ایرنا نوشت: روسیه همزمان برای مذاکره با هدف پایان توقیف هشت ماهه دو ملک دیپلماتیک این کشور در آمریکا، اعلام کرد که مسکو همچنان حق اقدام متقابل علیه واشنگتن را برای خود حفظ می کند.

روسیه امروز (سه شنبه) اعلام کرد که معاون وزیر خارجه این کشور برای حل اختلافات موجود به ویژه در مساله توقیف املاک دیپلماتیک، با دستیار وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار کرده است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه دیروز با توماس شنون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا با موضوع تصمیم گیری در باره املاک توقیف شده در واشنگتن و نیویورک مذاکره کرد که به یکی از اختلاف های مهم تبدیل شده است.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: طرف روسی در مذاکرات تاکید کرد که اگر واشنگتن این مساله و سایر عوامل انزجارآور مانند ایجاد مانع در فعالیت موسسات دیپلماتیک روسیه را در آمریکا برطرف نکند، مسکو حق اقدام متقابل را برای خود محفوظ می داند.
در دیدار معاونان وزرای خارجه روسیه و آمریکا همچنین برخی مسائل مهم مربوط به ثبات راهبردی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
بیانیه وزارت خارجه روسیه می افزاید: طرف روسی خواستار ازسرگیری گفت وگوهای منظم در مسائل ثبات راهبردی شد که از دوره باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا متوقف شده است.

این محور دربرگیرنده موضوع های مرتبط با تسلیحات راهبردی و در وهله نخست هسته ای است که روسیه و آمریکا برای تامین ثبات و کاهش چنین تسلیحاتی بارها مذاکره کرده اند.

دی ماه سال گذشته باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا به نشانه واکنش در برابر ادعای مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که به شکست هیلاری کلینتون نامزد مورد حمایت کاخ سفید منجر شد، در یک اقدام ناگهانی 35 دیپلمات روسی را اخراج و بر خلاف مقررات بین المللی دو ملک دیپلماتیک روسیه را در واشنگتن و نیویورک نیز توقیف کرد.
روسیه در برابر این اقدام واکنشی نشان نداد، زیرا دولت اوباما رو به پایان بود، ولی در هفت ماه گذشته نیز دونالد ترامپ و سکانداران کاخ سفید حاضر به مذاکره جدی در این زمینه نشده اند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در تازه ترین اظهارات در این مورد روز گذشته گفت: اقدام آمریکا در توقیف املاک دیپلماتیک روسیه در واشنگتن و نیویورک، سرقت در روز روشن است.

وی افزود: در واقع مقام های آمریکایی که از ادامه توقیف املاک دفاع و اظهار نظر می کنند، همانند تبهکاران کنار بزرگراهها هستند.
لاوروف همچنین با انتقاد از اقدام واشنگتن گفت که برای کشور بزرگی مانند ایالات متحده به عنوان حامی قوانین بین المللی، ادامه وضعیت کنونی را شرم آور می دانم و حل نشدن این مساله انزجارآور برای طرف مقابل زشت است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرده که اگر واشنگتن برای رفع توقیف املاک دیپلماتیک این کشور اقدامی نکند، برنامه متقابل تنظیم شده شامل کاهش شمار دیپلمات ها و توقیف دو ملک را اجرا می کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ازج مله اقدام های مورد بررسی کاهش شمار دیپلمات ها و توقیف املاک این کشور شامل خانه ویلایی آمریکا در منطقه سربریانی بورنزدیک مسکو و انبار این سفارت در خیابان داروژنی پایتخت روسیه است.
یک مقام وزارت خارجه روسیه نیز اخیرا اعلام کرد که مسکو در پاسخ به اقدام دسامبر سال 2016 باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در اخراج 35دیپلمات روسی، 30 دیپلمات این کشور را از روسیه اخراج می کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =