کمال‌وندی: هرگز بحث بازرسی از سایت‌های نظامی مطرح نشد؛ خبر، ترفند رسانه‌ای رویترز بود

سخنگوی سازمان انرژی هسته ای کشور در نمایشگاه مطبوعات تاکید کرد بازرسی از سایت‌های نظامی کشورمان هرگز مطرح نشده و این ترفند رسانه ای آمریکایی‌هاست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در نشست خبری خود در نمایشگاه مطبوعات به تشریح آخرین وضعیت پرونده هسته ای ایران پرداخت و گفت: امروز به لحاظ سیاسی و فنی، صنعت هسته ای ما در جایگاهی قرار گرفته که دیگر قابل دست اندازی کشورهای خارجی نیست.

او در ابتدای این نشست، توضیح داد: استراتژی آمریکا به جای حذف توانایی هسته ای ایران به سمت کنترل توان هسته ای ایران رفت. حفظ این صنعت و بومی شدن آن، امنیت آن را افزایش داد. اگر صنعت هسته ای را یکی از صنایع مهم تعریف کنیم، این صنعت در راستای اقتصاد مقاومتی است و ما صنعتی را داریم که از تکانه های خارجی و فشارهای بیرونی در امان است و آنها چاره ای ندارند جز اینکه با ما مذاکره کنند و امتیازاتی بدهند، اگر چه در این معادله، ما هم امتیازاتی را دادیم.

کمالوندی در ادامه اظهارات گفت: اذعان اینکه آمریکا در حضور 200 کشور در سازمان ملل می گوید برجام یکی از بدترین توافقات آمریکاست و باعث سرافکندگی آنها شده، مایه افتخار ماست.

سخنگوی سازمان انرژی هسته ای کشور بیان اینکه عده ای در داخل کشور، مسایل را بدون اینکه اطلاع داشته باشند مطرح می کنند، گفت: بازتابهای این اظهارات در رسانه های خارجی مانند رویترز می رود.

او از رسانه ها خواست تا با دقت بیشتری، مسایل مربوط به صنعت هسته ای را دنبال کنند. این مقام مسئول در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران در مدیریت بحران ساز و کارهای بسیار عالی دارد و انشالله ما آینده روشنی پیش رو خواهیم داشت.

طراحی ماشینهای جدید غنی سازی طبق برنامه ادامه دارد
خبرنگاری درباره طراحی ماشینهای جدید غنی سازی سئوال کرد. کمالوندی گفت: پیش بینی شده است برخی قطعات مانند روتور در سالهای بعد از برجام ساخته شده و در برنامه ریزی سالیانه، این مسایل مدنظر است.

او درباره تصویب قانون اقدامات متقابل با دشمنی های آمریکا هم توضیح داد و گفت: به این منظور 200 میلیارد تومان بودجه تصویب شد و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده این مبلغ را تخصیص خواهد داد. ما از امسال توسعه وسیع معادن را شاهد خواهیم بود.

بهروز کمالوندی در ادامه گفت: ما هم قانون اقدامات متقابل و شروط مقام معظم رهبری را داریم. همچنین هیات نظارت بر اجرای برجام هم مسلط بر مسایل اجرایی برجام است. هیات نظارت از ما گزارش می خواهد و ما گزارش خود را به آنها می دهیم. بخشی از کارها در رسانه ها نمی گذرد، بعضی وقتها، روبان قیچی می کنند و کلنگ می زنند. کار ما از جنس روبان قیچی کردن و کلنگ زدن نیست. هیات نظارت و شورای امنیت جلسات مختلف دارند و گزارش می گیرند و بررسی می کنند. ما نظرات خود را می دهیم که در قبال این تحرک، چه اقداماتی را می توان انجام داد. بحث پیشران هسته ای را شما دست کم نگیرید. ای بسا اروپاییها علاقمند باشند برای پیشران هسته ای با ایران همکاری کنند برای این کار بودجه در نظر گرفته شده ولی اینکه شما بگویید سال آینده بیایید پیشران را نشان دهید، امکان ندارد. این پروژه 4-5 سال کار تحقیقاتی دارد و در حوزه های سوخت و رآکتور و همه موارد باید چند سال طول بکشد. اینها مسایل محرمانه است و اعلام جزییات آن در جامعه ضرورتی ندارد. ممکن است اقدامی انجام نشود یا ضرورت نداشته باشد. ما این تحلیلها را ضرورت ندارد در سطح جامعه بیاوریم.

پیشنهاد اخیر آمانو چه بود؟
خبرنگاری درباره سفر آقای آمانو به تهران و پیشنهاد او درباره مذاکرات با آمریکا و اروپا و بازرسی از اماکن نظامی سئوال کرد. کمالوندی گفت: در رابطه با بحثهای مذاکرات، آمانو در جایگاهی نیست که پیشنهاد مذاکره بدهد. او نه پیشنهاد مذاکره و نه توصیه ای برای ما داشت. برخی از حرفهای مذاکراتی را که انجام داده بود به ما منتقل کرد که البته به نفع ما است که مطالب به ما منتقل شود و امیدواریم مطالب ما را هم منتقل کند. عمده ترین مطلب ما این بود که خواسته های ما باید مورد توجه قرار گیرد.

بازدید از سایت‌های نظامی هرگز مطرح نشد
کمالوندی در پاسخ به پرسشی درباره درخواست سازمان بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایتهای هسته ای کشور گفت: اصلا بحث ورود به سایت نظامی، در برجام یا NPT مطرح نیست. کلمه سایت نظامی را شخصی در رویترز درآورده و مدام در ایران تکرار می شود. در برجام، تنها کلمه ای که هست، سایت اعلامی است که تجهیزات هسته ای در آن است. این کار یواشکی نیست. آژانس فرض را بر این می گذارد که شما کاری را انجام می دهید ولی متوجه نیستید این کار را باید اعلام کنید. به طور مثال فعالیتهای تحقیقاتی عملی در ارتباط با چرخه سوخت، برای همه کشورهای عضو NPT باید اعلام شود. به مجردی که اعلام شد، مسئولیت از گردن کشور ساقط می شود. این کار مشروع است و خلاف هم نیست.

او در ادامه گفت: ما چیزی به اسم سایت نظامی در برجام نداریم. این خواست را نه آژانس مطرح کرده و نه در برجام است و نه در پروتکل. یک نفر زیرکی نشسته در پروتکل این را طراحی کرده که ما باید ثابت کنیم ایران همکاری نمی کند. بعد آمده اند برای خودشان فرض درست کرده اند که برخی اقدامات ایران در سایتهای نظامی انجام می شود.

سخنگوی سازمان انرژی هسته ای ایران گفت: عده ای بدون اینکه در ایران بدانند داستان چیست، شروع می کنند موضع بگیرند. بعد همین واکنشها را می برند در کشورهای دیگر می گویند ببینید ایرانی ها نمی خواهند همکاری کنند. این یک حقه رسانه ای است.

کمالوندی توضیح داد: بعد آنها تا می بینند در ایران سکوت است، یواش یواش آنها اسم سایت را می آورند و نمی خواهند موج را پایین بیاورند. می گویند ما پیشاپیش می گوییم ایران کجا دارند کار می کنند. خواهش می کنم رسانه ها به صورت حرفه ای با ما همکاری کنند و بپرسند آیا قرار است اینها به سایت نظامی بروند؟ اصلا چنین چیزی مطرح نبوده. حتی یک مفهوم غیر مستقیم را هم طرح نکرده اند. بی خود خودمان برای خود مشکل درست نکنند.

آمریکا به دشمنی ادامه خواهد داد
خبرنگاری درباره محتمل ترین پیش بینی از برخورد کنگره با درخواست ترامپ سئوال کرد. کمالوندی گفت: ما به یقین می گوییم آمریکا به دشمنی های خود ادامه می دهد. باید نشست و این را بررسی کرد چه حوزه ای وجود دارد که آنها می توانند به دشمنی خود ادامه دهند، از بحث موشکی و هسته ای و هر بحث دیگری. مسئله اینجاست اگر آنها بخواهند با اروپایی ها اجماع علیه ایران به وجود بیاورند، هر مصوبه ای که درباره مسایل هسته ای باشد را کنار می گذارند. آنها وقتی با این پرسش اروپا مواجه می شوند که چرا مصوبات هسته ای دارند.

او در ادامه گفت: برخی افراد از جمله آقای ترامپ دوست ندارند برجام ادامه پیدا کند، آنها خروج از برجام را می خواهند ولی مقابله با جهان و جدایی از اروپا را نمی خواهند. برای همین می خواهند فشار را از همه طرف زیاد کنند تا اثرات مثبت برجام خنثی شود. می خواهند ما به آن نقطه برسیم که بگوییم برجام برای ما چیزی ندارد و از برجام خارج شویم. بالاخره ما با شیطان بزرگ سر و کار داریم، با یک کشور معمولی سر و کار نداریم. با روشهای ساده نمی شود با این کشور مقابله رفتار کرد. باید مانند خودشان پیچیده رفتار کنیم. اگر قرار است کاری انجام شود، باید روشی داشته باشند تا او صدمه ببیند. کسی نمی توان بگوید با این شرایط برجام می تواند ادامه پیدا کند مگر آنکه تغییری در سیاستهایشان بدهند. نکته اینجاست آمریکا نتوانسته در این زمینه یارگیری در مجامع کنند. البته اروپا در نشستهای خصوصی، یک مدل حرف می زند و در مجامع عمومی بحثهای دیگری دارند. کشورهای محافظه کاری که رابطه نزدیک با آمریکا دارند، در نشستهای خصوصی خبر داریم به آمریکا فشار می آورند که چرا دارید برجام را لطمه می زنید. آمریکایی ها در ارائه توضیحات درمانده اند و این نشان می دهد ما در موضع سیاسی، دست برتر را نسبت به آمریکایی ها داریم. هر چند بحث اصلی ما در برجام، صنعت هسته ای است نه مسایل سیاسی.

در تیم مذاکره، متهم به جاسوسی نداشتیم
خبرنگاری درباره اتهام اخیر جاسوسی به سیروس ناصری از کمالوندی سئوال کرد. او گفت: ما را وارد این بازیها نکنید. تا جایی که می دانم سیروس ناصری در تیم مذاکرات نبوده و حداقل من ندیدم که باشد، اگر او به هر دلیلی اتهاماتی دارد، آوردن آن در کنار بحث مذاکرات هسته ای، مقداری زود است. بنده از چیزی خبر ندارم ولی تا جایی که می دانم کسی با این اسم در روند مذاکرات چه مستقیم و چه غیرمستقیم نبوده. حتما قوه قضاییه با انصاف و دقت به مسئله رسیدگی می کند. استنباط قاضی باید مستدل و مستند باشد. نه این مستندات در اختیار ما است و نه اختیار این را داریم که بگوییم و نه کسی را متهم یا از او می کنیم. کار ما فنی است و در حوزه فنی شرکت می کنیم. در مذاکرات هم قرار بود محدودیتهایی را بپذیریم که مشکل برای آینده صنعت هسته ای ایجاد نمی کند. در این حد در مذاکرات شرکت می کنیم. ایشان را در روند مذاکرات به عنوان مذاکره کننده بنده ندیدم. اگر کس دیگری دیده نگویید کمالوندی چرا اطلاعات اینطوری داد.

او پس از این نشست، نمایشگاه مطبوعات را به مقصد بوشهر طی کرد.


49231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 722415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =