جهانگیری:با تاکید سران اصلاحات آمدم /نباید به دوران تحریم برگردیم /نفت ۱۴۰دلاری تکرار نمی‌شود

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: کشور از نظر من در موقعیت حساسی قرار دارد، از نظر سیاست خارجی، اوضاع جهانی و منطقه ای که در آن قرار داریم، از نظر توسعه ای در یک پیچ تاریخی هستیم.

به گزارش خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری در اولین برنامه انتخاباتی خود در رادیو ایران با اشاره به اینکه انتخاباتی بزرگ و سرنوشت ساز در پیش داریم، گفت: انتخاباتی که هرکسی در آن با ایفای نقش خود و با رای آگاهانه اش کاری می‌کند که در مقابل خداوند و ملت ایران پاسخگو باشد. من هم برهمین اساس می خواهم بگویم چرا به عنوان نامزد ریاست جمهوری آمده ام.

وی افزود: کشور از نظر من در موقعیت حساسی قرار دارد، از نظر سیاست خارجی، اوضاع جهانی و منطقه ای که در آن قرار داریم، از نظر توسعه ای در یک پیچ تاریخی هستیم، هم فرصت هایی کم نظیری داریم هم با مسائل، تنگناها و تهدیدهای مختلفی روبرو هستیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: سابقه، تجربه و تخصص و توانایی دارم که احساس کردم که باید آن را در خدمت کشور و مردمم قرار دهم. من فرزند محرومیت های این آب و خاک هستم، فرزند ایران هستم، با تلخی ها و شیرینی های این ملت زندگی کرده ام، با هزینه های فراوان این ملت و کشور از سالهای سخت پیش انقلاب تا کنون تجربه آموختم و چیزها یاد گرفتم. آموخته ام که برای برداشتن قدم های رو به جلو و برنگشتن به گذشته های تلخ چه باید کرد و چه کاری نباید کرد.

وی با بیان اینکه کشور 4 سال دشوار را با تدبیر و امید پشت سرگذاشته است، خاطرنشان کرد: دولت با استفاده از ظرفیت ملی و توان کارشناسان و نخبگان مخاطرات فراوانی که با تحریم‌ها و تهدیدهای بین المللی بوجود آمده بود کاهش داده است. ما نیازمند استمرار همان روش ها هستیم. امنیت خوبی داریم اما باید امنیت را پایدار کنیم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ما در انقلاب تصمیم‌های مهمی اتخاذ کردیم و پایان جنگ تصمیم مهمی در کشور بود. درباره پایان جنگ نقدها و صحبت‌هایی است، اما هیچ کسی قبول ندارد که باید به زمان جنگ برگشت. چالش هسته‌ای تصمیم بزرگی بود و احتمالا نقدهایی هم داشته باشند، اما هیچ کسی قبول ندارد که باید به دوران تهدیدها و تحریم‌ها برگردیم.

جهانگیری با بیان اینکه گام‌های موثری در راه آزادی عدالت و توسعه برداشتیم، اما باید این قدم‌ها را بلندتر و محکم‌تر بر داریم، گفت: دولت در این سال‌ها واقعا مظلوم بوده و همه ظرفیت‌های کشور و همه توانایی‌های ملت برای رفع همه مشکلات هنوز به طور کامل به کار گرفته نشده است. ما هنوز در نیمه راه هستیم و نباید از راه عقلانیت، اصلاحات و اعتدال برگردیم.

عضو حزب کارگزاران تصریح کرد: با صلاح دید بزرگان اصلاحات و تاکید آقای روحانی برای ایفای همین مسئولیت به صحنه آمدم. به عنوان مکمل و یاوری برای دفاع و پیشبرد راه اصلاحات و اعتدال به میدان آمدم.

وی افزود: هیچ‌گاه خودم را طلب‌کار نظام و کشور ندانستم و تجربه کاری را از دولت شهید رجایی و در دولت‌های مهندس موسوی و هاشمی و دولت خاتمی و اکنون در دولت آقای روحانی سطوح مختلف مسئولیت از جهاد سازندگی دهستان، شهرستان، استان و نمایندگی مجلس، استاندار، وزارت و معاون اولی را پشت سر گذاشتم.

جهانگیری با بیان اینکه امروز توانسته‌ام به عنوان حلقه وصل نیروهای خدوم باشم و سیاست‌ها و دغدغه‌های رهبری در اقتصاد مقاومتی را با فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی پیش ببرم و عهده‌دار اجرای برنامه‌های توسعه‌ای رئیس جمهور باشم، افزود: امروز به برنامه‌های جاری و توسعه‌ای کشور اشراف دارم. وضعیت امروز کشور را سیاه و تیره و تار نمی‌بینم ولی مسائل جاری اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را جدی می‌دانم. آینده را نامشخص و مبهم نمی‌بینم، ظرفیت‌های کنونی کشور و نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های اجرایی را می‌شناسم و به اعتبار تجربه و دانسته‌ها و توانی که در میان نخبگان، زنان و جوانان و هرکس که فرصت خدمت نداشته‌اند یا امکان حضور نداشته‌اند، راه‌حل‌ها را می‌دانم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این برنامه رادیویی با بیان اینکه در خانواده‌ای معمولی متولد شدم، عنوان کرد: پدرم کارگر معدن بوده است. کسانی که با معدنکاری آشنا دارند، می‌دانند این شغل، جزو سخت‌ترین کارها است. تونل‌های طولانی و نان حلال کار سخت و دشواری است. تحصیلاتم را در سیرجان طی کرده و در انقلاب در سیرجان بودم. شهید نصیری - که از شهدای هفت تیر است - معلم ما بود.

جهانگیری اضافه کرد: دوران دانشگاه را در دانشگاه باهنر گذراندم و در مبارزات دانشجویی فعال بودم و در مبارزه مردم کرمان در برابر نظام ستمشاهی در مسجد ملک مورد هدف قرار گرفتم که سالم ماندم. تحصیل را در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی شریف و دکتری در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گذراندم. در دوران انقلاب با کشیدن طعم فقر به همراه بخشی از دانشجویان به منطقه ریگان بم حرکت کردیم که در آن دوران دهستان بود و اینک به شهرستان تبدیل شده است. به همراه روستاییان خدمت در روستا را آغاز کردیم و این در حالی بود که هنوز امام فرمان تشکیل جهادسازندگی را صادر نکرده بود. با صدور فرمان جهاد در منطقه جیرفت و کهنوج که منطقه بسیار فقیر بود، ولی با مردمی مهمان‌نواز، مسئولیت جهاد را در شهرستان آغاز کردم.

عضو حزب کارگزاران افزود: در این دو سال مسئولیتم، با جوانان عزیز آشنا شدیم و فعالیت‌هایی را با همکاری یکدیگر انجام دادیم. بعد به کرمان آمدم و عضو شورای جهاد استان شدم و همزمان مسئول پشتیبانی جهاد سازندگی استان را عهده‌دار شدم. در دوره دوم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده جیرفت به مجلس راه یافتم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه شدم.

جهانگیری ادامه داد: همزمان با عضویت در این کمیسیون با حکم آیت‌الله هاشمی که علاوه بر ریاست مجلس، فرمانده جنگ هم بودند، عضو گروه مشاوران مالی جنگ شدم که آقایان عبدالله نوری و علی آقامحمدی نیز عضو این گروه بودند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با یادآوری اینکه در دوره سوم نیز مجددا نماینده مجلس شدم، بیان کرد: علاوه بر عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه، در کمیسیون تخصیص ارز نیز پیگیر کارهای بزرگ کشور بودم. همزمان در بعثه امام نیز با حکم رئیس بنیاد شهید انقلاب حضور داشتم و در تدوین برنامه اول توسعه کشور در مجلس به دولت آیت‌الله هاشمی کمک ویژه‌ای کردم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در سال ۱۳۷۱ از سوی دولت به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شدم، گفت: یکی از بهترین دوران کاری‌ام را در اصفهان تجربه کردم. هنوز برخی اوقات که با اصفهانی‌ها روبه‌رو می‌شوم، آنها قدردان من و من شرمنده آنها می‌شوم. در این دوران، توسعه استان از سرعت خوبی برخودار بود و رابطه صمیمی با علما، هنرمندان و نخبگان از جریانات مختلف داشتم.

جهانگیری با بیان اینکه با انتخابات سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور با دعوت ایشان به عنوان وزیر معاون و فلزات انتخاب شدم، اظهار داشت: در این دوره تمرکز اصلی بر توسعه بخش معادن و فلزات بود. بخشی که در مناطق مختلف و محروم کشور قرار داشت از شمال تا جنوب و شرق تا غرب. در این دوران، قانون معادن اصلاح شد و در توسعه فولاد و مس و سایر فلزات قدم‌های بزرگی برداشته شد. در برنامه سوم توسعه دو وزارتخانه معاون و فلزات و صنایع در یکدیگر ادغام شدند، با ادغام وزارتخانه‌ها، وزارت صنایع و معادن با تصویب مجلس تشکیل شد و با حکم رئیس جمهور و رای مجلس به عنوان وزیر صنایع و معادن انتخاب شدم. در بیش ازپنج سال مسئولیتم، یکی از بهترین دوران صنعتی ایران پشت سر گذاشته شد.

این نامزد اصلاح طلب ادامه داد: برای اولین بار در این دوران، استراتژی توسعه صنعتی کشور با همکاری دانشگاهیان نوشته شد. در این دوران پنج سال به صورت مستمر رشد کشور دو رقمی بود و رشد سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور بسیار بالا بود. بخش صنعت در این دوران در ایجاد اشتغال و حل مشکل بیکاری نقش بسیاری خوبی ایفا کرد، در این دوران، بخشی از گلوگاه‌های مهم شناسایی و برطرف شد که از جمله آنها، مهر عدم ساخت است. اینکه هرکس می‌خواهد کالایی وارد کند به وزارت صنایع می‌آمد و این وزارتخانه اجازه می‌داد با زدن این مهر مقدار قابل توجهی رانت وارد جبیب آن واردکننده شود. سیاست تجاری در این دوران، مهمترین سیاستی شد که براساس آن، مشخص بود که کدام رشته با تعرفه پایین قابل رقابت و کدام رشته نیازمند است که تعرفه بالاتری داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت خودرو در دوران وزارتم تحولی اساسی را بخود دید، خاطرنشان ساخت: مردم تا قبل از این دوره برای تحویل خودرو تا دو سال منتظر می‌مانند و برای تعیین رنگ خودرو، ده‌ها واسطه می‌تراشیدند. با افزایش تیراژ خودرو تمام این اقدامات و واسطه‌ها برداشته شد تا جایی که خودروسازان برای خودرو را قسطی می‌فروختند. افزایش کیفیت و کاهش قیمت از جمله سیاست‌های وزارت صنایع و معادن در دوران مسئولیتم بود، در این راستا، با خودروسازان بزرگ دنیا به صورت مستقیم وارد مذاکره شدیم تا آنها در کشور سرمایه‌گذاری کنند. همچنین تولید برخی از خودروها مانند پیکان که به جز افزایش آلودگی و ضربه زدن به اعتبارات کشور تولیدشان نتیجه‌‌ای نداشت، متوقف شد.

وی گفت: یکی از تصمیمات مهم در این دوران، ایجاد حساب ذخیره ارزی بود. از محل این حساب، به بخش‌های مختلف صنعتی بودجه تخصیص داده شد. به طور مثال، با تخصیص بودجه به بخش سیمان، صنعت سیمان کشور دو برابر ظرفیت آن روز توسعه یافت و امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که یکی از مسائل اصلی این است که سیمان تولید شده به دنیا صادر شود. در سال ۸۴ تا ۹۲ از مسئولیت‌های دولتی کنار گذاشته شدم، در این دوره ماهنامه صنعت و توسعه را راه انداختم و برخی از ایده‌هایی که به نظرم برای توسعه کشور لازم است در این ماهنامه منتشر می‌کردم. البته بخشی از این زمان نیز صرف مسائل شخصی شد. با این حال، در هر جلسه‌ای که برای پیشرفت کشور از من دعوت شد، حضور یافتم.

جهانگیری با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون به عنوان معاون اول کشور انتخاب شدم، یادآور شد: در این دوران، نیاز بود تا اولویت‌های کشور شناسایی شود. تمرکز دولت در این دوران، بر حل مسائل اساسی کشور تمرکز بود. در میان اولویت‌های کشور، اصلی‌ترین موضوع حل مسئله هسته‌ای بود که با انتخاب تیمی قوی از سوی رئیس جمهور از دیپلمات‌های برجسته و با مدیریت آقای روحانی و تحت رهبری مقام معظم رهبری پرونده هسته‌ای حل شد و برخی فرصت‌های جدید نیز ایجاد شد.

او با بیان اینکه در دوران سال‌های بعد از انقلاب با تورم‌های بالا روبرو بودیم، ادامه داد: در مقاطعی حتی تورم بالای ۴۰ درصد داشتیم اما رشد اقتصادی مثبت بود. زمانی که بود رشد اقتصادی منفی داشتیم اما تورم پایین بود. ایکنه در مقطعی هم تورم بالا باشد و هم رشد اقتصادی منفی باشد تقریبا در ۵۰ سال گذشته کم سابقه بود. نیازمند این بود که در مسائل اقتصادی تمرکز ویژه‌ای بر حل مساله تورم و حاکیمت انضباط مالی و پولی در سیاست‌های اقتصادی حاکم توجه شود. به فضل الهی دولت توانست در مدت کوتاه روند کاهشی تورم را ادامه دهد به طوری سال جاری را با تورم تک رقمی آغاز کردیم.

وی به مساله بیکاری اشاره کرد و گفت: با حجم نیروهای جوان تحصیل کرده و جویای کار مواجه هستیم. بیش از ۵ میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند. برای رفع این چالش نیازمند تولید، کارآفرینی و ریسک پذیری هستیم و متاسفانه هر خانواده ایرانی دغدغه بیکاری اعضای خود را دارد.

جهانگیری افزود: برای اینکه از بیکاری به خوبی عبورکنیم باید به تجربه‌ای که در خارج از کشور وجود دارد و نیز در داخل اندوخته شده توجه کنیم که آن نیاز به تولید و سرمایه‌گذاری است. حتما یکی از بخش‌هایی که باید به آن توجه کرد بخش خدمات است چرا که می‌تواند برای حل مسئله بیکاری به کمک آید. حتما در بین گردشگران اسلامی که به اماکن مذهبی همچون مشهد و قم سفر می‌کنند، از برخی مناطق گردشگری هم بازدید می‌کنند و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد متاسفانه به دنبال حمله به سفارت عربستان، ورود گردشگر در این بخش کم شده و باید ما به دنبال حل مشکلات با کشورهای منطقه باشیم.

او بر لزوم وجود امنیت سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه تاکید کرد و گفت: همه قوا و نیروهای امنیتی و دستگاه‌های باید در راستای تقویت امنیت سرمایه گذاری قرار بگیرند. اگر به دنبال رفع بیکاری با جذب سرمایه گذاری و افزایش تولید هستیم ، باید الزامات آن را نیز فراهم کنیم و مقررات بیهوده و زاید که باعث معطلی در کار و صدور مجوز می‌شود را لغو کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر لزوم اقداماتی برای فقرزدایی و برطرف کردن چهره خشن از جامعه اسلامی در دولت دوازدهم اشاره کرد و ادامه داد: در دولت یازدهم اقدامات مهمی برای کمک به افراد تحت پوش کمیته امداد و سازمان بهزیستی انجام شده اما باید کار جدی‌تر دنبال شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به برخی از اقدامات دولت یازدهم برای رونق بخشی به اقتصاد اشاره کرد و گفت: بخش‌های اقتصادی کشور به صحنه‌ آمدند. آنچه که در این مقطع بیش از سایر سیاست‌ها به کمک دولت آمد، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود. سیاست‌های ۲۴ گانه‌ای که رهبری ابلاغ کردند برای اینکه اقتصاد در برابر تکانه‌های خارجی نلرزد و در تنش‌های اقتصاد بین‌المللی آسیب نبیند، ۵ رویکرد اساسی شامل رویکرد دانش بنیان، مردمی کردن اقتصاد، برون نگر کردن تکان زدا کردن اقتصاد و عدالت محور بودن اقتصاد بود، فرصت جدیدی در اختیار دولت قرار داد. آنچه من می‌دانم این است که اقتصاد مقاومتی فرصت انسجام بخشی به کل کشور برای حمایت از سیاست‌های اقتصادی را بوجود آورد.

این کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به تاکید مقام معظم‌رهبری به مسائل اقتصادی و اولویت‌ دادن به آن اشاره کرد و گفت: در بخش نفت و گاز تمرکز اقتصاد مقاومتی بر آن بود که در میادین مشترک که طرف خارجی برمی دارد به نقطه ای برسیم که سهم ملت برداشته شود. خوشبختانه هم در میادین گازی و هم نفتی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که سهم و حق ملت ایران به آن اندازه که باید برداشته شود از اولایل امسال برداشته شده است.

این چهره سیاسی اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه در میادین مشترک دنبال این بودیم که به سهم اصلی مان دست یابیم، گفت: به دنبال آن بودیم که به اندازه سهم مان برداشت کنیم هم در میادین نفتی و هم گازی.

وی ادامه داد: در زمان نفت ۱۴۰دلاری رییس‌جمهور می گفت سالی ۲میلیون شغل ایجاد می کنیم،اما اشتغال دردولتش صفر بود، نفت۱۴۰دلاری تکرارنمی‌شود مگر با جنگ.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی تاکید کردو گفت: باید از همه نیروها بدون توجه به گرایش سیاسی برای خدمت‌گذاری در دولت‌ و بخش خصوصی استفاده کرد. نباید مدیران را بخاطر اینکه گرایش سیاسی هم‌سو ندارند از خدمت‌گذاری کنار گذاشت. باید به دانشگاه‌ها استقلا کامل داده شود تا محیط پرنشاطی باشد.

جهانگیری گفت: انتخاب رییس جمهور و تصمیمات او در تعین سرنوشت امروز و آینده کشور تاثیر گذار است. با گفتن شعارها نمی‌شود در مورد رییس جمهور رای داد. اینکه فرد چقدر به مسائل کشور آگاه و به چه میزان توان مدیریتی و رفع معضلات دارد تعیین کننده است. آنچه در بضاعت دارم به صحنه آوردم و امیداورم همراه با ملت ایران در گره گشایی از مشکلات بتوانیم کارهایی را انجام دهیم.

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام SE ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
    0 0
    راي ما فقط روحاني.
  • بی نام SE ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
    0 0
    لطفا دست پوپوليستها با وعده هاي آنچناني را براي مردم رو كنيد.