یک کارشناس غرب آسیا معتقد است که رهبران اقلیم کردستان می توانند جنبه همه پرسی را قانونی کنند.

زهره نوروزپور: این روزها بحث همه پرسی اقلیم کردستان عراق همچنان داغ است و مخالفان و موافقان تحلیل های خود را در محکومیت اقدام خودسرانه و یکجانبۀ بارزانی ارائه می دهند. برخی کارشناسان معتقدند رفراندوم کردستان مبنای حقوقی ندارد و برخی دیگر بر این باورند که بارزانی در مسیر دشواری گام برداشته است. سیامک کاکایی کارشناس مسائل ترکیه و غرب آسیا معتقد است که بارزانی می تواند از جنبه حقوقی رفراندوم را قانونی کند.

کاکایی در این گفتگوی کوتاه به خبرآنلاین گفت: «درباره همه پرسی یکی از نکاتی که قابل توجه است؛ مخالفت هایی جدی که در کشورهای همسایه عراق و در منطقه و عرصه بین المللی با برگزاری همه پرسی وجود دارد، که این می تواند در فرایند کار تاثیرگذار باشد.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه مخالفت همسایگان یک مانع جدی بر سر راه بارزانی است گفت: «مخاالف جدی عراق و  رای دادگاه عالی دولت فدرال در باره ضرورت تعلیق همه پرسی که نشان می دهد داخل عراق مخالفت ها با همه پرسی بالا است و می تواند در همه پرسی مانعی محسوب شود.

کاکایی در ادامه این گفتگو تاکید کرد که اقلیم کردستان می تواند رفراندوم را از لحاظ حقوق بین الملل قانونی جلوه دهد، وی در اینباره گفت:

« اقلیم برای برگزاری همه پرسی تاکید، تلاش و اصراری دارد و از الزام همه پرسی بحث می کند. در این میان هم این نکته قابل توجه است که مسئولان کردستان عراق و شخص بارزانی به دنبال آن است که ضمانت محکم بین المللی برای به تعویق انداختن همه پرسی به دست بیاورد، هدف از این ضمانت ایجاد یک مبنای حقوقی است یعنی اگر ضمانتی از سوی کشورهای منطقه یا خارج از منطقه  در عرصه بین المللی برای همه پرسی در هر زمانی داده شود این مسئله میتواند مبنای حقوقی باشد که بعدا به آن استناد بکند؛ این مساله می تواند برای کردستان عراق مهم باشد.»

این کارشناس منطقه در نهایت گفت: « در مجموع دامنه انتقادها خیلی زیاد است، با اینکه مسئولان کرد عراقی اعلام کردند که همه پرسی را برگزار می کنند، اما همین مخالفت ها می تواند نقش خودش را در فرایند کلی بگذارد، به این معنی که بعد از همه پرسی، مخالفت هایی به این شکل می تواند تاثیر گذار باشد.»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =