روزنامه شرق در سرمقاله خود نوشت: الحمدالله، نقاب دولت خدمتگزار هم افتاد و عیان شد که دولتمردانش بیش از خیر عمومی به نفع شخصی‌ می‌اندیشند و مردم را وسیله‌ای می‌دانند برای فشار به نهاد‌های رسمی تا شاید از مهلکه‌ای که گریبانشان را گرفته، جان سالم به‌در ببرند.

دولت مهرورزی که در زمهریر کرمانشاه زلزله‌زدگان بی‌سرپناه را رها کرده و با برپایی «شوی بست‌نشینی»، در اندیشه تسویه‌حساب با نهادهای حقوقی است؛ درست یا غلط به‌حق یا ناحق.

اینک، دولت احمدی‌نژاد بیش از هر زمان دیگری باید سکوت کند. سکوت همواره علامت رضا نیست؛ گاه علامت شرم است. لب‌بستن در وضعیت‌های حاد که آلامی بزرگ مردم را اندوهگین ساخته است. سفر دیرهنگام احمدی‌نژاد به کرمانشاه هم دردی را دوا نمی‌کند و به کار کسی نمی‌آید به‌جز خودش و بست‌نشینان.

به‌راستی اگر این «شوی سیاسی» را اصلاح‌طلبان یا هر جناح سیاسی دیگری به‌راه انداخته بودند، رسانه‌های اصولگرا چه می‌کردند؟ آیا مثل حالا سکوت می‌کردند؟ بعید است آنان چنین اغماضی روا دارند. اصولگرایان به‌احتمال قوی، یک‌صدا با تمام قوا به برگزارکنندگان این شوی سیاسی حمله‌ور می‌شدند و اگر زورشان می‌رسید تا سقوط دولت هم پیش می‌رفتند؛ پس چرا حالا سکوت کرده‌اند؟

این سکوت نشانه شرم است یا مصلحت! اگر اصولگرایان و رسانه‌های وابسته به آنان کلاهِ خود را قاضی کنند و به‌نفع خود رأی دهند، این نکته فراموش نمی‌شود: این شوی سیاسی یا بست‌نشینی بی‌اثر -آن‌هم در حرم شاه‌عبدالعظیم به‌عنوانِ پایگاه سنتی این جریان سیاسی- مرگ سیاسی پیکر نیمه‌جان این جریان را رقم خواهد زد. در شوی بست‌نشینی، اندک‌مردمی حضور دارند و تک‌وتوک صدایی در تأیید گفته‌های احمدی‌نژاد به‌گوش می‌رسد که صحنه را به یک کمدی سیاه بدل می‌کند اما ناگفته پیداست که حرف‌های تندِ رئیس دولت خدمتگزار، در نوع خود بی‌سابقه و حیرت‌انگیز است. شاید او تنها کسی باشد که بعد از انقلاب توانسته چنین سخن بگوید. حیرت‌انگیزتر آنکه کسی دیگر برای این سخنانِ به‌ظاهر انقلابی و ساختارشکنانه تَره هم خرد نمی‌کند. صداهای موافقی که در تصویر ویدئویی شنیده می‌شود، گویا بیشتر از مطایبه و شیرین‌کاری خلایقی حکایت دارد که در هر بازار مکاره‌ای جمع‌اند و صرفه خود می‌برند.

دولت نهم و دهم هنوز در رؤیای «شور» سال ٨٤ است؛ شوری که بدان معتادند، شوری که از فرط استعمال دیگر نشئه نمی‌کند. توده مردم بدنه اجتماعی را می‌سازند. مردمی که گاه نیروی اجتماعی منفعل‌اند، گاه خشن و خطرناک. این بدنه اجتماعی دستکاری می‌شود و این دستکاری تا زمانی دوام و بقا دارد که دست صاحب‌منصبان رو نشود. مردم اما زمانی در صحنه یکپارچه‌اند و در سیاست کارایی دارند که به چیزی یا کسی باور داشته باشند و این باور که شکست، دیگر نمی‌شود آن را بند زد. دلیل این ادعا سخنان احمدی‌نژاد در شاه‌عبدالعظیم است که هیچ موجی در توده ایجاد نکرد.

احمدی‌نژاد دیگر قادر به یکپارچه‌کردن توده‌ها نیست. توده باورشان را به او از دست داده است. این خاصیتِ «قدرت برساخته» است که به‌سرعت از توان تهی می‌شود.

17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    1 40
    نامه نا نوشته غلط ندارد کمی منصف باشید
    • یکی از سربازان وطن A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      10 1
      حتما باید خودتون رو اینجوری معرفی میکردید؟خب اسمتون رو میگفتید
    • یکی از جانبازان دفاع مقدس RU ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      6 0
      کسی که خوابه رو می‌شه از خواب بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خوابی زده، نه.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    65 2
    هر کس دیگه ای بود الان چماقدارها به خدمتش رسیده بودن. برای اینکه اونجا حرمه و محترمه و امن هم تره خرد نمیکردن. مگه تو مسجد برای لاریجانی سنگ و مهر پرت نکردن؟ مهر مسجد رو بجای کلوخ استفاده کردن. اگر طرفشون اصلاح طلب یا یک روزنامه نگار ساده بود الان استخوانهاش رو هم نمیشد بند زد
  • بی نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    3 88
    گندی که اصلاحاتیان مجلس ششم زدند و در مجلس تحصن کردند را با اب زمزم هم نمیتوان شست حداقل اینها الان کاره ای نیستن و راحت میشه به اتهاماتشون رسیدگی کرد اما اقایون به اصطلاح نماینده همه ملت بودن ولی با دشمنان کشور در ایجاد بلوا و اشوب همنوا شده و الت دست انها شدند نظام هم به احترام نماینده بودن انها در برخورد با این اقدام تفرقه افکنانه احتیاط میکرد اما انها جسارت را به حد اعلا رسانده و حتی منفورین امام و ملت انقلابی یعنی نهضت ازادی خاین را هم با خود در این تحصن همراه ساختند یا بهتر بگیم همراه شدند
    • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      17 2
      اقای محترم: یه چیز جالب هستش که شما نه به حرف های اونا گوش کردید نه یه حرف های اینها.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    26 2
    علف هرز خاصیتش این است که زود رشد میکند و ناگهان تمام میشود. ریشه و بنیان ندارد. اگر جمع نشود زود تکثیر میشود و فضا را برای گیاهان مفید میبندد.
    • بی نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
      1 0
      راست میگی مثل بلوای سال 88 که 13 میلیون نفر را با خودشون هماهنگ کردن اما دست اخر دونفر منزوی موندن کنج اسایشگاه دارن عمر تلف میکنن خودشون هم فکر نمیکردن اینقدر زود فراموش بشن
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    22 3
    اصلاح طلب رو تو سرشم بزنن جیکش در نمیاد.چنین شویی از آنها بعید است
  • حسین A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    44 3
    احمدی نژاد فتنه ساز سال 88..
  • بی نام CA ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    28 2
    الان فتنه گر کيه؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    49 2
    به احتمال زیاد احمدی سند و مدرکی از اصولگرا ها داره که هیچی بهش نمیگن و هرچی بخواد میگه وانجام میده وگرنه اگر اقای خاتمی این رفتار رو داشت تا الان ده بار حکم اعدام گرفته بود هنوز یادمون نرفته با اقای هاشمی چه رفتاری کردن
    • بی نام A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      37 1
      احمدی نژاد و یارانش راز نتایج آرای سال 88 را در سینه دارند که اینطور بی محابا حمله میکنند. آینده همه چیز را ثابت خواهد کرد
  • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    7 0
    دلیل بست نشینی اینها چه بوده؟