دنیای اقتصاد نوشت:

آمار قطعی سامانه رهگیری معاملات مسکن از تحولات بازار در فروردین 94، برآوردهای اخیر درباره افت شدید قیمت در 29 روز اول سال را تایید کرده و از ریزش 3/ 10 درصدی ارزش آپارتمان‌های مسکونی در تهران طی فروردین ماه حکایت دارد.

ماه گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران مترمربعی 434 هزار تومان نسبت به اسفند93 ارزان شد و به 3 میلیون و 800 هزار تومان رسید. این رفتار قیمتی هم به لحاظ ریالی و هم از  بابت نرخ رشد، برای امسال قابل انتظار نبود.


قیمت مسکن در طول سال 93 به‌رغم آنکه در وضعیت تخلیه حباب و کاهش پی در پی ماهانه قرار گرفت اما هرگز به سطح متری3.8 میلیون تومان نرسید ضمن اینکه بیشترین کاهش ماهانه قیمت در 12 ماه پارسال نیز 7 درصد بود که عملا 3 واحد درصد خفیف‌تر از سقوط 10 درصدی فروردین 94 بوده است. از سوی دیگر، اگر چه بازار مسکن معمولا در فروردین هر سال، از فضای نقل و انتقالات شب عید فاصله می‌گیرد و قیمت و معاملات در آن، نسبت به اسفند سال قبل، منقبض می‌شود اما آنچه در فروردین امسال برسر قیمت مسکن و حجم معاملات آپارتمان‌های مسکونی آمد، یک نوع «هیجان منفی» بی‌سابقه طی دست کم سه سال گذشته به حساب می‌آید.

  روایت رسمی از دلایل ریزش

علی چگینی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن  تصریح کرد: فروردین امسال یک مولفه جدید از بیرون بازار ملک، بر قیمت مسکن تاثیر نزولی گذاشت؛
9 روز مذاکرات ممتد بین ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس که درست در ایام عید انجام شد، تصمیم خریداران و فروشنده‌های ملک را تحت‌الشعاع قرار داد و جریان ضعیف معاملات در بازار مسکن را ضعیف‌تر کرد. در نتیجه حجم خرید و فروش واحد مسکونی در تهران طی 31 روز فروردین 94 رقمی معادل 67 درصد نسبت به اسفند 93 کاهش پیدا کرد و حداکثر 4 هزار و 557 معامله خرید انجام شد؛ در حالی که در ماه‌های قبل یعنی در طول سال 93 بالای 10 هزار آپارتمان در ماه خرید و فروش می‌شد.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    82 14
    تازه اولشه
    • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
      0 1
      تنها راه خروج مسکن از رکود افزایش 200 درصدی اجاره بهای مسکن می باشد تا حالا که مردم به قیمت ارزاان هم حاضر نیستند آپارتمان بخرند و پولشون رو خوابوندند بانک و بهره میگیرند تا قیمت مسکن پایین و پایین تر بیاد ناچار شند همه ی پولهاشون رو بدهند اجاره تا بلاخره خسته بشند و سراغ خرید بیایند آنوقت فروشنده ها ناز کنند .
  • بی نام A1 ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    76 17
    انشالاه سقوط قیمت را داشته باشیم که بساز وبفروش ودلالان دنبال سودجویی نباشند هنوز حباب زیاد است امیدواریم حباب بترکد تا مردم بتوانند سرپناه برای خود بخرنند
  • بی نام IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    66 13
    جدي ؟ كجا قيمت گرفتيد كه ارزون شده ؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    55 20
    هنوز خیلی گرونه
  • مهدی A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    49 13
    اخه مگه مسکن لبنیات که اینجوری مقایسه میکنید این فرمایشات کارشناس ربطی به کاهش قیمت نداره توی یک منطقه قیمتهاحتی تامتری یک میلیون نوسان داره .مقایسه بازاراسفندبافروردین هم مسخره است
  • ميثم بدون شرح A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    49 21
    اتفاقا كاملا هم قابل پيش بيني بوده و هست ، با توجه به حجم عظيم ساخت آپارتمان در سطح كشور در سال هاي آتي افت قيمت بيشتر هم خواهد بود.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    21 1
    بله اپارتمان های که در کوچه ماشین رو نیستن افت کرده اما اپارتمان های که تو فول امکانات هستند افزایش قیمت هم داشتیم تومنطقه 10 اپارتمان متری 2200 شروع میشه تا 3600 کوچه با کوچه قیمتش فرق می کنه آپارتمان داریم تومنطقه 10 با قیمت 3600 همه واحداش به محض عرضه فروش رفته آپارتمانهای هم داریم توهمین منطقه با متری 2200 مشتری نداره ومالک حاضره پایین تر هم بده
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    5 7
    متری 2 میلیون برای بالای شهر و متری 1.5 میلیون برای پایین شهر معقول است
  • tough guy FR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    4 10
    قبول دارم ریزش قیمت داشته ولی این موضوع رو فراموش نکنید که قبل از گرانی چند بوده که الان این درصد اومده پایین.
  • م.ط JP ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    13 2
    قیمتها در مناطق 1 و 2 تغییر محسوسی نداشته و همچنان بالای 9 میلیون هر متری نوساز لاکن در مناطق پایین شهر تا حدودی افت قیمت داشته ایم . دلایل این اختلاف قیمتها را میشود اینطور بیان کرد که سازنده گانی که از و ضع مالی خوبی برخوردارند مجبور نیستند با قیمت پایین تر بفروشند ضمن اینکه متقاضیان بالای شهری بدنبال فول امکانات هستند و کسی اپارتمان معمولی را ولو با قیمتی پایین تر نمیخره در حالیکه انتظارات مردمی که در مناطق پایین شهر سکونت دارند با انتظارات مردم بالا شهر زمین تا اسمان فرق میکنه بنده قصد توهین یا جسارت به مردم پایین و بالا ندارم لاکن یکی از دلایل افزایش قیمت اپارتمان ها شهرداریها هستند که پول زیادی بابت پروانه ساخت میگیرند و دستور العملهایی که روز به روز فرق میکنند.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    1 0
    توی همین رکود مسکن های خوبی هم بودند که افزایش قیمت زیادی هم داشتند .
  • والی ES ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    1 0
    طی 30 سال جمعیت 2 برابر شده طی 30 سال تعداد مسکن ساخته شده : شهرهای جدید احداث شده برجها و ساختمانهای احداث شده در اراضی داخل شهری که قبلا کاربری باغ و مزروعی و.... داشتند آپارتمانهایی که در مناطق جدید داخل و خارج از خریم شهری ساخته شدند خانه های یکی دو طبقه که هر کدام به ده تا 30 واحد تبدیل شدند مسکن مهر خانه های احداثی در روستاهها با کمک وام مسکن روستایی . ووووو طی سی سال گذشته در مجموع : خانه های ساخته شده بیش از 50 برابر شده و جمعیت کشور تنها 2 برابر شده عزیزان واقعیت این است که تعداد خانه های خالی بیداد میکند و قیمت مسکن در حال سقوط است . کافی است در خرید عجله نکنید .
  • بی نام A1 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    قبلا چند خانواده باهم می تونستن زندگی کنن الان نه