۰ نفر
۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰

ایرنا نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با آنتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل در نیویورک دیدار و در باره مسائل مهم بین المللی و منطقه ای از جمله سوریه و کره شمالی مذاکره کرد.

این دیدار در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد و دو طرف در باره مسائل مهم دستور کار مجمع و شورای امنیت گفت وگو کردند.

وزارت امور خارجه روسیه درباره این دیدار در بیانیه ای اعلام کرد: بیشترین توجه در مذاکرات لاوروف و گوتیرش به مسائل اوکراین، سوریه و کره شمالی بود.

وزیر خارجه روسیه همچنین به درخواست دبیرکل سازمان ملل، طرح پیشنهادی این کشور برای استقرار صلحبانان سازمان ملل در شرق اوکراین برای کمک به ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا را تشریح کرد.

دو طرف همچنین به تفصیل در باره روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه با محوریت روندهای مذاکرات آستانه و ژنو و نیز راههای خروج از بن بست هسته ای شبه جزیره کره گفت وگو کردند.

لاوروف در بخش دیگری از این دیدار خواهان اجرای اصلاحات در سازمان ملل شد و تاکید کرد که نادیده گرفتن نقش کشورها در این روند پذیرفتنی نیست و حتما باید مسائل مرتبط با رایزنی های دولتی در همه مراحل مطرح، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد.

سخنان لاوروف می تواند اشاره ای به اقدام برنامه ریزی شده آمریکا برای پیشبرد طرح پیشنهادی خود به عنوان اجرای اصلاحات سازمان ملل باشد که دوشنبه گذشته نشست ویژه ای را در حاشیه اجلاس مجمع عمومی در این باره برگزار کرد.

نمایندگان 128 کشور شرکت کننده در این نشست، تشکیل یافته از کشورهای غربی، متحدان عربی و خاورمیانه ای این کشور، طرح اصلاحات در ساختار سازمان ملل را که توسط نیکی هیلی نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل به مجمع عمومی ارایه شده بود، امضا کردند.

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل در تشریح علت مخالفت با طرح اصلاحات ساختار سازمان ملل اعلام کرد که دیدگاهها و مواضع بسیاری از کشورها مورد توجه قرار نگرفته است و به همین دلیل مسکو نمی تواند از آن حمایت کند.

وی افزود: مطالبی که توسط نماینده آمریکا به بیانیه تجدید ساختار اضافه شده است، در راستای طرح اولیه ارایه شده توسط آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیست.

مسکو این طرح آمریکایی را رد کرد و واسیلی نبنزیا نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل گفت: طرح اصلاحات در ساختار سازمان ملل روندی است که باید با همکاری دولت های عضو اجرا شود. نه آمریکا و نه گروهی از کشورهای همفکر نمی توانند طرح تجدید ساختار را بدون توافق همه کشورهای عضو اجرا کنند.

سرگئی ژلزنیاک دستیار دبیر شورای عمومی حزب حاکم روسیه واحد نیز روز سه شنبه گفت: طرح آمریکایی با عنوان اصلاحات در سازمان ملل، امنیت بین المللی را به خطر می اندازد، ساختار این تشکل جهانی را مخدوش می کند و موازنه قوا در سطح جهان را به هم می زند.

وی خاطرنشان کرد: اصلاحات سازمان ملل به آن صورت که آمریکا پیشنهاد می کند، مخاطره ساز است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =