مدیر جهاد کشاورزی بویراحمد گفت: توسعه باغات دیم در منطقه چیتاب از اولویت‌های جهاد کشاورزی بویراحمد است.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یاسوج،صبح امروز همایش علمی کاشت گندم بخش کبگیان که توسط حوزه خاتم الانبیاء بسیج کبگیان در مسجد جامع شهرچیتاب برگزار شد.

منوچهر محمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد با تبریک هفته بسیج، و تشکر از حوزه خاتم الانبیاء که در تعامل مردم و دولت دربرگزاری برنامه‌ها نهایت همکاری را می‌کند گفت:در کشاورزی انتخاب بذر خاصیت فیزیکی بذر، رعایت زمان کشت تاثیر بسزایی در برداشت مفید محصول گندم دارد.

وی یکی دیگر از چالش‌ها بحث کاهش میکانیزاسیون کشاورزی است که خوشبختانه شهرستان بویراحمد یکی از پیشقدم‌ترین بخش ها در میکانیزاسیون است.

محمدی گفت: بخش کبگیان یکی از بخش‌های است که با وجود موقعیت استثنائی کشت گندم عدم رعایت موارد میکانیزاسیون باعث عدم بازدهی کشاورزی در آن شده است.

وی گفت: بارعایت مباحث دما(اختلاف ارتفاع، شرایط فیزیکی) و فراموش کردن اراضی تک کشتی می‌توانیم به بازدهی محصولات کمک کنیم زیرا مزیت نسبی در شهرستان غلات کشت گندم است.

محمدی درباره وضعیت ساخت و تکمیل جدول سنتی شهر چیتاب گفت: بحث مکانیزه کردن جدول سنتی جدول چیتاب در محدودیت منابع مالی دستگاه‌ها اهم توجهات شهرستان بوده که بخش اعظم منابع مالی را در کمیته برنامه ریزی را روی این پروژه متمرکز کرده‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت آب در آینده گفت: حتی اگر در شرایط نیمه خشک به خشک،۷۵درصد آبمان را از دست ندهیم باز هم مشکل خواهیم داشت اما می توان با بهره‌برداری از این رودخانه پرآب در شرایط خاص مکانیزه زمین‌های زیر کشت را با روند باغداری به شرایط مطلوب برسانیم

محمدی درباره شرایط سخت منابع مالی گفت: در استقرار پمپاژ زمین‌های پایین دست چیتاب با گذشت ۶ ماه هنوز مطالبات پیمانکار پرداخت نشده است و ایستگاه پمپاژ نقاره خانه و دروهان برای تامین آب اراضی روستا با تخصیص۳۵۰هکتار اراضی در بخش با برنامه‌ریزی در کمیته شهرستان در اولویت کاری قرار دارد.

اما مبحث اصلی بایلوت استان، بحث توسعه باغات دیم است زیرا استان در جمع سه استان برتر باغات دیم کشور و کبگیان(چیتاب، حوزه چنار، موگر) در اولویت خواهد بود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =