قسمت مهمی از اعتراضات به تجمع نفتی‌ها از سوی ۵۰۰ دانشجو و فارغ‌التحصیل مربوط به این بخش در دانشگاه‌های دیگر می‌شود که «چرا استخدام در وزارت نفت باید در انحصار دانشجویان دانشگاه صنعت نفت باشد؟»

فاطیما فردوس: بیشتر از ۱۷ روز است که دانشجویان صنعت نفت در اعتراض به شرایط آزمون استخدامی و حذف استخدام بدون آزمون فارغ‌التحصیلان گروه الف تحصن کرده‌اند و جلسات با مسئولان نیز نتیجه‌ای نداشته است. رئیس دانشگاه هم برای پایان‌دادن تحصن، اینترنت را قطع و خوابگاه و سلف را تعطیل کرده و دانشجویان چند شب را در حیاط دانشکده مانده بودند. هرچند در پی شکایت این دانشجویان، با حکم دیوان عدالت اداری آزمون استخدامی وزارت نفت لغو شده تا اصلاحات انجام شود اما تحصن همچنان ادامه دارد تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به خواست و مطالبه‌شان برسند.

حال در کنار اعتراضات این دانشجویان، جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور با ارسال نامه‌ای به وزیر نفت و با اعلام حمايت از سياست‌هاي وزارت نفت براي استخدام نيروهاي متخصص، خواهان ايستادگي زنگنه در برابر فشارهاي دانشجویان صنعت نفت شده‌اند و معتقدند این اعتراضات ضرر بیشتری به دانشجویان نفت می‌زند. دانشجویانی که به‌نظر می‌رسد به فکر شرایط استخدام خود افتاده‌اند و با این نامه می‌‌خواهند تغییری در این وضعیت ایجاد کنند؛ اما نکته قابل توجه این است که یکی از امتیازات دانشگاه صنعت نفتُ استخدام دانشجویان در وزارت بوده و حالا از آن سر باز می‌زنند.

۵۰۰ امضا برای مخالفت با اعتراض دانشجویان نفت

در اين نامه که چند نمودار درباره استخدام‌ها در خود دارد (اینجا دانلود کنید) و ظاهرا به دفتر رهبر انقلاب، رییس جمهور و چند مرکز دیگر ارسال شده است، بیش از ۵۰۰ نفر از دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي كشور از شرايط نابرابر در آزمون استخدامي وزارت نفت انتقاد و خواستار ایستادگی در برابر اعتراضات دانشجویان شده‌اند.

در بخشی از این نامه آمده است: «پس از اعلام شرایط آزمون استخدامی توسط وزارت نفت که نویدبخش عصر نوینی در گزینش نیروی انسانی لایق و همچنین برقراری اصل شایسته‌سالاری در نظام اداری کشور بود، متاسفانه فشارها و هجمه‌های همه جانبه‌ای به سوی وزارت نفت آغاز شد. یکی از جنجالی‌ترین موارد مطرح شده توسط مخالفان شرایط جدید آزمون استخدامی، بحث اولویت استخدامی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت است. از دو منظر می‌توان به این موضوع پرداخت.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «اول آن که در دو سال گذشته تعداد بسیار زیادی از فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت با جانبداري و ايجاد انحصار توسط وزارت نفت و تضييع حقوق ساير دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن ملاك‌هاي كيفي و ايجاد فرصت برابر، توسط وزارت نفت دعوت به مصاحبه شده و تعدادی از آنها که دارای صلاحیت‌های فنی لازم بوده‌اند نیز بدون شرکت در آزمون استخدامی، استخدام شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت شده‌اند. با این وجود شاهد هستیم که با چشم‌پوشی از این اقدام وزارت نفت دانشجویان این دانشگاه درخواست استخدام بی‌قید و شرط تمامی فارغ‌التحصیلان گروه الف را در وزارت نفت و شرکت‌های تابعه دارند که این امر جای بسی شگفتی دارد.»

در قسمت دیگری از این نامه آمده است: «نکته دیگری که مغفول مانده این است که با تدبير شما سال‌هاست رشته‌هاي مورد نياز بالادست و پايين دست صنعت نفت در فضايي رقابتي در دانشگاه‌هاي برتر كشور چون شريف، تهران، اميركبير، تربيت مدرس، صنعتي سهند و شيراز راه اندازي شده‌اند و دانشجوياني با رتبه كنكور و غالبا معدل بهتر به تحصيل در اين دانشگاه‌ها پرداخته‌اند. ما دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور ضمن حمایت از این موضوع و همچنین اعلام بی‌نیازی از هرگونه امتیاز ویژه جهت استخدام، خواهان برگزاری آزمون علمی با استانداردهای بالا هستیم تا در یک هماورد علمی منصفانه خود را در برابر دیگر متقاضیان ورود به این صنعت قرار دهیم.»

آنها در پایان نوشته‌اند: «در این فضای یاس آور و در حالی که برخی از دوستان هم دانشگاهی مان عطای خدمت در وطن پاکشان را به لقایش بخشیده اند و به سایر کشورها مهاجرت نموده اند، برداشتن انحصار جذب فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت با رقابتی نمودن فضا و اعمال شرایطی جدید جهت حضور نخبگان در آزمون استخدامی وزارت نفت برای جمع ما امیدبخش و نوید دهنده ی آینده ای روشن برای همگان بود. لذا بدینوسیله ضمن تشکر از تدبیر و تصمیم صحیح حضرتعالی، از شما درخواست می نماییم در مقابل فشارهای بیرونی ایستادگی نمایید و منافع ملی را فدای منافع اشخاص و گروهها نفرمایید. ضمنا انتظار ما این است که با شفافیت و تعهد بیشتری مانع از سو استفاده ژن های خوب و افراد فرصت طلب شوید و امید ما را به یاس تبدیل ننمایید.»

واکنش دانشجویان نفت: «ما ژن خوب نداریم!»

قسمت مهمی از اعتراضات به تجمع نفتی‌ها از سوی این ۵۰۰ دانشجو و فارغ‌التحصیل مربوط به این بخش می‌شود که چرا استخدام در وزارت نفت باید در انحصار دانشجویان دانشگاه صنعت نفت باشد. حالا دانشجویان نفت در جوابیه‌ای به این مساله واکنش نشان داده‌اند که مهم‌ترین بخش‌های این جوابیه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرآنلاین قرار گرفته، به شرح زیر است: «هیچ کدام از دانشجوهای صنعت نفت از انحصار استخدام برای خود در مقابل دانش آموخته‌های سایر دانشگاه‌ها صحبت نکرده‌اند و برخلاف تلاش برخی رسانه‌ها، دانشجویان سایر دانشگاه‌ها نیز به طرفداری از حرکت عدالت‌خواهانه دانشگاهیان صنعت نفت به امضای طوماری الکترونیکی پرداخته‌اند. چرا که این حرکت در آستانه روز دانشجو بوده و یادآور مطالبه‌گری دانشجویانی است که با برخورد نامناسب در قطعی آب و برق و گاز به‌سر می‌برند!»

در بخش دیگری از این جوابیه آمده است: «در اینجا بحث روال سابق و روال خلق‌الساعه کنونی است. در روال سابق دانش‌آموخته درجه الف به شرکت‌های تخصصی معرفی می‌شد و اگر موفق به قبولی در مصاحبه نمی‌شد، مدرک او آزاد می‌شد. روند کنونی مصاحبه‌ها که بیشتر به هفت‌خوان رستم شباهت دارد شامل یک مرحله آزمون عمومی شامل زبان عمومی، هوش و روانشناسی و کامپیوتر است. جالب است که مخاطبان این نوشتار بدانند که در این آزمون از تست خلاقیت تصویری تورنس که برای گروهای نوجوانان طراحی شده به گونه‌ای غیر استاندارد و با زمان‌بندی غیرمنطقی استفاده می‌شود و از داوطلبین می‌خواهند که نقاشی بکشند! لازم به‌ذکر است که آزمونی در این سطح، سابق بر این برای ارتقای مدیران ارشد استفاده می‌شده است! در این مرحله، به‌دلیل وجود ظرفیت محدود، تقریبا از هر ۵ نفر، ۴ نفر فارغ از داشتن استاندارد و شایستگی رد خواهند شد. کما اینکه کسانی با رتبه برتر کنکور کارشناسی ارشد و با نمره‌های بالای تافل و رزومه‌های عالی در این مصاحبه رد شده‌اند و وزارت نفت از ارائه کارنامه آزمون به آنها خودداری کرده است! شاید بهتر است که برگزارکننده این مصاحبه‌ها، سازمان بی‌طرفی نظیر سازمان سنجش باشد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «نکته دیگر که به نظر می‌رسد اشاره به آن خالی از لطف نباشد این است که شکایت مطرح‌شده به دیوان عدالت اداری از سوی چند دانشجو مطرح شده که حتی تمکن مالی برای استفاده از وکیل را نداشته‌اند، حال آنکه متشاکی از تیم حقوقی عریض و طویلی متشکل از حقوق‌دانان برجسته و با نفوذ استفاده می‌کند. به‌نظر می‌رسد که حق دانشجویان صنعت نفت چنان اظهر من الشمس است که دیوان عدالت اداری به آنان رای مثبت داده است. حال وزارت نفت به جای پذیرش قانون برگزاری آزمون را به کل منتفی کرده است. اولین دانشگاه تخصصی مهندسی نفت در خاورمیانه و دومین دانشگاه ایران با سابقه هشتاد ساله به ورطه نابودی کشیده شده است، آسیبی جدی به بدنه صنعت نفت کشور که در دراز مدت اثرات مخرب آن نمایان خواهد شد. باری شاید گناه دانشجویان نفت نداشتن ژن خوب و کرسی سبز نمایندگی مجلس باشد! به امید برقراری عدالت در جذب نیروهای متخصص و متعهد.»

۴۷۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    1 0
    برای استخدامی کافیه سهمیه داشته باشی همین
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    1 7
    مشکل اینجاست که اساسا بچه های و اساتید دانشگاه های شریف و امیرکبیر فکر میکنند مرکز پرگار دانشند. اگر کسی توانست 4 سال تو آب و هوای آبادان زندگی کنه و درس بخونه بعد بیاد راجع به استخدام و عدم استخدام بچه های صنعت حرف برنه. ضمنا بچه های ژن خوب تحمل گرما و غبار جنوب رو ندارند
  • دانیال A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    3 1
    استخدام این مجموعه ارتباطی به تحصیلات و ... نداره. اکثریت قریب به اتفاق پذیرفته شدگان، فرزندان خود کارکنان شرکت نفت هستند. کافیه به درصدهای اختصاص داده شده به فرزندان کارکنان نگاهی بیندازید. این را از زبان فردی بشنوید که خودش جزء پذیرفته شدگان بوده و اما به دلیل نداشتن سهمیه فرزندی استخدام نشده است.
  • نخبه A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    7 2
    این حق همه ی مردم ایران هست که از نفت و شرکت ملی نفت بهره ور بشوند. انحصارطلبی دانشجویان دانشکده نفت سبب عدم برگزاری آزمون عادلانه جهت گزینش بهترین های کشور شده است. اگر این دانشجویان طبق ادعای خود دارای رتبه ی الف و آموزش دیده ویژه صنعت نفت هستند پس می بایست با اختلاف در هر آزمون استخدامی از سوی شرکت ملی نفت سربلند بیرون بیایند پس این همه ترس از رقابت برای چیست؟