نتیجه نظرخواهی از کاربراین خبرآنلاین درباره راهکار برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی تاکید بر این نکته دارد که به واسطه تبعیت از قانون برداشت‌های شخصی راه به جایی نخواهند برد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، لغو کنسرت‌ها در شهرهای مختلف از یک سو و از سوی دیگر تکرار این مساله در شهرهای مذهبی، این پرسش را ایجاد می‌کند که آيا برپایی کنسرت در شهرهای مذهبی نیازمند دستورالعمل متفاوتی است؟

کاربران خبرآنلاین با شرکت در یک نظرخواهی به این پرسش پاسخ دادند و از میان کامنت‌های متعدد 113 نظر به تایید رسیدند. جمع‌بندی این نظرات نشان از آن دارد که عملا نباید تفاوت ویژه‌ای بین برپایی کنسرت در شهرهای مذهبی و غیرمذهبی وجود داشته باشد و التزام به قانون می‌تواند مشکلات را برطرف کند.

یکی از کاربران خبرآنلاین با نام «ایرانی» در این مورد نوشته است: «آیا تمامی افراد ساکن در شهر مذهبی مثلا قم یا مشهد همگی دارای یک تفکر و یک بینش و یک فرهنگ هستند که می‌گویید باید ملاحظه کرد؟ آیا به خاطر این که مثلا شهر مشهد مذهبی است، باید حلال خدا کنسرت موسیقی مجاز را که گناه و خلاف شرع در آن رخ نمی‌دهد حرام کرد؟ آیا در بین مردمان مشهدی یا قمی کسی پیدا نمی‌شود که طرفدار و دوستدار برگزاری کنسرت موسیقی باشد؟»

یکی دیگر از کاربران به اهمیت شهر مشهد در کشور و هنرمندانی که از این سرزمین برآمده‌اند، نوشته است: «مشهد یکی از قطب های اصلی فرهنگی ایران، شاید اصلی ترین، جایی که پیوند ایرانیت و اسلامیت ایران هست و امام رضاع و فردوسی بزرگ رو داره که الان هم به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 انتخاب شده. دومین کلانشهر ایران با جمعیتی سه و نیم میلیون نفری، شهری با مردمانی هنردوست و فرهیخته که قلب ادبیات و شعرو فرهنگ و هنر ایرانی در اون میزنه. در همین موسیقی، استاد آواز ایران شجریان بزرگ، همایون، استاد کیوان ساکت، حمید متبسم و خیلی های دیگه فرزند این شهر هستن. اون وقت چرا باید یک اقلیت محض که تو مشهد اصلا جایگاهی ندارن و حتی شجاعت اعلام نام هم ندارن اینجوری به جای مردم مشهد تصمیم بگیرن. به خدا و به امام مهربونی ها، امام رضاع قسم از اینها نمی گذریم که همچین بهانه هایی میگیرن و برخورد می‌کنن.»

کاربری با نام «م» نیز به یکدست شدن فضا توسط برخی جریانات اشاره کرده و نوشته است: «مگه ما شهر غیرمذهبی هم در ایران داریم؟ شهر مذهبی به چه جور شهری اطلاق میشه؟ آیا رای گیری از مردم شده یا صرفا وجود آرامگاه اولیاء الهی سبب مذهبی شدن یه شهر میشه؟ اساسا مگه در همه ایران جکومت جمهوری اسلامی ایران حاکم نیست؟ مگه به این خواننده ها وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز نداده پس چرا تو مجوزهاشون قید نمیشه تا محدوده چندکیلومتری تهران؟ چطوره که از صداوسیما که در مشهد هم دریافت میشه، صدای محسن یگانه وفرزاد فرزین و چاووشی پخش میشه ولی کنسرت ممنوعه؟ پارسال جلوی کنسرت و تئاتر رو درشیراز گرفتن، قبلش یزد و دزفول، پریروز بوشهر، دیروز اصفهان و امروز مشهد، فردا لابد برج میلاد... تا کی؟ دلسوزان نظام کاری کنید و جلوی افراطیون رو بگیرید که لطمه ای که اینها به نظام اسلامی ایران میزنن دشمن نمیزنه.»

کاربر دیگری نیز نظر خود را به این ترتیب شرح داده است: «هر چیزی سر جای خود زیباست افراط و تفریط همه چیز را بی ارزش خواهد کرد . اگر در شهر مذهبی اجازه کنسرت ندهند یعنی مردم گمراه می شوند و دیگر سراغی از اماکن نمی گیرند وفقط کنسرت می روند این هم توهین به اماکن است وهم توهین به شعور مردم.»

«سامان ش» اصلا تقسیم‌بندی درباره اینکه می‌توان در شهرهای مختلف کنسرت برگزار کرد یا نه را زیر سئوال برده و چنین نوشته است: «اين تقسيم بندي از كجا آمده؟ يعني بقيه شهرها غير مذهبي اند؟ چرا بايد شادي و تفريح و موسيقي و هنر در مقابل مذهب قرار داده شود؟ چرا از استقبال مردم همين شهرها چيزي نميگوييد؟ آيا نظر خود ساكنين اينگونه شهرها را پرسيده ايد؟ از نظر من آنچه توسط يك وزارتخانه مجوز دارد بايد اجرا شود و ربطي به نيروهاي خودسر ندارد.»

و کاربر دیگری به اهمیت التزام به قانون اشاره کرده است:‌«طبق قانون عمل بشه...نه بیشتر نه کمتر....قانون هم برای همه جا یکسانه...»

اما قطعا تمامی نگاه‌ها به ماجرا چنین نبوده و نظرات مخالف نیز در زمینه برپایی کنسرت در شهرهای مذهبی وجود دارد. از جمله یکی از کاربران که چنین نوشته است: «نمی‌گم هر نوع موسیقی‌ای حرامه. قربانی (علیرضا) هم از نوع مبتذل خونها نیست. اما حضور نوازنده زن در کنسرت حرامه و ضمنا این کنسرتها نوعا محل تجمع یه عده بد حجاب و عیش و کیف حرامه. بروید بساط گناهتان را در شهرهای دیگه پهن کنید اما در مشهد و قم مجاز به این کار نیستین.»

کاربر دیگری فقط به نوشتن جمله «برگزار نشود.» اکتفا کرده و مخاطب دیگری نوشته است: «حالا چرا حتما باید کنسرت برگزار بشه.»

نگاه یکی دیگر از کاربران به این شرح است: «حالا چه اجباری هست که در شهرها و جوامع بیشتر مذهبی رفتاری غیرعرف آنجا صورت گیرد سال‌های دور هم شهرهای بیشترمذهبی مراعات بعضی مسائل درش می‌شد و این همان آزادی و احترام به افکار عمومی است چرا اصرار داریم هرچه را ما می‌پسندیم همه باید بپسندند.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402432

برچسب‌ها