رئیس پلیس فتا اصفهان گفت: مردی 29 ساله با راه اندازی سایت همسریابی، کاربران را فریب داده و از آنان می خواست که اطلاعات حساب بانکی خود را در درگاه جعلی که ساخته بود وارد کنند. به محض اینکه کاربران اقدام به این کار می کردند متهم از حساب بانکی آنها سرقت می کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سرهنگ مصطفی مرتضوی اظهار داشت: موضوع برداشت های اینترنتی غیر مجاز از حساب های کاربران را یکی از فراوانترین جرایم اقتصادی در فضای مجازی عنوان کرد و از آمار 93/3 درصدی کشف این جرم توسط کارشناسان پلیس فتای استان در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و این رقم بالای کشف را نشان دهنده توانمندی بالای افسران پلیس فتای استان در حوزه پی جویی جرایم دانست.

وی با بیان اینکه یکی از روش های مجرمان برای برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی کاربران راه اندازی سایت های فیشینگ و درگاه های جعلی بانک ها است اظهار داشت: در همین زمینه طی هفته گذشته براساس شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر سرقت اینترنتی مبالغی از حساب آنها کارشناسان این پلیس موفق شدند دو سایت فیشینگ را در دو استان شمالی کشور شناسایی و با دائر کنندگان آنها برخورد های لازم را به عمل آورند.

سرقت در سطح ملی

سرهنگ مرتضوی خاطر نشان کرد: یکی از این مجرمان که مردی 29 ساله بود با راه اندازی سایت همسریابی کاربران را فریب داده و از آنان می خواست که اطلاعات حساب بانکی خود را در درگاه جعلی که ساخته بود وارد کنند و به محض اینکه کاربران اقدام به این کار می کردند متهم اطلاعات حساب بانکی آنها را سرقت می کرد .

این مقام مسئول با بیان اینکه تا کانون سرقت اطلاعات حساب بانکی 150 نفر از 12 استان شناسایی شده که 15 شاکی این پرونده از اصفهان هستند افزود: متهم توانسته بود در مدت کمی مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون ریال از حساب کاربران سرقت کند.
سرهنگ مرتضوی با تاکید بر اینکه فعالیت سایت همسریابی در فضای مجازی غیر قانونی است اظهار داشت: از آنجا که چنین فعالیتی وجه قانونی ندارد در واقع موضوع همسریابی هم در کار نبوده و متهم از راه اندازی این سایت هدفی جز کلاهبرداری، سرقت اطلاعات بانکی و سرقت اطلاعات هویتی و شخصی کاربران برای سوء استفاده های بعدی را نداشته است .

رئیس پلیس فتای استان خاطر نشان کرد: به كاربران توصيه مي كنيم ، به این گونه سایت ها نه گرایش و نه اعتماد کنند چون 100درصد کار آن ها غیر قانونی است و هدفی جز سرقت اطلاعات بانکی و هویتی کاربران را دنبال نمی کنند.

سرهنگ مرتضوی با هشدار به کسانی که اقدام به اینگونه فعالیت ها در فضای مجازی می کنند اظهار داشت: برای اینگونه افراد اتهام سرقت اطلاعات، کلاهبرداری، برداشت غیر مجاز و علاوه بر این ها اتهام فعالیت نامشروع در فضای مجازی در نظر گرفته شده و برابر قانون مجازات می شوند.

سرقت اطلاعات بانکی 1000 کاربر در کشور به بهانه فروش شارژ

سرهنگ مرتضوی در ادامه از دستگیری مدیر یک سایت "فیشینگ" دیگر در یکی از استان های شمالی کشور خبر داد و عنوان داشت: به دنبال شکایت 5 نفر از شهروندان مبنی بر سرقت اینترنتی از حساب بانکی آنها موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت و کارشناسان با انجام تحقیقات خود دریافتند ، مالباختگان به طور همزمان از یک سایت فیشینگ که دارای درگاه بانکی جعلی بود اقدام به خرید شارژ تلفن همراه کردند.

وی بیان داشت: پس از اینکه کاربران اطلاعات حساب خود را در این درگاه جعلی وارد می کردند متهم با مشاهده موجودی حساب آنها اقدام به سرقت اطلاعات بانکی می کرد که در این زمینه از شاکیان استان اصفهان بالغ بر 50 میلیون تومان به سرقت برده بود.
این مقام انتظامی با بیان اینکه تحقیقات بر روی سرقت های احتمالی این متهم در دیگر استان های کشور ادامه دارد اظهار داشت: تحقیقات صورت گرفته تا به امروز حاکی از آن است که متهم اطلاعات بانکی بیش از هزار نفر از کاربران در نقاط مختلف کشور را به سرقت برده و مبلغ کل وجوه برداشت شده توسط وی 4 میلیارد ریال است.

سرهنگ مرتضوی گفت: توصیه ما به کاربران این است که اگر به دنبال خرید شارژ تلفن همراه در فضای مجازی هستند یا از طریق آپ های مجاز و یا با مراجعه به درگاه ها و وب سایت های اصلی اپراتورهای تلفن همراه اقدام و از خرید شارژ در سایت های متفرقه خودداری كنند.

وی به کاربران هشدار داد و گفت: شاید برخی از این سایت ها شارژی هم برای کاربران ارسال کنند اما باید گفت این کار هم ممکن است یک نوع تله و فریب برای سرقت اطلاعات حساب بانکی باشد چرا كه هدف اصلي اين سايت ها سرقت اطلاعات بانكي و مشاهده موجودي حساب كاربران است.

مشکل از سهل انگاری کاربران است

رئیس پلیس فتای استان با بیان اینکه چرخه تکرار جرم به دلیل اینکه مجرمان گمان می کنند همیشه ناشناخته باقی می مانند در فضای مجازی مهیا است گفت: به طور مثال اگر یک درگاه جعلی فیشینگ را شناسایی و مسدود کردیم بلافاصله متهم می تواند دو یا سه سایت فیشینگ دیگر راه اندازی کند و بنابر این در دیدگاه پیشگیرانه شرط اصلی آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم از تهدیدات فضای مجازی و آموزش به آنان است.

سرهنگ مرتضوی فیلتر کردن را عملی مقطعی عنوان کرد و اظهار داشت: برای پیشگیری واقعی از جرم در فضای مجازی تنها راهکار آموزش و واکسینه کردن مردم و ارائه آموزش هایی به صورت بلند مدت است که بتواند جنبه پیشگیری داشته باشد.

وی عامل اصلی جرایم فضای مجازی را سهل انگاری کاربران عنوان کرد و بیان داشت: تحقیقات نشان می دهد اغلب متهمان فضای مجازی از سطح حرفه ای و تخصص بالا برخوردار نیستند و تعداد حرفه ای ها نيز خیلی انگشت شمار است و این سهل انگاری کاربران مانند عدم تنظیمات ايمني سیستم های خود، عدم رعایت مسایل امنیتی و ایمنی و حفاظت نکردن از اطلاعات هویتی خود است که باعث شده تا زمینه برای سوء استفاده مجرمان از آنان فراهم شود .

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =