کشتی پهلوانی همواره در نزد ما ایرانی ها از اعتبار و فرهنگی غنی برخوردار بوده و هرگاه نامی از این ورزش باستانی به شمار می رود بناگاه نام پهلوانانی چون تختی ، پوریای ولی ، اکبرخراسانی و امثالهم در ذهنمان نقش می بندد.

مهرداد تیموری: گفته می شود تاریخچه کشتی پهلوانی و ورزشهای زورخانه ای به دوران باستان بر می گردد و داستان پهلوانان به ادبیات و شعر ایران زمین ، به وجود آمدن مرام نامه ها و فتوت ها و انتقال سینه به سینه و نسل به نسل ماجرای آنها نشان دهنده نقش ویژه وتاثیر گذار پهلوانان بر تاریخ پرافتخار ایران است .

علاوه بر اصالت و قدمت فر هنگ کشتی پهلوانی باید اعتراف کرد که با ورود دین اسلام به ایران ، آیین پهلوانی رنگ و بوی مذهبی تری بخود گرفت که تمامی این موارد نشان از ریشه کشتی پهلوانی در تاریخ و فرهنگ ما دارد .

باری ، بتازگی علیرضا حیدری کشتی گیر بنام و موفق کرجی به عنوان رییس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی انتخاب شد که این اقدام نور امید را در دلهای علاقه مندان به این ورزش تاباند. چراکه حیدری چهره ای شناخته شده در عرصه کشتی جهان و آسیاست و این کشتی گیر نامدار با قبولی این مسئولیت ، اسباب رضایت مندی علاقه مندان را فراهم کرد .

بویژه پس از این انتخاب که تاکید نمود برای احیای کشتی پهلوانی حاضر به قبولی این مسئولیت شده و در نظر دارد با اشاعه فرهنگ پهلوانی ، نسل جوان و بالنده را به سمت و سوی این کشتی سوق دهد و از سویی دیگر نگاه جهانیان را به این رشته معطوف کند.
حال که این چهره نام آشنا و مودب کشتی ما این مسئولیت خطیر را پذیرفته ، بر مسوولان ذیربط و بخصوص چهره های نامدار کشتی پهلوانی است تا دست حیدری را بگیرند و برای احیای این ورزش اصیل در کشورمان و دنیا ، کمر همت ببندند.

متاسفانه در گذشته شاهد اختلافات و کشمکش هایی میان اهالی کشتی پهلوانی بودیم اما توقع داریم در برهه فعلی که حیدری دست بکار شده ، اهالی این ورزش بدور از حب و بغض و با نیتی پاک با او همیاری کنند و در نهایت قطار این ورزش پهلوانی را بر ریل موفقیت قرار دهند .

امید است که حیدری هم در عرصه داخلی و هم در عرصه جهانی موفق عمل کند و در اشاعه این ورزش به دنیا نمره قبولی بگیرد که به زعم بسیاری ، این چهره فاخر کشتی ، توان آن را دارد که این رسالت سترگ را بخوبی انجام دهد و فرهنگ غنی کشتی پهلوانی را به آن سوی مرزها ببرد .

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 600535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =