ساناز مینایی

از دانه گندمی که در خاک فرو می رود تا لقمه نانی که بر دهان می گذاریم، میزان قابل توجهی آب مصرف می شود. این در حالی است که بسیاری از ما همواره برای تهیه و مصرف انواع خوراکی ها به ویژه میوه و سبزیجات مقدار قابل ملاحظه ای آب مصرف می کنیم. حال نکته اینجاست اگر بدانیم برای خوراک ساده ای که در خانه تهیه کرده ایم چه میزان آب تصفیه شده شهری صرف شده است، آیا باز هم با این روش به کارمان ادامه می دهیم؟

معمولا خانم های خانه بالاترین حجم آب را مصرف می کنند. برای درست کردن غذا و البته شستشو. افرادی که همواره نقش تعیین کننده ای در جامعه دارند و آداب و اصول اخلاقی که در دل جامعه نشر پیدا می کند از نگاه و آگاهی آنها سرچشمه می گیرد. حال می توان مسئله حائز اهمیت صرفه جویی در آب را از خانه ها فرهنگ سازی کرد و در جامعه نتیجه آن را دریافت کرد.

با نگاهی ساده اما عمیق بسیاری از کاستی ها در خصوص آب رفع خواهد شد اگر هر فرد خود را مسئول بداند و اگر مدیران خانه و تربیت کنندگان نسل آینده بدانند که همه این تلاش و دادن آگاهی صرفا برای نسلی است که از آنها به یاد گار می ماند. آیندگانی که روزهایی سخت را پیش رو خواهند داشت اگر آداب مصرف صحیح را ندانند. اینکه در روزهایی که ذخیره اب در جهان به حداقل می رسد، باید الگوی تازه ای برای مصرف در نظر گرفت. روش حمام کردن، شستشوی میوه و سبزی و تهیه خوراک و نیز نظافت منزل را تغییر داد. با برداشته شدن گام های کوچک می توان اقدامات بزرگ و قابل توجهی برداشت و شاهد نتیجه ای شگرف بود.

شستن سبزیجات مراحل مختلفی دارد که مهمترین آنها انگل زدایی است بنابراین فقط نمی توان با مصرف آب با حجم بالا از پاکیزه شدن سیبزیجات اطمینان حاصل کرد. بهتر است روش شستن صحیح سبزی را یاد گرفت. ازجريان آب برای آب شدن يخ گوشت يا ديگر مواد غذايي منجمد استفاده نکنيد.

برای آگاهی بخشی به فرزندانمان تلاش کنیم تا به آنها یاد بدهیم که آب آشامیدنی برای بازی و تفریح نباید هدر برود. فرزندان خود را در مورد نياز به حفاظت از آب آگاه کنيد. از خريد اسباب بازي ها و سرگرمي هايي که به يک جريان ثابت آب نيازدارند، جلو گیری کنید. درباغچه خانه، درختان، بوته ها و چمن هاي بومي و مقاوم به خشکي که به آب کمتري نياز دارند و تحمل ماه های گرم تابستان را دارند، بکاريد. براي اطمينان از سلامت لوله ها و شيرهاي آب؛ آنها مرتباً کنترل شوند. این اقدام تنها مختص به آقایان نیست و خانم ها هم می توانند در منزل شیر آلات را چک کنند.

از نصب سيستم هاي آب تزييني (مثل فواره ها) اجتناب کنيد. مگر اينکه آب در سيستم بازيافت شود.

ماشين هاي لباس شويي و ظرفشویی معمولاً مقدار زيادي آب مصرف مي کنند. بنابراين اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشين لباس شويي و ظرفشویی بکاهيد، عملاً در مصرف اب صرفه جويي کرده ايد و اگر با دست اقدام به شستن می کنید مراقب مصرف آب باشید.

به کودکان آموزش دهيم تا با بستن بموقع شير، از هدر رفتن آب جلوگيري کنند .

به طور کلی خوب است بانوان تشکل ها و کمپین های کوچک تشکیل دهند و فرهنگ مصرف آب را جدی تر در خانواده ها دنبال کنند. با این اقدام جامعه ای را از بحران کمبود آب نجات خواهند داد و نقش آنها در این راستا بسیار تعیین کننده است در این راه بانوان با آموزش صحیح به فرزندانشان و نیز رعایت مصرف تاثیر گذار ترین افراد در کنترل مصرف آب خواهند بود .

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =