سخنگوی دولت در واکنش به تداوم تخریب‌ها علیه دولت درباره 2030 گفت: از اینکه هرچه توضیح داده می‌شود هیچ توجهی به توضیحات مستند دولت صورت نمی‌گیرد و یک حرف دائم تکرار می‌شود جای تأمل دارد.

امید کرمانی‌ها: انتخابات ریاست جمهوری در حالی به پایان رسید که منتقدان دولت همچنان در ایام تبلیغات به سر می برند و گویی خیال ندارند از آن فضا فاصله بگیرد. گرچه همگان می گفتند روز 30 اردیبهشت رقابت تمام و رفاقت ها برای حل مشکلات کشور آغاز می شود اما برخی مننقدان دولت افکار دیگری دارند. نمونه بارز آن بیانیه 2030 یونسکو است که هر چه دولت اعلام می کند و توضیح می دهد «بیانیه الزام آور نیست، ضمن آنکه شروط ایران آبان ماه سال 94 به اطلاع یونسکو رسید و تاکنون نیز هیچ یک از مفاد بیانیه به اجرا در نیامده است» اما برخی اصرار عجیبی برای بی توجهی به این توضیحات دارند کما اینکه در گردهمایی اخیر جمنا مکشوفات جدیدی از 2030 به اطلاع حاضران در جلسه رسید. 

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم تکرار ادعاهایی از این دست را تأمل برانگیز توصیف می کند و می گوید: درباره 2030 هر آنچه هم که نبود اما در واقع تلقی و ابهام بود، دولت آنها را متوقف کرد و معلوم نیست الان این جارو جنجال ها به چه علتی دارد ادامه پیدا می کند.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

***

تخریب ها و گمانه زنی های منتقدان دولت درباره بیانیه 2030 ادامه دارد، نظر شما چیست؟

از اینکه هرچه توضیح داده می شود هیچ توجهی به توضیحات مستند دولت صورت نمی گیرد و یک حرف مجدداً تکرار می شود جای تأمل دارد. برخی 2030 را به عنوان سند امضاشده دولت یاد می کنند در حالیکه هیچ برگه ای درباره این موضوع امضا نشده است، 2030 صرفا یک بیانیه قرائت شده در اجلاس یونسکو بود. 2030 بیانیه ای همچون سایر بیانیه هایی است که قرائت می شود اما اگر از طرف دولتی مورد ابهام باشد آن دولت ابهام و نظر خود را مطرح می کند.

بیانیه 2030 به عنوان هدف سوم اهداف هزاره برای گسترش آموزش در اجلاس یونسکو مطرح شد، بلافاصله بعد از قرائت، نماینده جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد فقط بخش هایی از این بیانیه که در چارچوب قوانین و مقررات و موازین شرعی کشور باشد در ایران اجرا می شود و غیر از آن را اجرا نخواهد کرد. حتی آبان ماه سال 94 این موضع و نظر دولت جمهوری اسلامی ایران در سایت یونسکو به ثبت رسید بنابراین به فرض صحت ادعای منتقدان درباره تفسیر بخش هایی از بیانیه 2030، ایران این بخش ها را اجرا نمی کند و الزامی هم در این رابطه برای اجرا ندارد.

بیانیه 2030 می گوید زنان و مردان در همه مراحل سنی از یک فرصت برابر برای آموزش استفاده کنند، اینکه جزء آموزه های دین اسلام است، تشکیک در این اصل موجب می شود دنیا ما را با نگاهی معنادار مورد ارزیابی قرار دهد. هیأت وزیران در شهریور سال 95 براساس مصوبه خود کارگروهی را تشکیل و اعلام کرد که نه تنها با قوانین و مقررات و احکام و موازین شرعی بلکه اگر بخش هایی از 2030 با اسناد فرادستی، سند تحول و نقشه جامع علمی کشور همخوانی نداشت به اجرا در نیاید بنابراین شروط بیشتری برای اجرای مفاد بیانیه 2030 در ایران لحاظ شد.

چه کار دیگری باید انجام می شد که نشد. یا باید بگوییم از یونسکو خارج می شویم یا می خواهیم بمانیم و اثرگذار باشیم. حالا اگر یک بیانیه ای در اجلاس یونسکو همچون بیانیه های مختلف قرائت شد، دولت جمهوری اسلامی ایران باید چه موضعی اتخاذ کند؟ یا باید تأیید کنیم یا نظر خودمان را بگوییم. ضمن آنکه اجرای بیانیه 2030 برای هیچ کشوری الزام آور نیست و فردا یونسکو نمی تواند به اجرا نشدن یک بند بیانیه در کشوری اعتراض کند اما با این حال نماینده جمهوری اسلامی ایران سکوت نکرد و نظر خود را در همان جلسه اعلام کرد همچنین این نظر در سایت یونسکو نیز به ثبت رسید و هم اکنون کسانی که این تخریب ها را انجام می دهند کافی است به سایت یونسکو مراجعه کنند و موضع دولت جمهوری اسلامی ایران را مشاهده کنند.

حالا امروز کسانی که به نحوه اجرای 2030 در ایران اعتراض دارند بگویند این بیانیه یونسکو که مربوط به سال 2015 میلادی است کجا به اجرا درآمد. این تخریب ها قابل تأمل است. از اینکه کسانی گزارش هایی را خدمت مقام معظم رهبری دادند و ایشان هم در جایگاه رفیع رهبری نظام هر آنچه اعلام کنند برای دولت مطاع است. معظم له همواره به مجریان تأکید می کنند مصالح ملی و ارزش ها را مورد توجه قرار دهند ما اینها را به دیده گرفتیم و به دیده خواهیم گرفت. بر همین اساس هر آنچه هم که نبود و در واقع تلقی و ابهام بود، دولت آنها را متوقف کرد الان این جارو جنجال ها به چه علتی دارد ادامه پیدا می کند.

رسانه ها متن بیانیه 2030 را که دو صفحه بیشتر نیست منتشر کنند و در اختیار مردم قرار دهند. من نمی دانم نگاه لیزری بعضی ها چه چیزی در این دو صفحه بیانیه می بیند.

آیا پیگیری قضایی و حقوقی درباره اتهامات و تخریب هایی که ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به بهانه بیانیه 2030 متوجه دولت یازدهم شد انجام خواهید داد چراکه رئیس جمهور اعلام کرد از همه تخریب ها و توهین ها می گذرد اما از تخریب های علیه دولت به ویژه فرهنگیان درباره به 2030 نمی گذرد؟

یک وقت گذشت از لحاظ حقوقی و قضایی مطرح می شود و یک وقت گذشت بین خود و خدا است. ضمن آنکه خیلی از اتهام هایی که وارد کردند، باعث تکدّر شد و ما شکایت نکردیم ولی واقعا این را نزد خدا به عنوان حق الناس نمی توان گذشت.

البته کسانی که همیشه اتهام می بستند با توجه به آموزه ای که بارها در جلسات سخنگوی دولت همان ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود، اعلام کردم وَاللَّهُ لَا يَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ.

هفته آینده انتخابات سال دوم هیأت رئیسه مجلس برگزار می شود، آیا برای دولت فرق و تفاوتی می کند ترکیب اعضای هیأت رئیسه مجلس از چه کسانی تشکیل شود؟

خیر، در قوه دیگر مداخله نمی کنیم. نمایندگان فهیم هستند آنچه تشخیص می دهند انشاءالله به درستی عمل می کنند.

مطالبات اجتماعی مردم که در ایام انتخابات مطرح شد و شخص رئیس جمهور محقق ساختن آنها را وعده داد چه طور در دولت آینده مورد پیگیری قرار می گیرد؟

آقای روحانی بر عهدی که با مردم بست به ویژه در چارچوب منشور حقوق شهروندی پایبند است. در این منشور همه مطالبات بخش های مختلف در نظر گرفته شده است که آقای روحانی با انتشار این منشور قبول کردند که چنین مطالباتی وجود دارد و آنها را به رسمیت می شناسد و در جهت تحقق آنها اقدام می کند. در دولت یازدهم فرصت برای اجرایی شدن این منشور کوتاه بود فرصت لازم در دولت دوازدهم فراهم است که انشالله ما نسبت به استیفای همه آن حقوقی که برای شهروندان مان مترتب است اقدام خواهیم کرد.

مشخصا برای اجرای کنسرت ها در همه شهرها و حضور زنان در ورزشگاه آیا اقدامی صورت خواهد گرفت یا خیر؟

همه این موارد که در چارچوب منشور حقوق شهروندی اعلام شده است پیگیری خواهد شد اما پیگیری برخی از آنها صرفا با اطلاع رسانی، اعلام و بیان حاصل نمی شود؛ البته بیان لازم است تا مردم بدانند دولت چنین وظیفه ای را برای خود قائل است اما حل آن نیاز به تدبیر دارد که آقای رئیس جمهور در حال انجام آن است.

منظور شما از تدبیر چیست آیا رایزنی صورت گرفته است؟

قطعا رایزنی ها را شامل می شود، از آنجایی که خودم عضو شورای امنیت ملی و همچنین عضو شورای انقلاب فرهنگی هستم از این موضوع باخبرم که دولت از همه ظرفیت ها برای اجرایی شدن حقوق شهروندی استفاده خواهد کرد.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
    1 0
    آقای نوبخت برنامه ششم توسعه چه زمانی اجرایی میشه ؟