تحقیقات دانشمندان در هلند نشان می‌دهد که انتشار دی اکسید کربن در سال 2016 افزایش پیدا نکرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در سال 2016 میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان ثابت مانده است، این نشانه خوبی است از اینکه جهان حداقل اقداماتی در مقابله با گرمایش جهانی انجام داده است.

بر اساس اطلاعاتی که امروز توسط آژانس ارزیابی محیط زیست هلند منتشر شده است، ‌همه‌ی بزرگترین کشورهای انتشار دهنده کربن به جز هند، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش داده‌اند، علت این موضوع کاهش سوزاندن ذغال سنگ و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است. اگرچه در کشورهای در حال توسعه باز هم میزان انتشار افزایش پیدا کرده است.

البته هنوز هم مقدار زیادی از گاز دی‌اکسید کربن وارد اتمسفر زمین شده و منجر به ادامه روند افزایش دمای کره زمین می‌شود، همچنین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای دیگر مثل متان که از گاوها و نشت نفت و گاز می‌آید یک درصد افزایش داشته است.

لرد نیکولاس استرن، اقتصاددان هواشناسی در دانشکده اقتصاد لندن و رئیس آکادمی بریتانیا در این رابطه گفت: نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که در میزان انتشار سالانه داریم به یک نقطه ثبات می‌رسیم.

او ادامه داد: برای به واقعیت تبدیل کردن اهداف توافقنامه‌ی پاریس و نگه داشتن افزایش دمای زمین زیر 2درجه سلسیوس، ما باید به زودی به نقطه اوجی در میزان انتشار برسیم بعد از آن سریعا میزان انتشار را کاهش دهیم. نتایج تحقیق دولت هلند نشان می‌دهد که که ما هنوز فرصت داریم تا در مسیر درست قرار بگیریم.

جاس الیویر محقق اصلی این تحقیق هم در این رابطه هشدار داد: هیچ تضمینی وجود ندارد که از الان به بعد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ثابت بماند یا کاهش پیدا کند، مثلا ممکن است با افزایش در قیمت گاز سوزاندن ذغال سنگ در آمریکا افزایش پیدا کند.

این ثبات در انتشار گازهای گلخانه در سال 2016 به همراه سال‌های 2014 و 2015 در کنار رشد اقتصادی جهان بی ‌سابقه است، با افزایش تعداد سال‌هایی که میزان انتشار ثابت است دانشمندان بیشتر مطمئن شده‌اند که جهان در انتشار گازهای گلخانه‌ای واقعا به یک نقطه اوج رسیده است نه یک توقف موقت.

استرن در این رابطه عنوان کرد: اگرچه برای رسیدن به اهداف توافق پاریس همه‌ کشورها باید میزان انتشار خود را کاهش دهند، ما الان می‌توانیم ببینیم که گذار به سمت اقتصاد کم کربن در قبل اهداف توسعه پایدار سازمان ملل برای مقابله با فقر است.

بر اساس این تحقیق، انتشار دی اکسید کربن در چین، آمریکا و روسیه به ترتیب 0.3 ، 2 و 2.1 درصد کاهش پیدا کرده است. در ایالت متحده هم به دلیل کاهش استفاده از ذغال سنگ 6.4 درصد کاهش پیدا کرده است. از 5 انتشار دهنده اصلی گازهای گلخانه‌ای فقط انتشار هند حدود 4.7 درصد افزایش پیدا کرده است.

گفتنی است یک چهارم دلیل گرمایش زمین از گازهایی جز دی اکسید کربن است و متان اصلی‌ترین گاز بعد از دی اکسید کربن در افزایش دمای کره زمین است، گاوها 23 درصد عامل انتشار متان هستند، حتی دانشمندان بارها هشدار داده داده اند با افزایش استفاده از گوشت نمی‌توان به اهداف توافقنامه‌ی پاریس رسید.

منبع: گاردین/ 28 سپتامبر 2017

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =