ناگفته‌های دختران‌وا‌‌لیبالیست از حضور مایدا تا رؤیای لژیونرشدن

تیم‌ملی بانوان والیبال ایران توانست برای اولین‌بار به مسابقات انتخابی جام جهانی صعود کند.

فرهاد عشوندی، زاوش محمدی: تیم والیبال بانوان ایران با مایدا چچیچ مربی کروات خود سال خوبی را پشت سر گذاشت. آنها توانستند در مسابقات آسیایی مقام پنجم را کسب کنند و همچنین بانوان ایران با کسب عنوان قهرمانی در آسیا مرکزی به عنوان دهمین تیم رقابت های انتخابی جهان در قاره کهن آسیا معرفی شد تا در مرحله نهایی این رقابت ها برای چهار سهمیه رقابت های جهانی به میدان برود. همچنین تیم بانک سرمایه در لیگ برتر والیبال بانوان هم توانست به مقام قهرمانی برسد. از همین رو شبنم علیخانی، مهسا صابری، نیلوفر حجتی و مونا خواجه کلایی مهمان های کافه خبر بودند و درباره شرایط تیم ملی و بانک سرمایه توضیحاتی دادند که در ادامه می‌خوانید:
*سال 95 برای والیبال بانوان ایران سال خوب و موفقیت آمیزی بود. پنجمی در مسابقات آسیایی و راه یابی به انتخابی مسابقات جهانی را می توان نقطه عطف و سکوی پرتاب والیبال بانوان در آسیا دانست. شما امسال برای اولین بار با مایدا چچیچ وارد مسابقات شدید و توانستنید نسبت به سال گذشته یک پله صعود کنید. نقش مربی خارجی را در پیشرفت والیبال بانوان چه اندازه می دانید؟
مهسا صابری:
امسال برای اولین بار بود که با مربی خارجی در مسابقات شرکت می کردیم. همچنین با کمپی که برای ما درست کردند بیشتر مشکلات والیبال بانوان بر طرف شد. نمی گویم مربی خارجی از لحاظ تاکتیکی انقلابی در والیبال ما ایجاد کرد اما از لحاظ اعتماد به نفس و خودباوری نقش زیادی در روحیه بازیکنان داشت. همچنین با المپیکی شدن تیم آقایان، فدراسیون به هدفی که می خواست رسید و از آن به بعد بیشتر به والیبال بانوان توجه کرد و این موضوع در رفتار اعضای فدراسیون هم دیده می شد و آنها هم به ما این حس را القا کردند که دیگر نوبت ما است. خدا را شکر هم در جام باشگاه ها و همچنین در مسابقات ملی آسیایی یک پله صعود داشتیم.
*شما برای اولین بار در مسابقات آسیایی مرکزی شرکت کردید و قهرمان شدید
مهسا صابری:
این مسابقات هر ساله برگزار می شود اما ما برای اولین بار بود که در این مسابقات حضور داشتیم و توانستیم علاوه بر قهرمانی، مجوز حضور در مسابقات انتخابی جام جهانی را کسب کنیم.


*از نقش مربی خارجی در تیم ملی بگویید
مهسا صابری:
ما نسلی بودیم که سال هاست در کنار هم هستیم و سال به سال پخته می شویم. تیم امسال ما را نمی توانید با تیم سال گذشته یا دو سال قبل مقایسه کنید. ما هر سال پخته وهماهنگ تر می شویم و حضور مایدا و ارتباطش با بازیکنان باعث شد ما به خودباوری برسیم و همان طور که دیدید نتایج خوبی کسب کردیم. ما سال های قبل کاستی های زیادی داشتیم اما با ساخته شدن کمپ تیم ملی بانوان، بسیاری از مشکلات ما رفع شد.
*سال گذشته در مصاحبه تان نسبت به تغییر مربی واکنش نشان داده بودید و نسبت به این موضوع ترس داشتید اما با حضور مایدا به نظر می رسد از ترس شما هم کاسته شد
شبنم علیخانی:
در یک سال گذشته بسیاری از مسائل از سمت فدراسیون تغییر کرد. تا قبل از حضور مایدا و تا زمانی که مربیان ما ایرانی بودند، فدراسیون هیجگاه تیم ملی را برای مسابقات انتخابی جام جهانی اعزام نمی کرد. هر سال پس از مسابقات جام باشگاه و جام ملت های آسیا همواره ما به مسابقات چهارجانبه دعوت می شدیم اما هیچگاه به این تورنمت نمی رفتیم اما با حضور مایدا و پیگیری های او، تیم ملی به مسابقات آسیای مرکزی اعزام شد. اما من انتقادی که در مورد حضور مایدا دارم این است که به نظر من نباید از یک مربی در سه رده ملی استفاده کرد. این اتفاق هم توهین به آن مربی است و هم به بازیکنان. هیچ جای دنیا این اتفاق رخ نمی دهد.
مهسا صابری: حضور مایدا فدراسیون را مجاب کرد تا تیم ما را به اردوهای خارجی بفرستد و بازی کردن با تیم هایی که اسم های بزرگی داشتند اما از لحاظ فنی هم سطح ما بودند، اعتماد به نفس بازیکنان را بالا برد. یادم است سال های گذشته اسم های چین و ویتنام و ... برای ما ترسناک بود اما بازی با کرواسی، اتریش، آمریکا و.... و امتیاز گرفتن و شکست دادن آنها باعث شد تا دیگر از چین و ژاپن ترسی نداشته باشیم. توجه بیشتر فدراسیون باعث شد تا ما بیشتر دیده شویم.

نیلوفر حجتی: وقتی ما مقابل تیم های اروپایی بازی کردیم و دیدیم می توانیم از آنها امتیاز بگیریم و حتی آن ها را شکست دهیم انگیزه هایمان بیشتر شد و می توان گفت دیگر ترسی از ژاپن و چین نداشتیم. حضور مایدا این انگیزه و شهامت را در باور بازیکنان به وجود آورد و امیدوارم این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد.

شبنم علیخانی: به نظرم حضور مایدا، فدراسیون را مجاب کرد تا امکانات و شرایط خوب در اختیار تیم ملی بانوان قرار گرفته شود. سال های گذشته تیم ملی بزرگسالان اردوی خارجی نداشت اما با حضور مایدا حتی تیم ملی نوجوانان هم برای برپایی اردو به اسلونی رفت. اما مساله ای که من را شخصا ناراحت می کند این است که چرا مربی تیم بزرگسالان باید در سه رده دیگر هم مربیگری کند؟ این کار کلاس کار تیم بزرگسالان را زیر سوال خواهد برد. مایدا اگر همه تمرکزش را روی تیم ملی بزرگسالان بگذارد، می توانیم بهره بیشتری از حضور مایدا داشته باشیم و ما نتایج بهتری خواهیم گرفت.
*خانم کلایی نظر شما در این باره چیست؟ شما به یکباره از تیم ملی کنار گذاشته شدید و همچنین در عرصه باشگاه هم با چند تیم قرار داد امضا کردید. تا بالاخره با بانگ سرمایه توانستید قهرمان شوید.
مونا خواجه کلایی:
من هیچوقت با حضور مربی خارجی مشکلی نداشتم اما حس می کنم بر اساس سابقه و چند سالی که در اردو و تیم ملی که هستیم باید چنین نتیجه ای می گرفتیم. ما سال ها کنار هم زحمت کشییدیم و امسال هم زمان برداشت آن بود.به نظر من هر مربی دیگری هم به جای مایدا در راس کار قرار می گرفت ما باید نتیجه مان را می گرفتیم. نمی خواهم بگویم مایدا تاثیری نداشته، داشت اما امسال دیگر وقت آن بود که دیگر نتیجه بگیریم.


*چی شد از تیم ملی کنار گذاشته شدید؟
خواجه کلایی:
من تا اردوی آخر در کنار بچه ها بودم اما متاسفانه آسیب دیدگی کمر من باعث شد تا دیگر در تیم نباشم و به نظر من این موضوع از قبل برنامه ریزی شد و مصدومیتم نقطه شروع حذف من از تیم ملی بود. من کاملا به نظر سرمربی تیم ملی احترام می گذارم اما به عنوان یک بازیکن با تجربه تیم ملی انتظار داشتم قبل ازاین اتفاق ها با من تماس می گرفتند و این موضوع را می گفتند نه اینکه نیم ساعت قبل از اردو و از طریق رسانه ها متوجه شوم در تیم حضور ندارم. ما در حال آماده شدن در اردوی تیم ملی بودیم که یکباره در فضای مجازی خواندم که اسم من در لیست نیست. این رفتار باعث ناراحتی من شد.
*این حق سرمربی تیم است که هر بازیکنی که به آن نیاز دارد را دعوت کند. بازیکنی داشتیم که سال ها کاپیتان تیم ملی بوده اما به یکباره دیگر دعوت نشد.
مونا خواجه کلایی:
این اولین باری نبود که من خط می خوردم و اصلا با این موضوع مشکلی نداشتم اما ناراحتی من از این است که به عنوان یک بازیکن قدیمی تیم ملی نباید چنین رفتاری با من می شد. من وسایلم را جمع کرده بودم و از شمال راهی تهران شدم اما نیم ساعت قبل اردو از طریق صفحات مجازی متوجه شدم در تیم نیستم.
*خارج از بحث تیم ملی، شما فصلی پر قرارداد را پشت سر گذاشتی. اول فصل با گاز بودید اما به یکباره این تیم منحل شد و به پارسه رفتید اما آن تیم هم زیاد دوام نیاورد و سپس به بانک سرمایه رفتید و قهرمان شدید
ما چند سالی در گاز بودیم اما به یکبار این تیم اعلام کرد دیگر تیم داری نخواهد کرد و سپس با پارسه قرار داد امضا کردیم. قرار داد ما با پارسه هم بسیار سریع اتفاق افتاد. می توانم بگویم در کمتر از 24 ساعت به ما گفتند باید با پارسه قرارداد امضا کنیم و ما هم رفتیم هیات والیبال و قرارداد بستیم. به ما وعده، لباس خوب، سالن اختصاصی و .... دادند اما هر چه جلوتر رفتیم دیدیم هیچ خبری نیست و زمانی که تیم آقایان راهی پلی آف نشد و علاوه بر تیم آقایان، تیم ما را هم منحل کردند. بعد از آن ما به عنوان بازیکن آزاد به بانک سرمایه رفتیم و خدا را شکر توانستیم دوباره در کنار بقیه هم تیمی‌ها قهرمان شویم. و باید این را بگویم که باشگاه بانک سرمایه یک باشگاه کاملا حرفه ای است و شرایط مان خیلی خوب بود. تا الان ندیده بودم مسئولان یک باشگاه شرایط بازیکنان برایشان مهم باشد. آنها قبل هر بازی به اردوی ما می آمدند و انگیزه مالی و پاداش می دادند و همین موضوع باعث انگیزه در ما می شد.


*سال گذشته خیلی از شما ها معتقد بودید شرایط لژیونر شدن وجود ندارد اما دیدید که در حال حاضر دو لژیونر داریم که هم با حجاب اسلامی بازی می کنند و همچنین شرایط خوبی در اروپا دارند. در حال حاضر تصمیمی برای رفتن به لیگ های اروپایی ندارید؟
شبنم علیخانی:
لژیونر شدن زینب گیوه و مائده برهانی را می توان یکی از بهترین اتفاقات والیبال بانوان دانست. ما سال های گذشته هم از چند تیم پیشنهاد داشتیم اما شرایط جوری بود که نمی شد رفت. آن زمان تیم های نمی پذیرفتند که ما با پوشش اسلامی بازی کنیم ولی خدا را شکر الان شرایط تغییر کرده است و همین موضوع انگیز ما را بیشتر می کند.
مهسا صابری: منم خیلی خوشحالم که بچه ها رفتند و این تلاش چند ساله بود. هنوز لیگ های زیادی نیستند که بازی با حجاب اسلامی را می پذیرند اما فعلا در همین حد هم خیلی خوب است و خدا را شکر خانم گیوه و برهانی هم در تیم خود موفق بودند. به نظر من چند بازیکن دیگر ما هم می توانند به اروپا بروند و این توانایی را دارند.
نیلوفر حجتی: من چندین سال است در تیم ملی حضور دارم اما همواره پشت سر نگار کیانی نفر دوم بود. سرمربی در بازی های اسلونی و مسابقات آسیای مرکزی که از سطح بالایی برخوردار نبود ریسک نکرد و از لیبروی فیکسش استفاده کرد و همین موضع باعث شد تا در این مدت همواره نفر دوم باشم و جایی در ترکیب اصلی نداشته باشم اما نمی توان از توانایی مایدا و موفقیت او در والیبال ایران چشم پوشی کرد. با حضور او والیبال بانوان ایران تکان اساسی خورد و همچین نگاه فدراسیون به ما تغییر کرد.
مونا خواجه کلایی: منم مثل همه خوشحالم که راه لژیونر شدن برای والیبالیست های ایرانی باز شده و این می تواند خیلی به ورزش ما کمک کند. وقتی بازیکن ما در لیگ اروپایی بازی کند، تمرین، تغذیه و ... حرفه ای خواهد بود و همین باعث پیشرفت او و هم تیم ملی خواهد شد.

 

256 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۲
    3 6
    براتون ارزوی موفقیت دارم
  • بی نام IT ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    1 14
    دوست داشتنی