد.

به گزارش خبرآنلاین، قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل عدم تحقق پیش‌بینی احتمال رویکرد تهاجمی اوپک نظیر تمدید فریز نفتی برای دوره‌ای طولانی‌تر و یا کاهش بیشتر عرضه، اندکی کاهش یافت.در سایه شرایط کنونی، قیمت هر بشکه نفت در حدود ۵۰ دلار حفظ خواهد شد. البته اوپک تمایلی ندارد تا با کاهش بیشتر تولید، سهم بازار خود را به تولیدکنندگان غیراوپک تقدیم کند.

هرچند توانایی اوپک در دستکاری بازار تا حدود زیادی به توانایی تولیدکنندگان نفت شیل بستگی دارد، بی‌تردید رهبران اوپک نیز کم و بیش از این واکنش سرد بازار بهت‌زده شده‌اند. بی‌اعتمادی متقابل بر دیدگاه‌های اعضای اوپک سایه افکنده و آنان در این شرایط، با تداوم کاهش تولید و از دست دادن بخشی از درآمد خود به انتظار روزهای بهتر نشسته‌اند.

کمتر کسی به تمدید نه ماهه توافق پیشین این کارتل پیر می‌اندیشید. معامله‌گران بازار نفت را به سختی می‌توان شگفت زده کرد. با توافق عربستان و روسیه برای تمدید نه ماهه در اوایل ماه جاری، بازار به دنبال اقدامات دیگر این غول‌ها نشسته بود. اگر اوپک برای مدت زمان تمدید، عددی کمتر را در نظر می‌گرفت، ما شاهد سقوط بیشتر قیمت نفت بودیم.  

چند مؤسسه معتبر تحلیل بازار نفت مانند آژانس بین المللی انرژی و بانک گلدمن سکز اعلام کرده اند که بازار با کمبود عرضه روبرو است. در این شرایط برای بازگشت این ذخایر به سطح میانگین پنج ساله، باید ماه‌ها به انتظار بنشینیم. در شرایط کنونی، بازگشت بازار به شرایط عادی در سال ۲۰۱۸ میلادی روی خواهد داد. مثلا براساس اعلام شرکت ای‌بی‌برنشتین در صورت کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ای مقدار ذخایر، برای بازگشت آن به میانگین پنج سال اخیر، باید ۱۱ ماه به انتظار بنشینیم.از دیدگاه تحلیلگران این شرکت اقدامات اوپک نتوانست تغییری در مهره‌های بازار پدید آورد و حتی در کوتاه مدت نیز قادر به افزایش قیمت‌ها هرچند اندک نبوده است.

از سوی دیگر، موسسه جی سی بی انرژی تحلیل بدبینانه‌تری ارایه کرده و معتقد است برای بازگشت تعادل به بازار، رهبران اوپک باید مدت زمانی ۱۸ ماهه برای تمدید طرح فریز نفتی در نظر می‌گرفتند.

سازمان اوپک با اعتماد به نفسی بالاتر از گذشته، دست به پیش‌بینی آینده زد و معتقد بود تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی، شاهد تعادل در بازار عرضه و تقاضا خواهیم بود اما در سه ماهه نخست سال آینده نیز این طرح همچنان اجرا خواهد شد.اوپک در این نشست از همه مهره‌های خود سود نبرد و فرصت مناسبی در اختیار تولیدکنندگان نفت شیل قرار داد تا بر مقدار تولید خویش بیافزایند.

تعدادی از کارشناسان معتقدند این کارتل با کاهش قدرت خود، به روزهای آخر عمر خود نزدیک شده است.

منبع: اویل پرایس

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =