تحلیل رییس کمیسیون انرژی مجلس از جلسه آتی اوپک/ کاهش تولید نفت به تقویت قیمت‌ها کمک می‌کند

علی مروی، رییس کمیسیون انرژی مجلس درباره قیمت نفت و تصمیم‌ها درباره سطح تولید نفت‌خام در نشست آتی اوپک توضیح می‌دهد.

در حالی کمتر از یک هفته به اجلاس اوپک باقی مانده که بهای هر بشکه نفت‌خام اوپک در بازار جهانی 60 دلار و 47 سنت است؛ این در شرایطی است که بیشترین قیمت سبد نفتی اوپک در یک‌سال گذشته، 29 خردادماه 1393 و برابر با 110.26 دلار داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با توجه به افت شدید قیمت نفت در طول یک‌سال گذشته، در حال حاضر چشمان بسیاری به جلسه نیمه خردادماه اوپک و تصمیم‌های احتمالی این نشست دوخته شده است؛ این‌که آیا اوپکی‌ها به کاهش سقف تولید رأی می‌دهند و یا این‌که اوپک همچون جلسه قبلی تصمیم به عدم کاهش سقف تولید می‌گیرد؟! در این رابطه، علی مروی، رییس کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: «اگر اعضای اوپك براساس واقعیت‌های بازارهای جهانی و به دور از سیاسی‌كاری تصمیم بگیرند، به كاهش سقف تولید رای خواهند داد، اما با توجه به شرایط سیاسی منطقه بعید است چنین تصمیمی مورد اجماع واقع شود.» به اعتقاد وی، «كاهش تولید توسط اوپك علاوه بر این‌كه سبب كاهش نفت مازاد در بازار می‌شود، به تقویت قیمت‌ها كمك خواهد كرد.» آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری خبرآنلاین با رییس کمیسیون انرژی مجلس درباره وضعیت بازار جهانی نفت و نشست آتی اوپک است.

* تحلیل شما از وضعیت فعلی بازار جهانی نفت چیست؟

در ماه‌های اخیر متاسفانه برخی كشورهای عضو اوپك برای اهداف سیاسی با افزایش تولید و تخفیف در قیمت فروش، مهم‌ترین عامل در به هم خوردن موازنه بازار نفت بودند. البته در خارج از اوپك نیز تحولاتی اتفاق افتاده كه  یکی از مهمترین آنها، افزایش تولید نفت در آمریكا از منابع شیل بود و باعث شد در پاییز سال گذشته این كشور برای اولین‌بار به ركورد تولید 13میلیون و 700 هزار بشكه‌ای دست پیدا كند. به تبع آن، كاهش و بعضا قطع واردات نفت آمریكا از كشورهای آفریقایی اتفاق افتاد كه سبب انباشت نفت مازاد در بازار شد.

در مجموع این اتفاقات، افت بیش از 50 درصدی قیمت نفت در 6 ماه گذشته را در پی داشت. البته روند كاهش قیمت مدتی است متوقف شده و قیمت‌ها كه به بشكه‌ای 45دلار رسیده بود، كمی افزایش داشته و به حدود 60 دلار رسیده است، اما عدم توازن در عرضه و تقاضا و عرضه مازاد در بازار همچنان وجود دارد.

* با توجه به در پیش بودن اجلاس اوپك، این مجمع چه تاثیری می‌تواند بر وضعیت بازار داشته باشد و چه تصمیمی اتخاذ خواهد كرد؟

همان‌طور كه گفته شد، تصمیمات سیاسی یكی از اعضای اوپك، مهم‌ترین عامل به‌وجود آمدن وضع موجود بوده و اصلاح این اقدامات سیاسی و در نظر گرفتن منافع همه اعضای اوپك، قطعا می‌تواند سبب اصلاح وضع موجود شود.

در آخرین جلسه اوپك، با وجود رایزنی‌هایی كه توسط ایران و ونزوئلا انجام گرفته بود، با كارشكنی چند كشور حاشیه خلیج‌فارس، تصمیم بر حفظ سقف تولید یعنی همان 30 میلیون بشكه در روز گرفته شد. حتی همین سقف مورد توافق نیز توسط این كشورها نقض می‌شود؛ تا جایی كه براساس آمار رسمی اوپك در ماه پایانی سال93 (مارس2015) تولید نفت‌خام این سازمان به بیش از 31 میلیون و 400 هزار بشكه در روز رسید. یعنی بیش از یک میلیون و 400 هزار بشكه بالاتر از سقف توافق شده است.

كاهش تولید توسط اوپك علاوه بر این‌كه سبب كاهش نفت مازاد در بازار می‌شود، به تقویت قیمت‌ها كمك خواهد كرد. اگر اعضای اوپك براساس واقعیت‌های بازارهای جهانی و حتی براساس منافع اقتصادی كشورهایشان و به دور از سیاسی‌كاری تصمیم بگیرند، در روند فعلی تجدیدنظر خواهند كرد و به كاهش سقف تولید رای خواهند داد، اما با توجه به شرایط سیاسی منطقه بعید است چنین تصمیمی مورد اجماع واقع شود.

* به نظر شما، كشور ما آمادگی مواجهه با نوسانات احتمالی قیمت نفت را دارد؟

ببینید، ما در بودجه سال 94 این نوسانات را پیش‌بینی می‌كردیم و به همین دلیل از تغییرات احتمالی در قیمت‌ها نگرانی زیادی نداریم. از یك طرف تا حد امكان سهم نفت در بودجه نسبت به سال گذشته كمتر شده و از طرف دیگر، مكانیزمی در بودجه سال94 تعبیه شده كه برای 6 ماهه دوم سال 94 قیمت نفت در بودجه مورد بازنگری قرار بگیرد و براساس شرایط روز و پیش‌بینی‌های 6 ماه آینده، قیمت جدید لحاظ شود.

اما اقدام بنیادی كه باید به آن پرداخته شود تا كشور مستقل از این نوسانات اداره شود، توجه به اقتصاد مقاومتی و تقویت ساختار درونی اقتصاد براساس تولید داخل است. تا زمانی كه این مهم اتفاق نیفتد و بودجه از نفت جدا نشود، این نوسانات، هر چند اندك اما تاثیر خود را می‌گذارند.

* در صورت رفع احتمالی تحریم‌ها، آیا ما برای حضور فعال‌تر در بازار جهانی نفت برنامه‌ای داریم؟ نقش اوپك چه می‌تواند باشد؟

قبل از تحریم‌های ظالمانه غرب، روزانه در حدود 2 میلیون و 200 هزار بشكه نفت‌خام توسط كشور ما به بازار‌های جهانی صادر می‌شد، اما این میزان هم‌اكنون حدود یک میلیون بشكه كاهش یافته است. بعد از رفع تحریم‌ها ما قطعا تمام تلاش خود را خواهیم كرد تا سهم خود در بازار را افزایش دهیم. علاوه بر این كه ارتباط ما با مشتریان سنتی‌مان همچنان برقرار است و سهمی از این افزایش صادرات به آنها اختصاص خواهد یافت، به دنبال مشتریان جدید نیز خواهیم رفت. برای تحقق این افزایش صادرات، اوپك هم می‌تواند نقش مثبتی ایفا كند و در صورتی كه بخواهد سقف تولید در اوپك رعایت شود، باید از كشورهایی كه سهم ما را در بازار اشغال كرده‌اند، بخواهد تولیدشان را كاهش دهند.

45225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =