فصل آلودگی هوا شروع شده است، هرچند که پاییز امسال هنوز مغلوب آلودگی هوا نشده، اما به هرحال باید منتظر روزهای قهوه ای رنگ تهران بود. با این حال در همین روزهای هوای سالم باید نگران یک آلودگی بدتر بود، بخارات بنزین.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ۷-۸ سال پیش، در شورای شهر سوم، معصومه ابتکار بحث بخارات بنزین را مطرح کرد. یکی از آلودگی های متعدد هوای تهران. اما در آن زمان نهایتا تانکرهای حمل بنزین تغییر کردند و البته برخی منابع جایگاه‌های بنزین هم تغییر کرد. با این حال آن اتفاقی که باید برای کنترل بخارات بنزین بیفتد، تاکنون نیفتاده است.

دکتر یوسف حجت، کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه تربیت مدرس به خبرآنلاین می‌گوید: خطرات تنفس بنزین خام بسیار بیشتر از بنزین سوخته است.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با دکتر حجت را بخوانید؛

زمانی که خانم ابتکار در شورای شهر بودند، بحث بخارات بنزین را مطرح کردند. بعد از آن تانکرهای بنزین و مخزن برخی پمپ بنزین ها تغییر کرد. الان شرایط چگونه است؟

مسئله این است که داخل باک خالی خودروها، هوا نیست بلکه بخار بنزین است. وقتی یک باک بنزین می زنیم، معادل حجم آن، بخار بنزین از باک خارج می شود. بنابراین حجمی معادل مصرف بنزین شهر تهران، بخار بنزین از باک خودروها در هوا منتشر می شود. تازه این تمام مشکل نیست، وقتی تانکر بنزین،مخزن زیرزمینی را پر می کند بخار بنزین موجود در مخزن خالی، در هوا منتشر می شود. بنابراین در ازای هر لیتر مصرف بنزین، دو لیتر بخار بنزین در هوای اطراف پمپ بنزین ها پراکنده می شود. یعنیاگر اقدامی صورت نگیرد، حجمی دوبرابر حجم مصرف بنزین تهران، بخار بنزین در هوای شهر منتشر می شود.

چاره چیست؟

ساده ترین راه این است که بخار موجود در مخزن زیرزمینی، به تانکر برگشت داده شود. در واقع بخار مخزن باید با بنزین تانکر جا به جا شود. اما چون تانکرها عمدتا ویژه بنزین نیستند، معمولا این اتفاق نمی افتد. در مورد خودرو هم می توان بخار موجود در باک را به مخازن پمپ بنزین برگشتداد تا جای بنزین مصرف شده را بگیرد.

برای این بخارها چه اتفاقی می افتد؟

در واقع بخار در یک سیکل بسته فقط در حال چرخش است. البته امکان میعان هم وجود دارد. تجهیراتی وجود دارد که میعان بنزین را تسهیل می کند و می تواند کمک کند.

بنابراین الان خطرناک است؟

به هرحال بنزین خام خیلی خطرناک تر ازبنزین سوخته است. بنزین بعد از سوختن تبدیل به CO2 می شود که گاز خطرناکی نیست، اگرچه خاصیت گلخانه ای دارد. در یک لیتر بنزین نزدیک به 700 گرم کربن وجود دارد که در بهترین حالت، تبدیل به گاز کربنیک می شود. البته اگر خودرو آلاینده باشد، ممکن است بخشی از کربن بنزین، به گازهایی غیر از CO2، مثل هیدروکربورهای نسوخته یا مونوکسید کربن تبدیل شود که این ها آلاینده هستند. وقتی یک لیتر بنزین می سوزد، 700 گرم کربنات با حدود 1700 گرم اکسیژن هوا ترکیب می شود و حدود 2.4 کیلوگرم گاز کربنیک تولید کرده و در هوا منتشر می کند. تا کنون هیچ راه حل قابل قبولیبرای خلاص شدن از گاز کربنیک ناشی از سوخت پیدا نشده است. البته راه هایی برای جلوگیری از انتشار CO2عنوان می شود، مثلا تزریق به چاههای نفت، اما این کار فقط برای درصدبسیار کمی از انتشار CO2امکان پذیر است. سرتوشت تمام سوخت هایی که از زیرزمین در می آوریم CO2 است و تنها راه جلوگیری از انتشار CO2 این است که سوخت کمتری مصرف شود. در هر حال CO2زیاد خطرناک نیست. اما بخار بنزین سمی، خطرناک است و سرطانزا است.

برای کاهش این بخارها چه اقداماتی شده است؟

باید انتشار این بخارها در اتمسفر تا حد ممکن کم شود. تانکرها باید مخصوص سوخت رسانی باشند و موقع پر کردن مخزن پمپ بنزین ها، بخار بنزین را جمع کرده و آن را در پالایشگاه تحویل دهند. دیسپنسرهای پمپ بنزین ها هم باید امکان جمع کردن بخار و برگرداندن آن به مخزن را داشته باشند.

در دولت نهم و دهم هم اقدامی نشد؟

قرار بود در طرحی به نام کهاب این اقدامات انجام شود. اما آن طور که باید موضوع جدی گرفته نشده و اقدامات لازم انجام نشده است. هنوز بخش عمده بخارات بنزین در هوا منتشر می شود. بی توجهی به آلودگی هوا در گذشته عادی بود. مثلا شماره گذاری اتوبوس های دیزلی در تهران، قبلا ممنوع شده بود و این ممنوعیت به طور جدی اجرا می شد. به همین دلیل اتوبوس گازسوز زیاد شد. اما در دولت نهم، این ممنوعیت برداشته شد.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    10 1
    تنها راه اصولی و منطقی و تمام کننده ، راه اندازی فوری خط تولید خودروهای شارژی برقی است و بس... تا آن زمان ..... کی هست و کی نیست خدا عالمه....
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    8 1
    هیچی هیچکس بفکر نیست روغن پالم ... هزار معضل دیگر و هزار دروغ
  • بی نام A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    5 0
    مردم هم بی مسئولیت هستند. همه یه ماشین انداختند زیرپاشون. بابا یه کم فرهنگ داشته باشین با 4 تا قدم پیاده روی و سختی سوار شدن به اتوبوس کسی نمی میره