ایسنا نوشت: نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو با طرح این پیشنهاد که هلال‌احمر حسابی خاص برای ساخت و تامین مسکن مردم در مناطق زلزله زده اعلام کند، گفت که خوشبختانه با کمک‌های دولت و مردم به تمامی مناطق زلزله زده کمک‌های اولیه ارسال شده و اکنون نیاز فوری، نایلون و وسایل گرمایشی است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در توضیح آخرین وضعیت مناطق زلزله زده و روند امدادرسانی، گفت: با تلاش‌های دولت و مردم عملا امدادهای اولیه حتی به مناطق صعب‌العبور رسیده است. به مردم اعلام کردیم که هر کجا مشکلی و یا نیازی وجود دارد سریعا از طریق شماره هلال احمر اعلام کرده تا به آنها ارسال شود.

وی در عین حال گفت: با توجه به اینکه از عصر امروز و بر اساس اعلام هواشناسی بارندگی‌ها در مناطق زلزله‌زده آغاز می‌شود نیاز فوری به نایلون و وسایل گرمایشی وجود دارد البته بنده یکسری خودروهای سنگین حامل نایلون را دیدم ولی قطعا احتیاج بیش از این است.

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس در ادامه با طرح این پیشنهاد که هلال‌احمر حسابی خاص برای ساخت و تامین مسکن مردم در مناطق زلزله زده اعلام کند، گفت: در حال حاضر کمک‌های غیرنقدی بسیار خوبی از سوی مردم به مناطق زلزله‌زده رسیده است. از مردم بزرگوار می‌خواهیم که کمک‌هایشان را به صورت نقدی واریز کنند.

وی توضیح داد: حجم کمک‌های غیرنقدی به اندازه‌ای خوب بوده که حتی یکسری بسته‌های غذایی برای کمک در یک ماه آینده بسته‌بندی شده است. اکنون بیشترین دغدغه برای تامین و ساخت مسکن مردم در مناطق زلزله‌زده است که دولت ۲۸۱ میلیارد تومان بودجه برای آن اختصاص داده اما کافی نیست.

فلاحت‌پیشه افزود: ما از مردم می‌خواهیم که برای ساخت و تامین مسکن مردمان در مناطق زلزله‌زده کمک‌های نقدیشان را به حساب خاصی واریز کنند. در این راه لازم است هلال‌احمر حسابی برای این موضوع اختصاص داده و به مردم اعلام کند. طبیعتا این پول باید در اختیار مردم قرار گرفته تا بتوانند منازل‌شان را ساخته و یا تعمیر کنند تا سرپناهی داشته باشند.

وی در عین حال گفت: البته لازم است منازلی به صورت اجاره حداقل یک ساله در اختیار زلزله‌زدگان قرار داده شود تا آنها بعد از بازسازی و ساخت مسکن خودشان مجددا در خانه‌هایشان ساکن شوند.

فلاحت‌پیشه همچنین گفت: از سوی دیگر پیشنهاد شده که یک سال دوره تنفس برای ساکنان مسکن مهر اعلام شود که امیدواریم عملیاتی شود چون متاسفانه ساکنان مسکن مهر در سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب در حالیکه روی ویرانه‌های خانه‌هایشان نشسته بودند با پیامک‌های بانک در مورد دیرکرد پرداخت اقساط‌شان مواجه شدند که این ناراحت‌کننده است.

وی با تاکید بر اینکه ما دست تک تک مردم ایران را می‌بوسیم، به عملکرد رسانه‌های بیگانه در وارونه جلوه دادن خدمات دولت در امدادرسانی، اشاره کرد و گفت: از ابتدای وقوع زلزله به رغم وجود برخی نواقص دولت و مردم پای کار بوده و تمام تلاش‌شان را برای رفع مشکلات انجام دادند. به شخصه شاهد بودم که برخی مسئولان تا ۷۲ ساعت استراحت کافی نداشتند و تمامی تلاش‌شان را به کار بردند تا در وهله اول کسانی که زیر آوار ماندند را نجات دهند و تعللی در امدادرسانی وجود ندارد و بعد نیازهای اولیه مردم را تامین کنند.

وی ادامه داد: آمریکا حتی به کمک‌هایی که مردم در کانادا و آمریکا برای زلزله‌زدگان جمع کرده بودند نیز رحم نکرد و آنها را به بهانه تحریم بلوکه کرد، این خود نشان از خوی ضدانسانی آمریکا دارد. رسانه‌های بیگانه نیز با همین شیوه به دنبال وارونه نشان دادن خدمات دولت و ملت به مناطق زلزله‌زده هستند، آنها هیچگاه دوست ملت ایران نبوده و همواره دشمنان ما می‌باشند.

دستگاه‌ها با تمام توان پای کارند

فرهاد تجری نیز با اشاره به گذشت نزدیک به یک هفته از زلزله بزرگ کرمانشاه اظهار کرد: با وجود خدمات زیادی که از سوی دستگاه‌ها انجام شده، هنوز هم مشکلاتی وجود دارد و با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با انتقاد از قصور برخی دستگاه‌های متولی امدادرسانی از جمله هلال احمر، عنوان کرد: متاسفانه عملکرد هلال احمر در توزیع چادر در مناطق شهری نواقصی داشت. در شهر سرپل ذهاب که عمده ترین مشکل را داشتیم، هنوز برخی افراد موفق به دریافت چادر نشده‌اند و توزیع عادلانه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: امیدواریم در برخی از روستاهای دیگر و شهرستان‌ها از جمله قصرشیرین، گیلانغرب و... نیز که نیازمندی‌هایی به چادر وجود دارد، با همکاری این دستگاه‌ها مرتفع شود.

وی با بیان اینکه پس از تکمیل کامل اسکان اضطراری با توجه به شروع فصل سرما و بارندگی باید به سمت اسکان موقت برویم، یادآور شد: شخص استاندار نیز بر این مسئله تاکید جدی دارد و برای پیگیری رفع نواقصی که وجود دارد از سفر مهم به تهران گذشت تا قبل از بارندگی فردا به مشکلات موجود رسیدگی کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: پس از تکمیل کامل اسکان اضطراری، باید به سمت فراهم کردن مقدمات اسکان موقت برویم.

وی گفت: در مجموع در این یک هفته همه بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف با تمام توان پای کار بودند. رئیس جمهور و وزرا و مسئولین کشوری با حضور در منطقه به خوبی مسائل را پیگیری کردند و در بخش انتقال مجروحین و دفن متوفیان کمترین مشکل را داشتیم. البته هنوز هم با حد مطلوب فاصله داریم.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    9 0
    اقساط را از پیمانکارانی بگیرید که این مسکن های فشل را ساخته اند. الان باید عده ای وکیل دست به کار شوند و خسارت زلزله دیدگان را از مسکن مهر بگیرند که بزرگترین کمک به آنهاست.